Websitet anvender cookies og lokal lagring bl.a. for at huske dine indstillinger og til statistik.
Ved at bruge sitet accepterer du dette.   Læs mere

OK

Leeb-sprøjte mestrer kuperet terræn

Af Simon Broch Hansen - 3. nov. 2017 KL. 11:17

  • ww268394_1
  • ww268394_2
  • ww268394_3
  • ww268394_4
  • ww268394_5
  • ww268394_6
  • ww268394_7
  • ww268394_8
  • ww268394_9
  • ww268394_10
  • ww268394_11
  • ww268394_12
  • ww268394_13
  • ww268394_14
  • ww268394_15
  • ww268394_16

Horsch Leeb 6LT er udstyret med gennemtænkt elektronik fra egen udvikling, og sammen med blandt andet en særdeles effektiv bomstyring og dobbelt dysehoved for hver 25 centimeter giver det følelsen af veludført sprøjtearbejde.

PowerGear tester Horsch Leeb 6LT hos en planteavlsbedrift i Midtjylland. Under testen har vi mulighed for at køre på både stubmark og i en kartoffelafgrøde. På den måde kan vi presse sprøjtens bomstyring, som må siges at være en faktor, som i dag får megen omtale når der snakkes investering i en ny marksprøjte.

Horsh Leeb producerer LT-trailersprøjten med plasttank i en 4.000, 5.000 og 6.000 liter udgave henholdsvis 4LT, 5LT og 6LT. Testeksemplaret er model 6LT monteret med en 36 meter sprøjtebom, og betjeningen er sat op til ISOBUS. Således betjenes sprøjten fra en given Isobus-terminal. I denne test er sprøjten koblet efter en John Deere-traktor, og derfor bruges John Deeres GreenStar 2630 terminal til betjening af Horsch Leeb sprøjten.

citat startcitat start

Under testen kørte jeg 12 km/t på både stubmark og i kartofler, og jeg er ualmindelig imponeret over, hvor svævende bommen opførte sig

- Simon Brovh Hansen, PowerGear-testpilot

citat slutcitat slut

Fantatisk bomstyring

Ved kørsel med en marksprøjte er sprøjtebommen naturligvis den del af enheden, man bruger mest tid på at holde øje med. Afstand til afgrøden skal passe til dysetypen, så der sikres det korrekte overlap dyserne imellem, og ligeledes har afstanden fra dysen til afgrøden meget stor indvirkning på eventuel afdrift fra sprøjtetågen.

Testsprøjten kører med et dysesetup, som gør, at der kan arbejdes med en afstand mellem dyse og afgrøde på kun 35 centimeter. Det kræver sit af bomstyringen at håndtere en så bred bom ved høj kørehastighed, når bommen er så tæt på afgrøden.

Udklapning af bommen sker ved at holde blot én knap nede på terminalen. Herved hæver sprøjten selv bommen, klapper vingerne ud og låser centersektionen op. Når bommen skal foldes sammen, sker det ligeledes ved tryk på blot én knap. Sprøjten sørger derfra selv for at hæve, nivellere, låse og folde bommen sammen. Det er således nærmest umuligt at fejlbetjene denne funktion. Det er smart, og det virker godt.

Når bommen er klappet ud og klar til arbejde, aktiveres bomstyringen, Horsch BoomControl Pro. Styringen anvender i alt seks sensorer. På hver vinge er monteret tre sensorer. Èn sensor er monteret lige udenfor centersektionen og styrer højden på bomophænget. Yderst på hver vinge sidder to sensorer monteret med lidt indbyrdes afstand. De to sensorer styrer tilt på vingen, og med to sensorer i serie undgår man at bommen sænkes mod jorden hvis én sensor for eksempel kører midt imellem to kartoffelkamme eller over en plet hvor afgrøden er knækket.

Under testen kørte jeg 12 kilometer i timen på både stubmark og i kartofler, og jeg er ualmindelig imponeret over, hvor svævende bommen opførte sig. Selv ved aggressiv kørsel på stubmarken med pludselige sving, og kørsel på skrå over bakkekamme og lignende, præsterede bomstyringen at holde bommen meget præcist kun 35 centimer over jorden. Jeg skulle tage mig selv i ikke at sidde og ville overstyre bommen på forhånd, når jeg tog et skarpt sving, men det viste sig ikke at være nødvendigt - overhovedet.

Bommen styres af en kombination mellem hydraulik og pneumatik. Trykluften leveres på testmaskinen af en hydraulisk kompressor, som kobler ind og ud efter behov, men har man en traktor med luftanlæg, bruges dette.

Styringen hæver og sænker bomophænget og tilter vingerne individuelt både over og under vandret. Som ekstraudstyr kan BoomControl Pro Plus leveres, hvor yderligere knæk over og under vandret på langs af hver vinge giver endnu mere tilpasning i svært kuperet terræn.

