Websitet anvender cookies og lokal lagring bl.a. for at huske dine indstillinger og til statistik.
Ved at bruge sitet accepterer du dette.   Læs mere

OK

Læsser med super udsyn

Af Helge Plougmann Nielsen - 27. jun. 2013 KL. 10:45

  • MB05294001-1
  • MB05294001-4
  • MB05294001-5
  • MB05294001-6
  • MB05294001-7
  • MB05294001-8
  • MB05294001-10
  • MB05294001-12

S-versionen af Massey Ferguson 9407, er en rigtig landbrugslæsser med et kraftigt hydraulikanlæg og en motor med masser af power. Bommen ligger lavt i chassiset, og sammen med en buet rude i højre side af kabinen giver det føreren et godt udsyn. 

Blandevogne til fuldfoder har efterhånden nået størrelse og specielt en højde, som gør det vanskeligt at læsse dem med en traditionel frontlæsser eller gummiged. Derfor investerer flere og flere mælkeproducenter i en teleskoplæsser. Udbuddet er stort både fra specialister og fra producenter, som også producerer andre landbrugsmaskiner.

Til den sidste gruppe hører Massey Ferguson, som tilbyder tre forskellige modeller af teleskoplæssere. Den største model tilbydes desuden i en S-version med en motorydelse på 130 hestekræfter. Det er den model, PowerGear har sat stævne hos en landmand, som har rigtigt gode forhold til at afprøve maskinen.

Standardversionen af MF 9407 har en motor på 100 hestekræfter, og ud over de ekstra hestekræfter er momentet i den firecylindrede Perkins-motor også øget fra 410 Nm til 510 Nm. I S-versionen er 9407 desuden monteret med et hydraulikanlæg, som yder ikke færre end 190 liter pr. minut. Det er næsten en fordobling fra standardversionens 100 liter pr. minut.

Vurderet på specifikationer er Massey Ferguson 9704S en rigtig landbrugs-teleskoplæsser, men om det holder stik, vil vi afprøve både i køresiloen, hvor der læsses ensilage i fuldfoderblanderen, og ved transport og aflæsning af halm.

Godt udsyn

Lige som mange andre teleskoplæssere har Massey Ferguson 9704S en todelt dør, hvor den øverste del kan åbnes 180 grader og låses. Der er kun to trin op i læsseren, og den er derfor væsentlig lettere at komme ind og ud af end en traditionel traktor med frontlæsser.

For at minimere bredden på maskinen, er det nederste trin monteret under selve kabinen, og det kræver en speciel teknik at udnytte trinet, når kabinen forlades. Bedste resultat opnås ved at gå baglæns ud af kabinen. Indvendigt er dørhåndtaget monteret langt fremme, og man skal række langt frem for at nå håndtaget. 

I kabinen er der fornuftig med plads, og en detalje der springer i øjnene er, at ruden i højre side af kabinen går i et med bagruden. Den manglende stolpe betyder, at der er uhindret udsyn skråt bagud til højre.

På trods af at bommen på alle leder er kraftigere end på forgængeren, så er det lykkedes ingeniørerne at få bommen monteret 265 millimeter lavere end på forgængeren. Det betyder, at bommen ikke stjæler udsyn, når den er i vandret og moderat løftet. Specielt når der manøvreres i plansiloen og i halmhuset, er det rigtig rart med uhindret udsyn og mulighed for at kunne se, hvor både højre for- og baghjul kører.

Orden i tingene

I kabinen er der orden på tingene, og i bunden ligger der en tyk gummimåtte, der kan tåle at blive brugt og som let rengøres med børste eller vandslange.

Læsseren betjenes med et joystick, som også indeholder kontakter til udskud af bommen og til betjening af eksempelvis overfaldsgreben eller hitchkrogen bag på læsseren. For at skifte mellem de to funktioner vippes en kontakt på instrumentbrættet.

Joysticket giver en fin føling med redskabet, og egentlig savner jeg kun en kontakt til ændring af kørselsretning på joysticket. Det foregår i stedet med et håndtag til venstre for rattet. Selve skiftet fungerer fint, men af og til kunne det være rart, at venstre hånd kunne koncentrere sig om at køre maskinen. Når vi er i afdelingen for mulige forbedringer, så ville ergonomien blive endnu bedre, hvis joysticket blev bygget sammen med sædet og fulgte dens bevægelser.

Hydrostatisk transmission

Massey Ferguson 9704S er udstyret med hydrostatisk transmission og to mekaniske gear. Derudover har læsseren et højt og et lavt område i hvert gear. For at skifte de mekaniske gear skal maskine holde stille, hvorimod der kan skiftes områdegear under arbejdet. På landevejen går læsseren 40 kilometer i timen, og i det lave gear kører den henholdsvis 6,0 og 12,0 kilometer i timen i de to områdegear.

Den hydrostatiske transmission giver en rigtig god føling med maskinen. Lige så snart foden løftes fra kørepedalen, bremses maskinen automatisk, og jeg har derfor kun sjældent behov for at anvende bremsen.

