Websitet anvender cookies og lokal lagring bl.a. for at huske dine indstillinger og til statistik.
Ved at bruge sitet accepterer du dette.   Læs mere

OK

Maxxum med forfinet og effektiv powershift

Af Helge Plougmann Nielsen - 1. jul. 2018 KL. 07:00

  • ww297124_1
  • ww297124_2
  • ww297124_3
  • ww297124_4
  • ww297124_5
  • ww297124_6
  • ww297124_7
  • ww297124_8
  • ww297124_9
  • ww297124_10
  • ww297124_11

Automatgear med dobbeltkoblingsteknik har vundet stor udbredelse i personvogne, og nu er Case IH klar med teknikken, der skifter blødere og har større effektivitet end traditionelle transmissioner med powershift.

ActiveDrive 8 kalder Case IH den nye powershift-transmission med dobbeltkobling, der foreløbig kun leveres i serien af Maxxum-traktorer med tilnavnet Multicontroller. Med den nye transmission kan Case IH nu levere Maxxum med tre forskellige transmissioner. Standardversionen fortsætter med den hidtidige 16x16 eller 16x17 transmission og til dem, der vil have en trinløs traktor, leveres Maxxum også med CVX-transmission.

Teknik fra bilindustrien

Den nye Case IH ActiveDrive 8 er en 24x24 transmission med otte koblingsfrie trin og tre gruppegear. Gearskiftet er hundrede procent elektronisk og kontrolleres fra kørehåndtaget i højre armlæn.

citat startcitat start

Der skal hverken anvendes terminal eller menuer for at tilpasse hastigheden, det hele klares let og lavteknologisk med nogle få tryk på kørehåndtaget.

.- Helge Plougmann Nielsen, PowerGear-testpilot

citat slutcitat slut

Teknisk set er transmissionen opbygget over to aksler, hvor de fire lige gear (2-4-6-8) er placeret på den ene aksel og de fire ulige (1-3-5-7) på den anden. På hver aksel er der en hydraulisk kobling, og derudover findes der hydrauliske koblinger til vendegearet. De otte gear i A-området omfatter hastigheder på op til 10,7 km/t. B-området har gear i intervallet 4,3 til godt 18 km/t. Området dækker derfor stort set alle arbejdsopgaver i marken. Gearene i C-området starter ved cirka 13 kilometer i timen, og topfarten på 40 kilometer i timen nås i de to højeste gear. Forskellen er, at jeg i C7 skal køre med 2.000 motoromdrejninger for at nå topfarten, mens motoren kun behøver at løbe 1.650 o/min, når der køres 40 kilometer i timen i C8.

Genkendelig betjening

Når Maxxum får tilnavnet Multicontroller leveres den som standard med armlænskontrol og et kørehåndtag, der til forveksling ligner det, som vi finder i Puma, Optum, Magnum og Quadtrac. Som fører er det skønt med genkendelighed og på landbrug og maskinstationer, hvor der skiftes imellem forskellige traktorstørrelser, gør genkendeligheden hverdagen både nemmere og mere effektiv.

Med trykknapper på kørehåndtaget kan jeg trykke mig igennem de otte trin, og når der skal skiftes et gruppegear behøver jeg blot at betjene en kontakt bag på kørehåndtaget. Der kan således skiftes imellem samtlige 24 gear, uden at anvende kørekoblingen.

Let at sætte op

Men når man lærer automatikkerne i ActiveDrive 8 at kende, så lader man hurtigt automatikken til henholdsvis markarbejde og transport overtage skiftefunktionerne. Auto-funktionen til markarbejdet giver transmissionen mulighed for at arbejde inden for enten A eller B-gruppen. Vi testede en Case IH Maxxum 145 Multicontroller sammen med en Case IH RB 545 rundballepresser med wrapper. Opgaven bestod i at presse græs, der var revet sammen. Ballerne skulle pakkes med otte lag folie, og den begrænsende faktor var indpakkeren. For at den kunne følge med, måtte hastigeden begrænses til cirka otte km/t. Hastigheden passede fint til B-området i ActiveDrive 8, og jeg begrænser let hastigheden til otte kilometer i timen ved blot at klikke de fire øverste trin i området væk.

Automatikken fungerer

Ønsker jeg ikke at anvende det laveste trin i området, kan den også klikkes væk, og herefter arbejder automatikken inden for de resterende tre trin med en hastighed på fem til otte kilometer i timen. Der skal hverken anvendes terminal eller menuer for at tilpasse hastigheden, det hele klares let og lavteknologisk med nogle få tryk på kørehåndtaget.