Flere dyser på én gang

Testsprøjten er monteret med Multi-Select-System. Det vil sige, at sprøjten er udstyret med et dobbelt-dysehoved for hver 25 centimeter - i Horsch sprog kalder man dette setup for 2-2. Sprøjterne fra Horsch kan udstyres fra 1-0, det vil sige et enkelt-dysehoved for hver 50 centimer, og op til 4-2 som byder på et 4-dysehoved for hver 50 cm, og et dobbelt-dysehoved for hver 25 centimeter.

På testsprøjten kan man derfor for hver 25 centimer vælge mellem dyse A eller B - det giver i sig selv en masse kombinationsmuligheder på tværs af sprøjtebommen. Skift mellem de monterede dyser kan klares fra terminalen i kabinen, og det egentlige skift sker via trykluftsventiler ude på sprøjtebommen. Konkret betyder det at jeg under sprøjtearbejdet blot via en undermenu kan sætte eller fjerne et flueben ved de ønskede dysetyper, og så sker skiftet med det samme.

Efter august 2017 skal midlet Boxer for eksempel udbringes med dyser godkendt til 90 procent afdriftsreduktion, og ligeledes skal sådanne dyser anvendes hvis man vil mindske afstandskravet til vandløb og paragraf-3 arealer ned til 2 meter i forhold til hvad ellers angivet for det enkelte middel. Et hurtigt skift af dyser via fjernbetjent trykluft er således langt hurtigere end hvis jeg skulle ud og dreje samtlige dyser manuelt.

Hvad der måske i højere grad retfærdiggør investeringen i det hurtige dyseskifte kunne være muligheden for at anvende flere dyser på én gang. For eksempel vil man med fordel gerne køre med 250-300 liter væske pr. hektar ved nedvisning af kartofler. Her kan man så indkoble både dyse A og B, og på den måde lave større hul igennem så at sige. Derved kan kørehastigheden opretholdes på trods af større mængde, og man undgår et urimelig højt væsketryk ved dyserne, som igen ville have resulteret i uønsket afdrift.

Som yderligere ekstraudstyr kan der tilkøbes software, så man definerer en ønsket dråbestørrelse og computeren skifter således selv mellem de mulige dyser, så den rette dråbestørrelse holdes på tværs af kørehastighed og dosering.

Sprøjtevæsken fordeles til dyserne via én hovedslange til tryk og én returslange. Hvert dysehoved åbner og lukker til trykslangen via trykluft, og når alle dyser er lukket, vil væsken cirkulere i trykslangen via returslangen tilbage til tanken. Derved undgås aflejringer af kemi i bommen.

Sprøjten er monteret med kompakte luftinjektions-dyser med en spredevinkel på 90 grader mod traditionelt typisk 110 grader. Den stejle spredevinkel giver mulighed for at sænke sprøjtebommen ned til 35 centimeter over afgrøden mod typisk 50 centimeter ved dyser med 110 grader spredevinkel. Denne lavere bomhøjde ved 25 centimeter dyseafstand giver en væsentlig afdriftsreduktion, som meget tydelig kunne ses under testkørslen. Der er dog ikke i vores test lavet konkrete målinger på afsætningen.

Betjening fra flere kanaler

Under testen er sprøjten sat op til Isobus-betjening og dette sker gennem en John Deere GreenStar 2630 skærm. Det fungerer godt, og systemet er sat op, så man bladrer imellem traktorens GPS-styring og sprøjtens sektionsluk på én hovedside, og sprøjtens øvrige styring på en anden. Det meste betjening under kørsel foregår gennem et multifunktions greb med otte knapper og en omskifter med tre positioner, således i alt 24 forskellige funktioner.

Ude på sprøjten, under det store sidepanel, sidder et lille display med tilhørende membranknapper. Displayet er med farveskærm og grafikken er klar og med tydelige symboler.

Fyldning af sprøjten kan styres fra denne monitor, som også giver mulighed for at betjene indvendig og udvendigt rengøring samt kemifylder. Ligeledes kan der elektronisk åbnes en bundprop, så alle restmængder af vand tømmes ud.

En lækker detalje på Leeb sprøjten er, at ved indsugning af kemi afleveres den indsugede væske oven i det store sifilter i toppen af tanken. På den måde renses eventuelle urenheder fra kemifylderen fra, inden væsken afleveres i sprøjtens tank. Det samme gælder returmængden fra det selvrensende trykfilter.

Sprøjte med mange detaljer og god finish

Horsch-sprøjten er særdeles veludført. Det ses i flere sammenhænge ned i detaljer, som for eksempel krympeflex på hydraulikfittings på bommen, hvor alle bolte og møtrikker også er rustfri. Derudover er der vask af LED belysningen på sprøjtebommen. Det er muligvis detaljer, og nogle vil sige relativ ubetydelig for den daglige drift, men det viser, at maskinen er tænkt igennem fra ende til anden under udviklingen. Den nyudviklede elektronik, hvor specielt vaskeprogrammet imponerer mig, er ligeledes meget brugervenligt. Det tager ikke lang tid at rense sprøjten igennem så den er klar til at udbringe et nyt middel i en anden afgrøde. Det er en faktor som er særdeles relevant når sprøjteprogrammet er presset af få timer med optimale vejrforhold. At man hurtigt kan komme videre med næste opgave og samtidig være sikker på at rengøringsarbejdet af sprøjten er udført korrekt er essentielt. Med minimidler i dag hvor der doseres helt ned til 5 gram middel pr. hektar, så skal der i sig selv ikke være mange rester i tanken eller sprøjtelinjen før der kan laves kostbare sprøjteskader.

