Websitet anvender cookies og lokal lagring bl.a. for at huske dine indstillinger og til statistik.
Ved at bruge sitet accepterer du dette.   Læs mere

OK

Ny bestseller fra grønt hold

Af Morten Damsgaard - 28. nov. 2017 KL. 11:58

  • ww272700_1
  • ww272700_2
  • ww272700_3
  • ww272700_4
  • ww272700_5
  • ww272700_6
  • ww272700_7
  • ww272700_8
  • ww272700_9
  • ww272700_10
  • ww272700_11
  • ww272700_12
  • ww272700_13
  • ww272700_14
  • ww272700_15
  • ww272700_16
  • ww272700_17
  • ww272700_18
  • ww272700_19
  • ww272700_20
  • ww272700_21
  • ww272700_22
  • ww272700_23

Foruden at være kompakt og effektfuld så vil John Deeres ændringer i toppen af 6R-serien give John Deere en ny bestseller i segmentet, der er interessant for specielt danske maskinstationer.

Det er med spænding, at jeg sætter mig til rette på førersædet i den nye topmodel i John Deeres 6R-serie, da den nye topmodel i 6R-serien på mange måder ikke minder om de øvrige modeller i 6R-serien. Den har fået nyt kørehåndtag og en helt ny transmissionsstyring samt med en række små detaljer, som bringer den nye 6R-serie op i en liga, hvor den bestemt er en attraktiv traktor til at tage kampen op med lillebroren 6215R, som i 2016 blev den mest populære enkeltmodel i Danmark.

Vi har valgt at kombinere den nye 6250R med en femfuret Lemken Juwel 8 plov i bag samt en 3,8 meter Kvik-Pak frontpakker i frontliften, for på den måde at udfordre både den nye joystick-styring samt forager-automatikken mest muligt på traktoren - og det er faktisk også lykkes. Mere om det senere.

citat startcitat start

Affjedringen er helt i top på den nye 6R-serie, og langt bedre, end hvad jeg har oplevet på den øvrige 6R-serie.

- Morten Damsgaard, PowerGear-testpilot

citat slutcitat slut

Effektmæssigt yder topmodellen 250 nomielle hestekræfter og 300 med boost, som man får glæde af ved transport og PTO-arbejde. Ved pløjningen, som under testen, 'nøjes' jeg med de 250 hestekræfter, men det er bestemt også rigeligt til dette setup, selvom vi kørte på noget meget leret jord.

Det hele i hånden

CommandPro kalder John Deere det nye joystick på højre armlæn, som blot koster 1.000 euro mere sammenlignet med det traditionelle armlæn, som John Deere stadig tilbyder. Men sammen med det nye kørehåndtag får man som John Deere-chauffør også en helt anden transmissionsstyring ved at vælge CommandPro, og det er helt klart anbefalelsesværdigt.

Med det nye kørehåndtag kører traktoren først i det øjeblik, at man aktivt aktiverer kørepedalen eller kørehåndtaget, og det er virkelig en fornøjelse sammenlignet med den tidligere transmissionsstyring i John Deere-traktorer. Det punkt alene, mener jeg, er nok grund til at give de knap 8.000 kroner mere for CommandPro.

Selve kørehåndtaget skal også have stor ros, ikke nok med at håndtaget ligger forbavsende godt i højre hånd, og er lavet af en rigtig god plastikkvalitet, så kan der også lægges hele 11 valgfrie funktioner i kørehåndtaget.

Sammen med den nye transmissionsstyring, så giver kørehåndtaget mulighed for at gemme to valgfrie curise-hastigheder, som kan finjusteres med et rullehjul på kørehåndtaget, som har været kendt John Deere-teknologi i en lang årrække. Ved at vippe kørehåndtaget til højre opnås den valgte curise-hastighed, men skubber jeg kørehåndtaget helt frem, kører traktoren automatisk op på fuld topfart.

Kørehåndtaget kan også vippes ind mod chaufføren, og dermed skifter traktoren retning.

Holder man kørehåndtaget ind mod sig selv, og samtidigt skubber kørehåndtaget frem eller tilbage, så vil traktoren køre lige så stille, så lang tid man har fat om håndtaget. Når man slipper, så stopper traktoren. Det oplevede jeg som en fantastisk funktion, når ploven og pakker en skulle spændes på traktoren, hvor der skal køres meget præcist.

Under testen flyttede jeg samtlige funktioner til hævning og sænkning af ploven, vending af ploven, hævning og sænkning af pakkeren i frontliften, samt forskydning af pakkeren til begge sider ind i kørehåndtaget.

