Websitet anvender cookies og lokal lagring bl.a. for at huske dine indstillinger og til statistik.
Ved at bruge sitet accepterer du dette.   Læs mere

OK

Målret traktoren til behovet

Af Morten Damsgaard - 24. aug. 2018 KL. 11:12

  • ww302352_1
  • ww302352_2
  • ww302352_3
  • ww302352_4
  • ww302352_5
  • ww302352_6
  • ww302352_7

Case IH giver nu muligheden for at vælge en Puma-traktor, som kan målrettes mod de mere enkelte opgaver på bedriften.

Det er langt fra alle opgaver, som kræver en højt specificeret traktor med et hav af udstyr såsom autostyring, frontlift, front-PTO, stor hydraulikkapacitet, forager-automatik, trinløs transmission eller affjedring af både foraksel og kabine.

Byder opgaverne eksempelvis på kørsel med fuldfodervogn, strømaskine eller måske små læsseopgaver i ny og næ - så kan man med rette give den nye Puma X-serie fra Case IH ekstra opmærksomhed.

citat startcitat start

Som altid referer tallene på traktorens motorhjelm til den nomielle motoreffekt på de enkelte modeller

- Morten Damsgaard, PowerGear-testpilot.

citat slutcitat slut

Case IH har valgt at tilbyde en enklere udgave af producentens populære Puma-serie og har skåret en hel del udstyr væk for at tilbyde en traktor-serie, som netop henvender sig til de arbejdsopgaver, der ikke kræver det store udstyrsniveau.

Enklere betjening

Som chauffør bemærker man først og fremmest en anderledes indretning af kabinen på Puma X-serien.

Det velkendte Multicontroller-armlæn, som sidder monteret på sædets højre side i samtlige Case IH-modeller fra 100 hestekræfter og op til over 600 hestekræfter, er ikke at finde i Puma X-serien. I steder sidder der et ældre armlæn, som er kendt fra den tidligere MXU-serie.

Herfra styres den elektronisk lift, og der er mulighed for et integreret hydraulik-krydsstik til styring af eksempelvis en frontlæsser.

På højre bagskærm sidder mekaniske udtag til hydraulik samt gearvælger til den 18 trins semi-powershift-transmission, hvor seks powershift-gear er fordelt i tre grupper.

Al instrumentering er flyttet fra højre A-stolpe, som vi kender det i Puma-serien, til at være placeret foran rattet.

Ellers er selve kabinen identisk med den øvrige Puma-serie, da selve skelettet er identisk.

Velkendt motor

Ligesom kabinens skelet er identisk med den øvrige Puma-serie, er det også kendt teknik, som ligger under den røde motorhjelm i form af samme seks cylindrede 6,7 liters Fiat Powertrain Technologies (FPT) motor, som også er at finde i den øvrige Puma-serie.

Den nye Puma X-serie tilbydes indtil videre i tre udgaver: Puma 140, 150 og 165.

Som altid referer tallene på traktorens motorhjelm til den nomielle motoreffekt på de enkelte modeller, men da Puma X-serien også leveres med boost, går effektintervallet faktisk fra 175 hestekræfter op til 209 hestekræfter maksimalt.

Motoren lever op til de nyeste emissionskrav med SCR-teknologi, hvilket betyder, at der skal tilsættes AdBlue.

Mulighed for ekstraudstyr

Traktoren er som standard også udstyret med en kabine med lavt tag, hvilket betyder, at man i modsætningen til de øvrige Puma-modeller kommer under tre meter i totalhøjde.

Der er dog mulighed for at få en kabine med "højt" tag monteret på en Puma X. Faktisk er der mulighed for en del ekstraudstyr, hvis man har brug for det - eksempelvis har Case IH gjort det muligt, at man faktisk kan vælge autostyring som ekstra udstyr i serien.

Desuden er det også muligt at tilvælge førersæder af højere komfortniveau i forskellige udgaver.

Den oprindelig Case IH Puma-serie er delt i ind i to kategorier: Lang og kort akselafstand. Forskellen er cirka 10 centimeter, og den nye Puma X-serie bygger over modellerne med kort akselafstand.

Dette betyder også, at bagtøjet er identisk med den øvrige Puma-serie med kort akselafstand.

Liftmæssigt er løftekapaciteten lidt over otte ton, og hydraulikmæssigt er der som standard monteret en LS-pumpe, der yder 110 liter i minuttet. I modsætningen til den øvrige Puma-serie, hvor man har mulighed for at vælge en større pumpe, er 110 liters pumpen den eneste mulighed på X-serien.

Alt i alt spares der cirka 50.000 kroner mellem Puma X-serien og Puma-serien med Multicontroller. Prisforskellen er naturligvis endnu større, hvis der sammenlignes med Puma-serien med trinløs transmission.

NyhedsbrevFå nyhederne først!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og vær på forkant med dagens landbrug.

 

Læs maskinbladet på

Læs maskinbladet på desktop

Desktop

Læs maskinbladet på tablet og smartphone

Tablet & smartphone

Læs maskinbladet på nyhedsbrev

Nyhedsbrev

Læs maskinbladet på print og iPaper

Print og iPaper

reklame