Websitet anvender cookies og lokal lagring bl.a. for at huske dine indstillinger og til statistik.
Ved at bruge sitet accepterer du dette.   Læs mere

OK

Når teknologi fra to verdener møder hinanden

Af Morten Damsgaard og Helge Plougmann Nielsen - 16. nov. 2018 KL. 09:55

  • ww314606_1
  • ww314606_2
  • ww314606_3
  • ww314606_4

Hvad sker der, når moderne teknologi til 500 hestekræfter i to køretøjer fra to vidt forskellige verdener mødes?

Hvor langt er vi egentligt rent teknologisk i traktorens verden - og hvor langt er de mon i bilernes verden? I denne specialudgave af PowerGear tager vi det ypperste indenfor hestekræfter fra traktorens verden, og holder det op mod bilernes verden.

Verdens stærkeste konventionelle traktor er topmodellen i Fendt 1000-serien: Fendt 1050 Vario. Traktoren udstråler styrke og storhed, og ét af de områder, der får den til det, er designet. Det legendariske design på Fendt 1000-serien har faktisk rødder til en Porsche-designer, så hvad vil være mere nærliggende end at sammenligne en Fendt-traktor med 500 hestekræfter med en Porsche - også med 500 hestekræfter?

citat startcitat start

Motorrummet på de to køretøjer kan næsten ikke være mere forskelligt.

- PowerGear testteam.

citat slutcitat slut

Mødet mellem Fendt 1050 Vario og Porsche 911 Turbo S foregår i hurtige omgivelser på Vamdrup Lufthavn nær Kolding, og de to maskiner står knivskarpt overfor hinanden - med hver deres kompetencer.

Omdrejninger eller moment?

Hvis man sidder og spiller bilkort, så vil et af de første sammenligningsgrundlag, efter hestekræfter, være sammenligningen af motorstørrelse.

Motorrummet på de to køretøjer kan næsten ikke være mere forskellige: På Fendt-traktoren har vi en traditionel seks-cylindret rækkemotor, som er placeret under motorhjelmen foran kabinen. Motoren kommer fra MAN og har en slagvolume på 12,4 liter samt 2.400 newtonmeter.

På Porschen derimod ligger der en seks-cylindret boxer-motor bagerst i bilen. Motoren har en slagvolumen på 3,8 liter samt 700 newtonmeter.

Foruden at traktoren benytter diesel som energikilde, og Porschen benytter benzin som energikilde, så er der også en markant forskel på motor-karakteristikken på de to motorer:

Porschen er bygget til at køre med mange omdrejninger og ikke rigtig udnytte momentet, men derimod hestekræfterne.

Fendt'en er bygget til at køre med så få omdrejninger som muligt og dermed udnytte momentet i motoren.

Sensorer fordeler kraften

En kraftfuld motor kan ikke gøre det alene. Der skal noget til at bringe kraften fra motoren og til hjulene, og begge maskiner er udstyret med transmissioner, som på hver deres måde sørger for at overføre effekten til hjulene.

På Porschen ligger der en syv trins dobbeltkobling-transmission. Porsche Doppelkupplung kalder Porsche transmission, og opbygningen består af to aksler: En aksel med de lige gear samt en aksel med de ulige gear. For enden af de to aksler sidder der to koblinger, og det betyder i praksis, at når man kører i eksempelvis gear 4, så er gear 5 allerede koblet ind på den anden aksel. Dermed skifter transmissionen blot kobling og ikke gear, når der skiftes fra 4. til 5. Det giver et meget komfortabelt skift af gear, og Porsche fremhæver også, at kraften ikke afbrydes igennem gearskiftene og det sikrer et konstant effekttilførsel til hjulene.

Tophastigheden i Porsche 911 Turbo S på 318 kilometer i timen opnås allerede i 6. gear. Det 7. gear er blot sat i gearkassen for at reducere omdrejningerne og opnå en bedre brændstoføkonomi.

For at sikre et ordentligt vejgreb kører bilen med permanent firehjulstræk. Men der er tale om et intelligent firehjulstræk, hvor bilen selv sørger for at lægge trækket til hjulene dér, hvor det er nødvendigt. PTM (Porsche Traction Management) kalder Porsche teknologien, hvor en række sensorer sørger for at fortælle bilen, hvor der er behov for fuld træk på hjulene.

