Websitet anvender cookies og lokal lagring bl.a. for at huske dine indstillinger og til statistik.
Ved at bruge sitet accepterer du dette.   Læs mere

OK

Handy og med god kontrol

Af Helge Plougmann Nielsen - 20. feb. 2015 KL. 11:30

  • mb05574000-1
  • mb05574000-2
  • mb05574000-3
  • mb05574000-4
  • mb05574000-5
  • mb05574000-6
  • mb05574000-7
  • mb05574000-8
  • mb05574000-9
  • mb05574000-10
  • mb05574000-11

På trods af at Bobcat TL470HF har en løftekapacitet på 3,5 ton og en maksimal løftehøjde på syv meter, er maskinen let at manøvrere, og firehjulsstyringen betyder at den nærmest vender på en tallerken.

Navnet, Bobcat, forbindes ofte med en skridstyret minilæsser, men virksomheden producerer også en række andre maskiner til entreprenørbranchen. Til landbruget producerer Bobcat desuden en serie teleskoplæssere, og vi har i denne udgave af PowerGear fornøjelsen af at teste topmodellen TL470HF. Læsseren er netop kommet i en opdateret version, som opfylder emissionskravet Stage IIIB/Tier 4I. