Websitet anvender cookies og lokal lagring bl.a. for at huske dine indstillinger og til statistik.
Ved at bruge sitet accepterer du dette.   Læs mere

OK

Læsser fyldt med automatikker

Af Morten Damsgaard - 11. jan. 2019 KL. 06:00

  • ww317945_1
  • ww317945_2
  • ww317945_3
  • ww317945_4
  • ww317945_5
  • ww317945_6
  • ww317945_7
  • ww317945_8
  • ww317945_9
  • ww317945_10
  • ww317945_11
  • ww317945_12
  • ww317945_13
  • ww317945_14

Kramer har fyldt teleskoplæsseren med brugbare automatikker, som gør det let for chaufføren. Dog kunne tyskerne gøre hverdagen endnu lettere med små forbedringer.

En teleskoplæsser skal i dag kunne varetage et hav af arbejdsopgaver på bedriften. Til trods for, at mælkeproducenten bruger teleskoplæsseren 90 procent af tiden i køresiloerne og omkring stalden, så er det alligevel rart, at teleskoplæsseren også kan klare forskellige transportopgaver i ny og næ.

Tyske Kramer har lavet en landbrugsteleskoplæsser, der kan ramme ind i den målgruppe, som søger en teleskoplæsser, der kan lidt mere end blot læsse foder i køresiloen.

citat startcitat start

Med den automatiske indkørsel af bommen og skovlens automatiske vandrette position, bliver læssearbejdet virkelig en fornøjelse.

.- Morten Damsgaard, PowerGear-testpilot.

citat slutcitat slut

I denne udgave af PowerGear tester vi Kramer KT447, som er den mindste teleskoplæsser i Kramers teleskoplæsser-program med den lange akselafstand på 2,9 meter. Tallene fortæller, at maskinen kan håndtere 4,4 ton og har en rækkevidde på 7,0 meter.

Læsseren er fyldt med dejlige automatikker - så kom med i køresiloen, jorddyngen, halmladen og på landevejen med Kramer-læsseren.

Kvik læsser

Noget af det første man bemærker som chauffør, når man sætter sig ind i Kramer teleskoplæsseren, er hurtigheden.

Både når bommen benyttes og når teleskoplæsseren manøvreres rundt i køresiloen, foregår det hurtigt og kvikt.

Transmissionen er en hydrostatisk transmission, hvor farten kontrolleres i kørepedalen fra stilstand til topfart. For at gøre det lettere for chaufføren at dossere farten, er der tre køreområder i teleskoplæsseren: Snegl, hvor farten går fra 0 til syv kilometer i timen, Skildpadde, hvor farten går fra 0 til 15 kilometer i timen samt hare, hvor farten i kørepedalen går fra 0 til 40 kilometer i timen.

Det er rigtigt dejligt, at man i princippet kan komme direkte fra landevejen og svinge ind i køresiloen og ramme majs-ensilagen uden at tænke på nedgearinger. Desuden er det rigtig skønt, at man lynhurtigt kan komme ind i køresiloen og hurtigt tilbage, mens man lige så stille kan manøvre læsseren hen til fuldfoderblanderen.

Transmission kalder Kramer for EcoSpeed, og her rammer læsseren 2.100 omdrejninger i minuttet på landevejen med 40 kilometer i timen. Det sker i øvrigt med et lydniveau på blot 74 dB(A), hvilket er ret godt på en teleskoplæsser.

Teleskoplæsseren er dog langsom om at falde fra 2.400 motoromdrejninger ved fuld gas til de 2.100 på landevejen.

Til gengæld har teleskoplæsseren nogle fantastiske automatikker, når læssearbejdet går for sig.

Automatiske bomfunktioner

Under PowerGear-testen blev maskinen afprøvet både i køresilo, med læsning af halm, der blev arbejdet i en jorddynge, og der blev læsset foder. Kramer har på teleskoplæsseren Smart Handling-funktionerne, som giver chaufføren en række bomautomatikker, der kan benyttes til netop de opgaver.

Eksempelvis har jeg mulighed for en stable-funktion, så læsseren vil sørge for at holde pallegafler eller halmspydet i samme position, når chaufføren skyder bommen op og ud på én gang. Dette afprøvede jeg under stakning af halm, og det fungerede til fuld tilfredshed.

Funktionen vælges til venstre for rattet på en vippekontakt, hvor det også er muligt at vælge en automatisk indkørsel af bommen, som er meget relevant ved læsning af jord, foder eller lignende læsseopgaver.

Når denne funktion er valgt, køres bommen automatisk ind, når jeg skubber joysticket frem for at sænke bommen.

Desuden har jeg mulighed for at gemme skovlens position. Jeg sætter skovlen i vandret position, holder en grå knap inde i tre sekunder på joysticket, og en bip-tone fortæller mig, at læsseren har gemt skovlens position. Med den automatiske indkørsel af bommen og skovlens automatiske vandrette position, bliver læssearbejdet virkelig en fornøjelse. Det er ligegyldigt, om det er læsning af ensilage eller jord. Når der er afleveret en skovlfuld i fuldfodervognen eller tipvognen, og jeg bakker med teleskoplæsseren, skubber jeg samtidigt joysticket frem, og bommen kører selv ned og skydes ind på én gang. Samtidigt trykker jeg på den gemte skovlposition, og når bommen når jorden, er jeg klar til at køre ind i jorddyngen eller ensilagestakken endnu engang med skovlen i vandret position.

Den sidste gnist i kabinen

Når jeg har læsset skovlen med ensilage, og bakker ud af ensilagestakken, så er det tommelfingeren, jeg skal bruge på den rulleknap, som ændrer kørselsretningen på maskinen. Det er desværre samme finger, som jeg skal bruge til udskuddet af bommen og ved læsning i en stor fuldfoldervogn eller høje tipvogne, så jeg gerne, at jeg både kunne løfte og skyde bommen ud, mens jeg skifter kørselsretning.

Der ville jeg gerne have muligheden for at kunne skifte kørselsretning til venstre for rattet.

Desuden kunne jeg godt ønske, at knappen til skift mellem Smart Handling-funktionerne og bom-affjedring sad tættere på chaufføren - eksempelvis i højre armlæn eller langs vinduet i højre side af kabinen.

Der er ét 12 volt stik til eksempelvis opladning af telefon, men det sidder gemt af vejen helt henne ved forruden og helt ude ved døren. Får man først opladeren sat i, er der ikke et sted at placere telefonen. Husk derfor at lade strøm på telefonen inden, du kører af sted i Kramer-læsseren.

Én ting, der dog fungerer i kabinen, er de mange luftdyser. Teleskoplæsseren blev afprøvet i nogle kolde decemberdage i 2018, og her sætter man virkelig pris på, at der ikke blot er mange luftdyser i kabinen, men at de sidder rigtig godt placeret. Eksempelvis er der en luftdyse ved fødderne i bunden af kabinen - en rigtig lækker detalje.

Generelt er der god plades i kabinen med aflægning til venstre for chaufføren eller bag førersædet.

Til højre for rattet sidder displayet, hvorfra teleskoplæsseren kan overvåges og trimmes. Navigationen foregår med trykknapper og drejehjul til højre for chaufføren, og det fungerer rigtig godt. Jeg har eksempelvis mulighed for at gå ind og øge eller reducere bomhastigheden i tre forskellige trin. Under testen kørte jeg dog med bommen i den høje hastighed, men måske vil man sætte pris på en knap så aggressiv bomstyring ved kørsel med eksempelvis en hegnsklipper.

Ved kørsel med netop hegnsklipper har man også mulighed for en let regulering af oliemængden til oliemotorer igennem dreje- og trykknapper og terminalen til højre for rattet.

Også til vejen

Ind- og udstigningsforholdene fra Kramer-teleskoplæsseren foregår på to solide aluminiumstrin, og det er rart, at de for en gangs skyld er ført en smule ud, og man dermed ikke skal sætte fødderne ind under kabinen på teleskoplæsseren for at røre trinene.

Går man rundt om maskinen opdager man, at de daglige vedligeholdes-punkter er lette at nå. Også under motorhjelmen er der fin plads. På Kramer KT447 ligger der en 3,6 liters Deutz AG-motor, som blandt andet benytter SCR-teknologi med påfyldning af AdBlue for at overholde Stage IV-kravene. Testmaskinen er udstyret med centralsmøring, hvilket koster 33.000 kroner i ekstraudstyr - men det er bestemt pengene værd. På den måde er rammerne sat for en ordentlig smøring af én af bedriftens vigtigste maskiner.

Skal redskaberne spændes af og på, og bruger de hydraulik, så sidder der en aflastningsknap på foran på maskinen og ved at give den et enkelt klik, så kan hydraulikslangerne let monteres eller afmonteres.

Bag på maskinen sidder den fabriksmonterede hitch-krog. Den er rigtig flot integreret mellem kontravægtene på maskinen. Dette bevidner om, at der ikke er tale om en tilfældig løsning med hitch-krogen på læsseren, og maskinen må da også trække 20 ton og maksimalt veje 12,5 ton. Så der er mulighed for at bruge læsseren på vejen også. Med den hydrostatiske transmission er vejtransport tilmed en behagelig oplevelse.