Det fungerede virkelig godt, og jeg blev hurtig dus med håndteringen af både redskabet foran og bagved traktoren.

Selvtænkende traktor

Testtraktoren var udstyret med flere nye teknologier fra John Deere, som mere eller mindre gør traktoren i stand til selv at tænke.

Blandt andet afprøvede jeg iTec-Pro programmet, som er en selvtænkende foragerautomatik, hvor traktoren registrerer, at man foretager de samme funktioner gentagende gange, som eksempelvis vending af en plov på forageret. Til sidst vil foragerautomatikken kunne huske funktionerne selv, og dermed overtage arbejdet fra chaufføren.

Under testen udfordrede vi virkelig denne teknologi med redskab både foran og bagved ploven, men vi oplevede også, at netop denne kombination, med blandt andet en frontpakker, som ikke skal have lige meget olie i hvert forager for at forskydes, var for mange funktioner for den selvtænkende foragerautomatik. Det var ærgerligt, men jeg synes alligevel, at jeg vil rose John Deere for at tænke i disse baner, for ofte får man ikke brugt foragerautomatikken, da man synes, det er for besværligt at indkode.

Firehjulstrækket er også selvtænkende på testeksemplaret. Smart MFWD kalder John Deere teknologien, som man vandt en medalje for under sidste Agritechnica. Det er et intelligent firehjulstræk, som selv finder ud af til- og frakoblingen udfra hastigheder på for- og bagaksel, hvor hjulslippet har betydning. Det betyder, at det ikke kun er på marken, at traktoren vil indkoble firehjulstrækket. Det kan den også finde på at gøre på landevejen under transportopgaver, hvis traktoren mener, det er nødvendigt. Eksempelvis ved opstart fra vejkryds og lignende.

Firehjulstrækket til- og frakobles med en proportional ventil, og dermed oplever man ikke det store ryk i traktoren ved en til og frakobling, som ellers er typisk, når firehjulstrækket køres i auto-mode.

Gamle vaner

Det er som sådan ikke lavet det store om i kabinen på 6R-serien, resten af højre armlæn ligner sig selv, og det samme gør resten af kabinen. Men er det ikke en fejl?

Her tænker jeg naturligvis på rat-displayet, som jeg stadig undrer mig over, John Deere forstætter med. For det første burde rattet og displayet kunne vippes med en fodpedal frem for, at jeg skal bruge begge hænder for at vippe rattet ned i arbejdsposition. For det andet undrer det mig, at John Deere fortsat har et rat-display. I 5R, 7R samt 8R-serien har John Deere et display på højre A-stolpe, som virkelig er en fornøjelse. Det burde John Deere straks kunne overføre til 6R-serien.

Rat-display har også den ulempe, at der er alt for lidt afstand mellem rat og display. Den helt store kørekomfort kommer aldrig rigtig til rette her, og da man allerede har teknologien 'in house', så synes jeg ikke der er grund til at fortsætte med et gammeldags rat-display.

I 5R, 7R og 8R-serien har man desuden også en pedal til at vippe ratstammen op og ned med.

4600-terminalen for enden af højre armlæn er der ikke lavet noget om på, men hvorfor også lave noget om, som fungerer perfekt. Jeg tror, John Deere på nuværende tidspunkt har markedets bedste traktorterminal.

Bedre affjedring

Man bemærker dog en ændring af kabinen, når man lukker døren. Døren kan nemlig nu leveres i en udgave, hvor den er todelt. Det betyder, at man altid kan lukke døren, uanset om man sidder i sædet eller står på jorden. Det er en fornøjelse.

John Deere har desuden valgt at flytte den lille værktøjskasse fra venstre side af traktoren til højre side. Her har man nu fået plads til en full-size værktøjskasse, og det er et meget stort plus. Men værktøjskassen skal ikke sidde i højre side, men i venstre side, hvor man går ind og ud af traktoren. I stedet har John Deere valgt at sætte luftindsugningen med luftfilteret ved indgangen til kabinen, som på 7R-serien. Man kan undre sig over, om John Deere synes, at man oftere skal have fat i lufttilteret end i værktøjskassen?

De to ny topmodeller i 6R-serien har desuden fået 10 centimeter længere akselafstand end den øvrige serie, og forakslen er også ændret med 10 centimeter længere stempelvandring i de affjedrende cylindere, som nu sidder på ydersiden af traktorrammen.

