Websitet anvender cookies og lokal lagring bl.a. for at huske dine indstillinger og til statistik.
Ved at bruge sitet accepterer du dette.   Læs mere

OK

Ny opbygning af Big M-serien

Af Morten Damsgaard - 24. sep. 2017 KL. 09:05

  • ww263088_1
  • ww263088_2
  • ww263088_3

Krone kan på Agritechnica vise den næste generation Big M, som meget mere end blot opdaterede klistermærker.

Skårlægning med stor kapacitet har ofte været lig med selvkørende skårlæggere. Nu bliver de selvkørende skårlæggere i Krone Big M 400-serie fornyet med ny rammeopbygning, nye skårlæggerenheder, ny kabine, ny styring og større arbejdsbredder.

Maskinen får premiere på Agritechnica til november i Hannover, men allerede i sæson 2017 har der kørt en 0-serie rundt i forklædning hos Midtjysk Maskinstation nær Brande.

Skårlæggeren i den skakternede forklædning er en Big M 450, som bliver den ene af to muligheder i den nye Big M-serie. Serien kommer til at bestå af Big M 470, som får et vingefang på 11,3 meter i transportstilling, men omvendt også en transportbredde på 3,4 meter samt over fire meter høj. Derfor kan det godt være, at den anden model i serien, Krone Big M 450, med 9,95 meter arbejdsbredde og en totalhøjde under fire meter, samt 3,0 meter transportbredde, vil vinde mere frem i Danmark.

Den eneste forskel på de to modeller i serien er arbejdsbredden.

Knap så sårbar

Big M 450-modellen består i princippet af to skårlæggerenheder fra Krone B1000-serien, som er den 10 brede meter liftophængte tripleskårlægger fra den tyske producent.

På den selvkørende maskine, vil der i fronten være monteret en Krone E320-frontskårlægger, som en egentlig frontskårlægger.

Det betyder, at maskinen er knap så sårbart overfor nedbrud, da en eventuelt defekt frontskårlægger kan udskiftes med en hvilken som helst anden frontskårlægger fra Krone. Der er både liftarme, topstang, lynkoblinger og PTO-aksel monteret, som var der tale om en traktor.

En anden nyhed på fronten af Big M 400-serien er den hydraulik cylinder, som er placeret mellem liftarmene. Maskinen kan selv forskyde front-enheden, afhængigt af drejevinkel på baghjulene på maskinen, så der sikres overlap, når maskinen drejer under skårlægning.

Affjedring i for og bag

Den nye rammeopbygning har blandt andet betydet, at hele maskinen løftes 20 centimeter under opgaver i marken. Krone fortæller, at det skal sikre, at der er plads til alt materialet under maskinen, når der båndes, men side-gevinsten er også, at de hydrauliske stempler, nu kan fungere som affjedring under arbejdet.

Den nye selvkørende skårlæggerserie har også fået en anden form for transmission, da der nu sidder én oliepumpe, som levere olie til fire oliemotorer ved hvert hjul.

Det betyder, at Krone skårlæggeren kan skårlægge græs fra 0 til 25 kilometer i timen, uden at lave et gearskifte. Hvis maskinen registrerer et hjulslip på ét af hjulene, så vil oliemotoren automatisk vinkles ned, og der vil ledes mere olie til de hjul, som ikke har problemer med at stå fast, og dermed kan man komme væk fra de bløde situationer.

Kabine med touch

Kabinen på Big M 400-serien er magen til den kabine, som Krone monterer på de nye Big X-finsnittere. Det betyder også, at chaufføren på Big M-skårlæggeren nu vil få touch-terminal for enden af højre armlæn, som også er identisk med finsnitterne.

Det betyder også, at joysticket er identisk med finsnitteren, og for chaufføren betyder det blandt andet, at man nu får fire valgfrie knapper til funktioner, man selv kan lægge ind. Det hele sættes op fra terminalen, som desuden er touch-følsom, og med samme opbygning, som på finsnitterne.

Tysk motorkraft

I motorrummet er det nu Liebherr-motorer som regerer, og på den nye serie sørger den seks cylindrede 11,9 liters motor for at levere 448 hestekræfter til skårlæggeren, som dog kan drosles ned til 354 hestekræfter på vejen eller i marken, hvis der ikke er brug for samtlige hestekræfter. Motoromdrejningerne sænkes til 1.250 omdrejninger i minuttet på vejen, mens arbejdet i marken kan foregå med 1.650 motoromdrejninger i minuttet.

En anden måde at sænke brændstofforbruget på, kan være at sætte crimperne ned i et lavere gear, når det er muligt. Man kan på alle tre skårlæggerenheder sænke omdrejninger fra 1.000 til 700 omdrejninger i minuttet på crimperen, som uden tvivl også vil sænke brændstofforbruget.

Tilkobling af skårlæggerenhederne sker med remtræk, som alt andet end lige brude kræve mindre vedligeholdelse end tilkobling med PTO-koblinger, da maskinen vil frakoble skårlæggerenhederne, hvis der registres et slip, og man på den måde slipper for brændte koblinger.

NyhedsbrevFå nyhederne først!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og vær på forkant med dagens landbrug.

 

Læs maskinbladet på

Læs maskinbladet på desktop

Desktop

Læs maskinbladet på tablet og smartphone

Tablet & smartphone

Læs maskinbladet på nyhedsbrev

Nyhedsbrev

Læs maskinbladet på print og iPaper

Print og iPaper

reklame