Hjulstyring på sprøjten sker uden nogen forbindelse mellem traktor og sprøjte, men klares præcist og alene af et elektronisk kompas monteret over sprøjtens aksel. Det virker rigtig godt, og så snart der bakkes med sprøjten låses hjulene automatisk i midterstilling, og hjulstyring aktiveres igen når der køres fremad. Man skal således ikke selv tænke på lås og aktivering af hjulstyringen. Det virker rigtig godt.

Under testen har vi ikke foretaget egentlig målinger af afdrift og afsætning, men har med det blotte øje kunne konstatere en væsentlig forskel på, om vi kørte med 50 centimeter mellem dyser og 50 centimeter til afgrøden, eller om der kørtes med 25 centimeter mellem dyser og 35 centimeter til afgrøden. Med den alsidige dysemontering og en ualmindelig stabil og hurtig bomstyring gives der mulighed for at køre ved lidt højere vindhastighed og ligeledes at hæve fremkørselshastigheden i godt sprøjtevejr.

Alt i alt har det været en virkelig god oplevelse at være i selskab med sprøjten fra Horsch Leeb. Marksprøjter er i dag særdeles komplekse maskiner med et væld af elektronisk styring herunder intelligente, automatiserede vaskeprogrammer og avanceret bomstyring. LT-sprøjten byder på alt dette, og jeg må ærligt indrømme, at jeg i løbet af testen faktisk ikke er stødt på forhold, hvor jeg kunne ønske ret meget anderledes. En sprøjte i denne kaliber og med den mængde udstyr er naturligvis i den tunge prisklasse, og den enkelte skal så opveje, hvad investering man på sin bedrift kan og vil retfærdiggøre. Sprøjter som denne må forventes at blive solgt til maskinstationer og større planteavl, hvor hurtig omstilling mellem midler og afgrøder vægtes højt, og hvor man til fulde skal anvende samtlige sprøjtetimer for at nå sprøjteopgaverne.

Plusser

BoomControl Pro med seks sensorer

Dyseafstand på 25 centimeter

Separat membranpumpe til ansugning og rengøring - altid kun rent vand

Minusser

Centrifugalpumpe er mere følsom end membranpumper hvis den køres tør


Tekniske specifikationer

Tankstørrelse, liter:    6.000 (6.400 fysisk indhold)
Rentvandstank, liter:        500
Pumpeydelse, liter/min:        600
Bombredde, meter        36
Sporvidde, meter        2,25

Importør kommentar

Af Arne Gejl, produktrådgiver hos Stroco-Agro.

Tak til Maskinbladet for at lave en meget seriøs og gennemført test af Horsch Leeb teknikken til plantebeskyttelse.
Testens meget sobre beskrivelse og testpilotens positive oplevelse af teknikken, svarer fuldt ud til de tilbagemeldinger vi får fra brugerne af Leeb teknikken.
En Leeb sprøjte kan opbygges alt efter den enkelte brugers ønsker og behov. Typisk tilvælges udstyr så der opnås største effektivitet og komfort. En øget indkøbspris via tilvalgt udstyr forsvares nemt når hektarene er til stede og mange forskellige typer afgrøder skal passes og plejes til tiden med hyppige afgrødeskift.
Største driftssikkerhed, overlegen komfort for piloten i kombination med markedets bedste bomstyring sikrer at alle døgnets timer kan udbyttes.
BoomControlPro bomstyringen fra Horsch Leeb er efterhånden blevet den bomstyring alle fagfolk benævner som bomstyringen man skal måle sig med for sikre mindste afdrift og største afsætning af planteværnsmidlerne.
I testens afsluttende bedømmelse med plusser og minusser var det endog meget svært for testpiloten at finde minus punkter. Der nævnes at centrifugalpumpen ikke kan tåle at køre tør. På denne type centrifugalpumpe ligger pumpens pakninger i oliebadskammer adskilt fra væsken. Derudover vil pumpen selv stoppe via elektronikken når der ikke længere kan måles tryk i væskestrømmen.
I praksis oplever vi at centrifugalpumpen er noget af den meste driftssikre pumpeteknik der findes på markedet til udbringning af flydende gødning og planteværnsmidler - en vigtig faktor når ret tidseffekten skal opretholdes.

NyhedsbrevFå nyhederne først!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og vær på forkant med dagens landbrug.

 

Læs maskinbladet på

Læs maskinbladet på desktop

Desktop

Læs maskinbladet på tablet og smartphone

Tablet & smartphone

Læs maskinbladet på nyhedsbrev

Nyhedsbrev

Læs maskinbladet på print og iPaper

Print og iPaper

reklame