Hvis eksempelvis baghjulene truer med at spinde rundt under acceleration, så sørger PTM for, at en større del af kraften overføres til forhjulene for på den måde at undgå unødig hjulslip på baghjulene. På denne måde arbejder PTM sammen med PSM (Porsche Stability Management), som sikrer den helt rigtige fordeling af kraften på hjulene og dermed er med til at give den velbalanceret håndtering af Porsche i kurvekørsel og ved høj fart.

Automatisk til- og frakobling

På Fendt-traktoren forholder det sig noget anderledes. Dog har de to køretøjer ét fællestræk: Permanent firehjulstræk.

Sensorer fortæller, hvis der bliver forskel på hjulslip på mere end to procent på forhjul og baghjul. Stiger procenttallet så kobles firehjulstrækket automatisk til, og det samme gælder ved hårdt arbejde, hvor transmissionstrykket er højt.

Selve transmissionen i Fendt-traktoren er trinløs, og da Fendt kom på markedet med den trinløse gearkasse i midten af 90'erne, døbte de den 'Vario'.

Princippet i den trinløse transmission er, at umiddelbart efter motoren deles kraften i to linjer i et planetgear. Den ene linje er en mekanisk forbindelse direkte til traktorens bagtøj, og den anden er en hydraulisk drivlinje med en pumpeenhed og en motorenhed, som også er forbundet til traktorens bagtøj. Med de hydrauliske komponenter, som kan vinkles, styres de omdrejninger, som sendes til den mekaniske og hydrauliske del, og på den måde ændres hastigheden trinløst på traktoren.

I Fendt 1000-serien er det første gang man fra Fendt ser decideret nyskabelse inden for den trinløse transmissionsudviklingen. Man kan sige, at den trinløse transmissions anden generation er kommet. Navnet på den nye transmission er TA400.

I den nye trinløse transmission er der enkelte komponenter, som går igen: planetgearet er stadig at finde i transmissionen, og det samme gælder den hydrauliske pumpe og motor. Normalt er der kun én motor- og pumpeenhed i Vario-transmission, men den nye TA400 har to motorer.

Det samme havde den trinløse Vario-transmission i den første trinløse Fendt 800 - men her var begge to forbundet til traktorens bagtøj.

I stedet for, at den hydrauliske del har forbindelse til bagtøjet, har kun den ene hydrauliske motor forbindelse til bagtøjet, mens den anden motor har forbindelse til forhjulene. Dette betyder, at traktoren kører med permanent firehjulstræk op til 25 kilometer i timen. Det giver en række fordele: Dels undgår man et gruppeskift i transmissionen, som alle trinløse-transmissioner har - enten et manuelt skift eller et automatisk skift, og dels opnår man en langt højere effektivitet i transmissionen, da forhjulene "koster" mindre at trække.

På en traditionel traktor "koster" det stor effekt at drive forhjulene med rundt, når firehjulstrækket ikke er tilkoblet, da den rullemodstand, som skabes fra forhjulene, skal drives fra baghjulene. Faktisk går der en tredjedel effekt til spilde fra baghjulene til forhjulene.

Hvis det eksempelvis kræver tre kilowatt at drive forhjulene, så skal der sendes knap 10 kilowatt fra baghjulene, da effekttabet fra bagtøjet til jorden er 60 procent og igen tabes der 60 procent fra jorden og op igennem forhjulene

Overførsel af effekten

Når først motor og transmission spiller sammen, så er der kun ét område tilbage, før effekten havner på jorden: Hjulene.

Porschen i denne PowerGear-special var udstyret med 245/35 R20 forhjul samt 305/30 R20 baghjul. Det er ikke helt almindelige dæk, som er monteret på de 20 tommer fælge. Cirka 40 procent af arealet på dækkets trædeflade består af evakuering-kanaler, som er baner, hvor dækket sørger for at trække vandet væk fra overfladen. Dette skyldes, at der er tale om en højhastighedsbil, som skal kunne reagere lynhurtigt selv i regnvejr.

Den samlede trædeflade for de fire dæk er 540 kvadratcentimeter på asfalt.