Når der skal bakkes for en halmvogn eller lignende, så er der indrettet et bakkamera til hitch-krogen på test-maskinen, og det er en meget stor behagelighed. Til højre for rattet skifter displayet selv til bakkameraet, når maskinen sættes i bakgear. Men jeg kunne faktisk godt tænke mig, at bakkameraet forblev muligt at se - også ved fremad kørsel.

Kramer oplyser desuden, at det er muligt at få teleskoplæsseren leveret i netop den ral-farve, man ønsker, hvor de Kramer grønne dele som bom og motorhjelm kan males i en valgfri farve.

Plusser

Stærk maskine

Let transmission

Bomautomatikker

Skovl automatik

Plads i kabinen

Gode serviceforhold

Minusser

Samme finger bruges til udskud og vendegear

12 volt el-stik i kabinen.

Bakkamera kan ikke være permanent

Tekniske specifikationer

Motorproducent: Deutz

Slagvolumen, l: 3,6

Effekt kW/hk: 136

Moment, Nm: 500

Egenvægt, kg: 8.100

Løftekapacitet, kg: 4.400

Løftekapacitet max højde, kg: 3.300

Løftehøjde, m: 7.604

Hydrauliksystem: LS

Hydraulikkapacitet, l/min: 140

Transmission: EcoSpeed

Antal gear: Ingen

Hastighed, km/t: 40

Venderadius, m: 3,75

Akselafstand, m: 2,950

Totallængde, m: 4,98

Højde, m: 2,740

Dækmontering: 500/70 R24

Brændstoftank, l: 180

Listepriser

Pris på afprøvet teleskoplæsser, inkl. udstyr: 1.224.780 kr.

Uddrag af ekstra udstyr på afprøvet læsser:

Centralsmøring: 33.697

Hitch-krog: 38.522

500/70 R24 Michelin dæk 27.052

Pris på basis-maskine: 1.034.387

Lydniveau

Tomgang: 62 dB(A) 990 omdr.

Landevejen v. 40 km/t: 80 dB(A) 2.400 omdr.

Tomgang med fuld gas: 72 dB(A) 2.400 omdr

I tomgang m blæser fuld styrke 86 dB(A)

Importørkommentar

Af Alexander Sutton, produktchef Semler Agro A/S

Hos Semler Agro er vi naturligvis meget glade for at vi i 2018 sikrede import og landsdækkende salg af tyske Kramer, som foruden de stærke teleskoplæssere omfatter hjullæssere som alle er unikke med deres 4 hjuls styring. Kramer komplimenterer Semler Agros øvrige Premium brands ? John Deere, Väderstad og Sulky.

Tak til Maskinbladet for det fine testresultat, som underbygger de mange tilbagemeldinger vi, i løbet af efteråret 2018, har fået af kunder og de som har haft en af vores demomaskiner på prøve. Kramers 4 ledestjerner er ?Manøvredygtighed ? Stabilitet ? Konstant løftekapacitet ? Sikkerhed?. Disse fokuspunkter synes vi kommer fint til udtryk i denne Powergear test.

Kramers Ecospeed transmission er først og fremmest den der løber med megen opmærksomhed når den på sin tur rundt i landet har været testet i landbrugets mangeartede læsseopgaver. Især vil man efter mange timer bag rattet bemærke at man kan spare venstre knæ for meget slid, da man meget præcist kan betjene kørepedalen og dermed deceleration ved læsseopgaver, uden brug af bremsepedalen.

Også bomautomatikkerne er blevet modtaget meget positivt hos kunderne. Hele maskinen og især bommen er udviklet specielt til landbruget, og ét af kravene har været høj ydeevne og stabilitet, som også denne test viser er lykkes.

Testen opfordrer samtidig til forbedringer ift. betjening af vendegear og udskud af bom på samme tid. Som alt andet feedback vi får omkring maskinerne, sender vi den retur til fabrikken, så de på den måde kan bearbejde de data der kommer og dermed gøre maskinerne endnu bedre. Med hensyn til mobil lade udfordringen, så er det muligt at bestille en fabriksmonteret mobilholder som er placeret på den lodrette kabine stolpe sammen med bakspejlet.

Vi ser hos Semler Agro et stort potentiale for Kramer læssere på det danske marked.

NyhedsbrevFå nyhederne først!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og vær på forkant med dagens landbrug.

 

Læs maskinbladet på

Læs maskinbladet på desktop

Desktop

Læs maskinbladet på tablet og smartphone

Tablet & smartphone

Læs maskinbladet på nyhedsbrev

Nyhedsbrev

Læs maskinbladet på print og iPaper

Print og iPaper

reklame