Ud over gearene er der med trykknapper mulighed for at indstille følsomheden på kørepedalen. Det kan anvendes, når der manøvreres unde trange forhold, eller når der anvendes et redskab med hydraulisk træk, og der skal omdrejninger på motoren for at opretholde tilstrækkelig pumpekapacitet til redskabet.

Masser af kraft

Motoren leveres af Perkins, og de 130 hestekræfter virker tilstrækkelige til læsseren. Motoren er placeret på højre side af maskinen, og når den store motorhjelm åbnes, er det let at komme til at servicere maskinen. Køleren ligger nærmest vandret, og luften suges igennem køleren.

Placeringen betyder, at kombinationen af regn og håndtering af støvede fodermidler let resulterer i, at et lag støv klistrer sig fast på køleren. Da det næsten er umuligt at komme til at blæse kølere igennem fra bagsiden, vil det for mange landmænd være en god ide at få læsseren leveret med reversibel blæser. Den vender af og til luftstrømmen og holder derved køleren ren.

Tager trykket

Den testede læsser er udstyret med mekanisk redskabslås. Låsen består af en lang metalstang, som holdes på plads af en enkelt split. Systemet er let at anvende, men det kan undre, at MF ikke har lavet en holder til metalstangen, så den let kan tages med fra et redskab og til et andet.

Til gengæld er tilkobling af redskabets hydraulikslanger i særklasse. Flatfacekoblingerne på læsseren er integreret i bommen, og før slangerne afmonteres, skubbes hele koblingsdelen indad. Det tager trykket af slangerne, og hydraulikslangerne kan herefter let afmonteres.  

Plusser
  • Lav bom – godt udsyn
  • Buet rude uden stolpe – godt udsyn
  • God kontrol med kørepedal og bremse
  • Mulighed for at indstille følsomhed på kørepedal
  • Gummimåtte i bunden af kabinen – let at rengøre
  • Lille venderadius

 Minusser               

  • Manglende holder til lås af redskab
  • Køler ligger vandret og er vanskelig at rengøre
  • Dørhåndtag sidder langt fremme
  • Smøresteder under bommen

 

Tekniske specifikationer Massey Ferguson 9407S

  • Motortype                                     Perkins
  • Antal cylindre                                  4
  • Effekt hk/kW                                 130/97
  • Moment Nm                                    510
  • Løftekapacitet kg                            3.500
  • Løftehøjde m                                   7,0
  • Rækkevidde m                                4,0
  • Hydraulikkapacitet l/min                190
  • Dækmontering                                 400/80-24
  • Transmission                                   hydrostatisk
  • Antal gear                                        4
  • Hastighed km/t                               0 – 40

 

Listepriser

  • Massey Ferguson 9407S                                      610.540

  • Motorvarmer                                                                2.430

  • Afskærmning af brændstoftank                                    530

  • Hydraulisk trailerbremse                                            6.990

  • Forberedt for radio                                                        940

  • Hydraulisk hitchkrog                                                 26.620

  • Spejl for hitchkrog                                                       1.470

  • Pris for den prøvekørte læsser                             649.520

 

Ekstraudstyr

  • Hydraulisk betjent redskabslås       6.310

  • Affjedret bom                                  12.400

  • Aircondition                                     20.890                 

 

Støjniveau

  • Tomgang og med slukket blæser                              69,2 dBA

  • Tomgang og blæser på max                                      77,4 dBA

  • Stilstand med max omdrejninger                               78,2 dBA

  • 40 km/t                                                                          81,4 dBA


Importørkommentar

Af produktchef Egon Sørensen

Det glæder os, at test teamet bag Powergear er nået frem til konklusionen, at MF 9407 teleskoplæsser er en rigtig landbrugslæsser med super udsyn. I testen nævnes evt. problemer med tilstoppet køler ved kørsel under støvede forhold. Har kunden sådanne forhold anbefaler vi, at maskinen leveres med reversibel blæser, som kan holde køleren ren. Vores erfaring er, at brugere, som ofte skal skifte redskab vælger at få maskinen leveret med hydraulisk redskabslås, hvilket eliminerer problemet med opbevaringsplads for den mekaniske låsestang. I testen savnes en kontakt i joysticket til at ændre kørselsretning. Dette er muligt, idet man ved køb af maskinen kan vælge imellem at have vendegears håndtag til venstre for rattet eller have det som en trykknap i joysticket.

Et er at læse en test – det er dog noget helt andet selv at prøve maskinen, og hertil kan vi oplyse, at vi lige nu har en demomaskine på turné rundt i landet, så kontakt din lokale MF forhandler, hvis du står over for at skulle investere i ny teleskoplæsser.

<PowerGear>


NyhedsbrevFå nyhederne først!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og vær på forkant med dagens landbrug.

 

Læs maskinbladet på

Læs maskinbladet på desktop

Desktop

Læs maskinbladet på tablet og smartphone

Tablet & smartphone

Læs maskinbladet på nyhedsbrev

Nyhedsbrev

Læs maskinbladet på print og iPaper

Print og iPaper

reklame