I automatikken til vejtransport arbejder transmissionen automatisk i hele B og C-området. Skiftet af grubbegear sker også automatisk og på en sådan måde, at det virkede problemløst under transportkørsel med rundballepresseren. Lige som i marken kan jeg også ved vejtransport fravælge nogle af de laveste gear. Med presseren var der ingen grund til, at igangsætningen skete i B1, og derfor lod jeg traktoren starte i B6, hvor hastigeden er godt ti kilometer i timen. Startgearet afhænger selvfølgelig af, hvilket redskab der er koblet efter traktoren, og lige som i marken er det rigtig let, at tilpasse gearvalget til den aktuelle situation.

Både i marken og på landevejen er det en fornøjelse at registrere, hvor blødt den nye transmission skifter. Det bløde gearskifte skyldes, at dobbeltkoblingstransmissionen omkring gearskiftet faktisk kører i to gear. Det sker ved, at olietrykket på den hydrauliske kobling, der aktiverer det aktuelle gear, først slippes nogle millisekunder, efter at koblingen til det næste gear er aktiveret. Ud over et blødt gearskifte, sikrer det også fuld trækkraft under gearskiftet.

Ved gearskift og specielt ved gruppegearskiftet regulerer traktoren automatisk på motoromdrejningerne, så de passer til det nye gear.

Højeffektiv og brændstoføkonomisk

I Case IH Maxxum 145 Multicontroller ligger der en firecylindret FPT motor på 4,5 liter. Motoren går igen på de tre mindre modeller i serien mens der i topmodellen, Maxxum 150 Multicontroller, ligger en sekscylindret FPT motor på 6,7 liter.

Testen fra Landbrugets Traktorafprøvning viser, at motoren i den firecylindrede testtraktor klarer sig rigtig godt. Uden boost har den på kraftudtaget en topeffekt på 147 hk, og med boost stiger effekten til 170 hk. Case IH opgiver de tilsvarende motorydelser til henholdsvis 155 og 175 hk. Momentet uden boost ligger på 661 Nm, og det er faktisk lidt over det moment, som producenten lover på motoren.

Højere moment og lavere forbrug

Brændstofforbruget målte Traktorafprøvningen til 219 g/kWh ved 1.000 o/minut på kraftudtaget, og presses traktoren ned til 1.400-1.600 motoromdrejninger falder brændstofforbruget til 205 g/kWh. Det er rigtig flot, og her kan jeg ikke lade være med at nævne, at vi i 2010 testede den første Case IH 140 Multicontroller, der var en sekscylindret traktor. Den gang fandt vi, at traktoren ydede 140 hestekræfter og havde et moment på 501 Nm., hvilket er cirka 25 procent lavere end på den moderne firecylindrede traktor. Brændstofforbruget var til gengæld tilsvarende højt og lå på 277 g/kWh. Det 35 procent højere forbrug end traktoren fra 2018. Vi kan kun lykkeønske ingeniørerne hos Fiat Powertrain Technologies med veludført arbejde, der kommer nutidens landmænd til gode.

Effektiv transmission

Vi tester kun brændstofforbruget på den stationære traktor. Hos DLG i Tyskland tester man også brændstofforbruget under forskellige simulerede kørselsforhold. Her ligger den nye Case IH Maxxum 145 Multicontroller ActiveDrive 8 også helt i top, når det drejer sig om at udføre mest mulig arbejde for mindst mulig brændstof.

Ud over den effektive motor skyldes effektiviteten også den nye transmission, hvor der er et minimum af hydrauliske koblinger, der stjæler energi, og hvor gearskiftet i stedet foretages med sycromesh.

Trin eller trinløs?

Modellen med den nye transmission har også et lavere brændstofforbrug en søstermodellen med den trinløse CVX-transmission. Om et lavere forbrug af brændstof og en prisreduktion på 45.000 kroner i forhold til CVX-modellen er nok, til at vælge modellen med ActiveDrive 8 afhænger af, hvad traktoren skal anvendes til. Er hovedopgaven transport, traditionel jordbearbejdning og kørsel med en presser er den nye ActiveDrive 8 en rigtig fin løsning. Skal der køre med stenstrenglægger, kartoffeloptager og meget med sprøjte, peger det mod den trinløse model.

De nye Maxxum-modeller har fået samme friske design, som den store Case IH Optum. Kabinen er efterhånden af ældre dato, men når det kommer til støjniveauet, så klarer den sig forbavsende godt. Ved transport siger den nye transmission ikke en lyd, og det er medvirkende til at bringe lydniveauet i kabinen under 70 dBA, når der køres 40 km/t.

Jeg kunne godt ønske mig, at kontakterne til hydraulikventilerne selv returnerer, når en timer løber ud, og det kunne også være dejligt med en fodpedal, så rattet kunne indstilles med én hånd. På varme dage, som da vi testede traktoren, ville et par luftdyser øverst i kabinen også være ønskeligt.