Om det er den længere akselafstand eller de affjedrede cylindere ved jeg ikke - men affjedringen er helt i top på den nye 6R-serie, og langt bedre, end hvad jeg har oplevet på den øvrige 6R-serie.

Selve traktoren er blevet otte centimeter højere end de tidligere 6R-modeller.

Lang serviceinterval

Den længere akselafstand og kraftigere foraksel har også givet plads til 30 tommer fordæk, hvilket jeg er sikker på var rart under testen, som foregik i meget mudret omgivelser. De høje forhjul gik bestemt ikke udover drejeradiussen på traktoren, og sammen med den nye variable styring, hvor jeg blot skal dreje to omgange på rattet for at få hjulene i yderstilling, så var manøvreringen på forageret i top.

Noget andet der er i top på den nye 6R-serie er serviceintervallet. Motorolien kan køre i 750 timer mens hydraulikolien kan køre i 1.500 timer. Man skulle dog også tro, at kontrol af motorolien ikke skal foretages dagligt, da man skal åbne motorhjelmen for at få fat i oliepinden. Igen en smule mystisk, når luftfilteren kan få en så fremtrædende plads på traktoren.

Prisen for testeksemplaret er 1,7 millioner kroner. Det kan lyde af meget, men det er også med en lang udstyrsliste inkluderet. Blandt andet omfatter udstyrsliften en LED-lyspakke med 20 LED arbejdslygter, hvilket var en absolut fornøjelse under testen, som også omfattede natkørsel.

Jeg er sikker på, at vi kommer til at se mange 6250R-traktorer på de danske bedrifter og maskinstationer da størrelsen, effekten og udstyrs niveauet vil tiltale mange.

Plusser

Lavt lydniveau

Måske markedets bedste terminal

11 programmerbare funktioner i kørehåndtag

Lang serviceinterval

Godt arbejdslys

Fantastisk styretøj

Minusser

Værktøjskasse sidder i højre side

Ratdisplay fylder forholdsvis meget

Motorhjelm skal åbnes hver dag for oliekontrol

Mangler rat-pedal

Høj listepris

Tekniske specifikationer

Motorproducent: John Deere

Slagvolumen, l: 6,5

Nominel effekt kW/hk: 184/250

Maksimal effekt, kW/hk: 221/300

Moment, nm: 1.167

Egenvægt i alt, kg: 9.300

Transmission: Trinløs, ZF

Brændstoftank, l: 470

AdBlue tank, l: 29

Hydraulikydelse, l/min: 155

Maksimal løftekap. i bag, kg: 10.400

Maksimal løftekap. i front, kg: 5.000

Totallængde, m: 5,190

Højde, m: 3,250

Akselafstand, m: 2.900

Venderadius, m: 6,32

Fordæk: 600/70 R30

Bagdæk: 710/70 R42

Dette koster John Deere 6250R:

Pris på afprøvet traktor inkl. udstyr: 1.723.328 kr.

Pris på basis-traktor: 1.194.883 kr.

Uddrag af ekstra udstyr på afprøvet traktor:

Affjedret foraksel: 45.743 kr.

Luftaffjedretsæde: 10.668 kr.

Luftbremser: 27.282 kr.

Premium Frontlift: 37.600 kr.

Kommentar fra producenten

Af Anders Terrs, John Deers landechef for Danmark

De nye 6230R og 6250R er vores nye flagskibe fra Mannheim-fabrikken. Vi tror på, at traktorerne og de nye funktioner vil spille en vigtig rolle, så vores kunder kan opnå mere performance, mindre nedetid og lavere omkostninger, og vi ser det som et perfekt match til kravene fra vores danske kunder. Let, stærkt og smart er tre ord, der beskriver de nye 6R-traktorer godt. Let - med en vægt på 9,3 tons med 300 hestekræfter, giver det en god kraft til vægt-ratio. Stærk - med op til 300 hestekræfter får du de kræfter, du har brug for til forskellige opgaver. Smart - den nye Command Pro med det nye konfigurerbare joystick, der giver både komfort og fleksibilitet.

NyhedsbrevFå nyhederne først!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og vær på forkant med dagens landbrug.

 

Læs maskinbladet på

Læs maskinbladet på desktop

Desktop

Læs maskinbladet på tablet og smartphone

Tablet & smartphone

Læs maskinbladet på nyhedsbrev

Nyhedsbrev

Læs maskinbladet på print og iPaper

Print og iPaper

reklame