Hvis vi kigger på effekten kontra trædefladeareal, så har Porschen med sine 560 hestekræfter og en trædeflade på 540 cm2 en kontaktflade på 0,9 kvadratcentimeter pr. hestekræft.

Fendt-traktoren derimod er udstyret med Michelin-dæk med en højde på 2,32 meter, og med sine 500 hestekræfter og 3.314 cm2 trædeflade på asfalt, så har Fendt-traktoren hele 6,6 kvadratcentimeter pr. hestekræft.

Trædeflade er dog langt fra alt. Hvis der virkelig skal trækkes noget, så handler det også om vægt. En tommelfinger-regel for traktorer siger, at der cirka skal 40 kg. pr. hestekræft til at lave en ordentlig overførsel af effekten.

Hvis man dividerer effekten op i vægten på de to køretøjer, har Porschen 3,07 kg pr. hestekræft, mens Fendt'en har 36 kg pr. hestekræfter.

Dette er dog ikke hele historien, da Porschen har en fordel med sit downforce-system, hvor spoiler og skørter hjælper den med et bedre vejgreb i sving - udelukkende forbi den her ikke er tung nok til at holde et acceptabelt vejgreb. Den udfordring kommer Fendt'en vidst aldrig ud for.

Fra A til B

Mens man i Porschen får en køretur næsten med bagdelen på asfalten, har man overblikket fra Fendt'en i to meters højde.

Når det handler om turen fra A til B i Porschen, så er det oplevelsen og turen, det handler om og ikke så meget om målet. Køberen af en Porsche køber den for at nyde turen. Køberen af en Fendt ser ikke turen fra A til B som en oplevelse eller en nydelse - det er en opgave, som skal udføres så effektivt som muligt. At der så er komfortable områder, der kan være med til at gøre arbejdsdagen mere behagelig, er blot et stort plus.

Porschen har spoiler og skørter, som kan klappes ud og op efter behov. Undervognen kan gøres mere hård, så turen på racerbanen kan blive så hurtig som muligt.

Fendt'en har tre punkts lift i for og bag, så flere maskiner kan tages med på én gang og dermed gøre arbejdet i marken mere effektivt.

Det ses også i hjertet af styringen af de to køretøjer: Til højre for chaufføren i displayet for overvågning og justering af køretøjerne.

Begge køretøjer var udstyret med GPS-teknologi, men mens man i Porschen bruger GPS-teknologien til enten at fortælle om den hurtigste eller korteste vej til destinationen, så kan GPS-udstyret i Fend-traktoren helt overtage styringen og sørge for, at chaufføren kommer den korste vej til modsatte ende af marken. Faktisk kan de nye Fendt-traktorer også selv foretage vending på forageret, når det nås. Dermed er Fendt-traktoren tættest på en 'førerløs' maskine af de to.

Tekniske specifikationer: Fendt 1050 Vario

Nypris: 3.297.216

Motor: MAN

Cylindre: 6

Slagvolume: 12,4

Hestekræfter, hk: 500

Newtonmeter, nm: 2.400

Transmission: Trinløs

Tophastighed, km/t: 60

Trædeflade på asfalt, m²:3.314

Vægt, kg: 18.500

Brændstoftank, l: 800

Fordæk: 650 / 65 R38

Bagdæk: 750 / 75 R46

Tekniske specifikationer: Porsche 911 Turbo S

Nypris: 3.300.000

(For Coupé-udgave: 4.225.235)

Motor: PDK

Cylindre: 6

Slagvolume: 2,9

Hestekræfter, hk: 560

Newtonmeter, nm: 750

Transmission: Dobbeltkobling

Antal gear: 7

Tophastighed, km/t: 318

Trædeflade på asfalt, m2: 540

Vægt, kg: 2.040

Brændstoftank, l: 68

Fordæk: 245 / 35 R20

Bagdæk: 305 / 30 R20

NyhedsbrevFå nyhederne først!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og vær på forkant med dagens landbrug.

 

Læs maskinbladet på

Læs maskinbladet på desktop

Desktop

Læs maskinbladet på tablet og smartphone

Tablet & smartphone

Læs maskinbladet på nyhedsbrev

Nyhedsbrev

Læs maskinbladet på print og iPaper

Print og iPaper

reklame