Flot design og støjsvag kabine

Udsynet fra kabinen er god, og på Maxxum-serien har kabinen en passende størrelse. Case IH skal også roses for placeringen af værktøjskassen på venstre side af traktoren, og for et praktisk serviceskab med blandt andet batteriet på højre side af traktoren.

Alt i alt er Case IH Maxxum 145 Multicontroller ActiveDrive 8 en handy traktor og velkørende traktor, der har masser af power i forhold til størrelsen. Armlænet indeholder et joystick, hvorfra der kan betjenes flere hydraulikventiler, og med trykknapper på joysticket er der også fuld kontrol over transmissionen. Sammen med bremsekoblingsfunktionen, der udkobler traktoren, når der trædes på bremsepedalen, gør det traktoren særdeles velegnet som frontlæssertraktor. På bestillingssedlen er det blot at sætte fluebenet det rigtige sted, så fabriksmonteres traktoren med frontlæsser på den Østrigske fabrik i St Valentin.

Plusser

Powershift med blødt skifte

Støjsvag kabine

Brændstoføkonomisk

Godt armlænskontrol

Lav egenvægt i forhold til effekt

Krydshåndtag med betjening af transmission

Godt udsyn hele vejen rundt

Bremsekoblingsfunktion fungerer fint

Minusser

Savner fodpedal til indstilling af rattet

Hydraulikventiler returnerer ikke automatisk

Smalle trin

Få luftdyser i kabinen

Lidt rodet layout af kontakter på højre skærm og stolpe

Tekniske specifikationer

Motortype: Case IH

Antal cylindre: 4

Slagvolumen, l: 4,485

Nominel effekt, kW/hk: 107/145

Maksimal effect, kW/hk: 129/175

Moment, Nm: 700

Egenvægt, kg: 5.190

Transmission: 24x24

Brændstoftank, l: 250

AdBlue tank, l: 39,5

Hydraulikydelse, l/min: 113

Løftekapacitet i bag, kg: 7.864

Løftekapacitet i front, kg: 3.100

Totallængde med frontlift, m: 5,189

Højde, m: 3,025

Akselafstand, m: 2,684

Fordæk: 540/65 R28

Bagdæk: 650/65 R38

Prisliste

Basispris Case IH Maxxum 145 Multicontroller: 779.400,00 kr.

Uddrag af udstyr på den testede traktor: Performance pakke med større dæk, større brændstoftank, anden bagaksel, Isobus samt terminal.

Pris i alt for den testede traktor: 1.081.500,00 kr.

Lydniveau

Ved tomgang 850 omdr/min: 58,2 dBA

Ved tomgang og blæser på max.: 65,1 dBA

Stilstand max. omdr. 2.227 omdr/min. 71,1 dBA

Arbejde 7,2 km/t 2.000 omdr/min: 73,5 dBA

Transport 40 km/t 1.580 omdr/min: 69,3 dBA

Importørkommentar

Af Torben Ravnshøj Nielsen, produktspecialist på Case IH traktorer.

Siden den første Maxxum blev introduceret for over 25 år siden, har den været med til at sætte nye standarder for brugervenlighed og effektivitet. Den nye Maxxum Multicontroller med den nyudviklede ActiveDrive 8 transmission er på ingen måde nogen undtagelse. Case IH var de første til at anvende dobbeltkoblingsteknologien i landbrugstraktorer, og det er de erfaringer som den nye ActiveDrive 8 transmission nyder godt af. Den er beviset på, at en avanceret og effektiv transmission, sagtens kan være enkel at betjene. Som det fremgår af denne test er brugervenlighed og komfort helt i top, krydret med et imponerende lavt brændstofforbrug. Det er den suverænt mest brændstof-effektive 4-cylindrede traktor, tyske DLG har haft gennem deres powermix-test, hvor traktoren udsættes en række forskellige opgaver for at give det mest retvisende og sammenlignelige billede.

Maxxum-serien er kendt for at spænde meget vidt i form af udstyrsniveau, og den nye Maxxum Multicontroller er ingen undtagelse. Hvad enten man som kunde har brug for en relativ simpel traktor uden så meget elektronisk udstyr, eller man har brug for en traktor med f.eks. autostyring på RTK-niveau, Isobus, avanceret forager-automatik, elektriske fjernventiler m.m., så er der altid en Maxxum Multicontroller, der passer til netop dine behov.

NyhedsbrevFå nyhederne først!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og vær på forkant med dagens landbrug.

 

Læs maskinbladet på

Læs maskinbladet på desktop

Desktop

Læs maskinbladet på tablet og smartphone

Tablet & smartphone

Læs maskinbladet på nyhedsbrev

Nyhedsbrev

Læs maskinbladet på print og iPaper

Print og iPaper

reklame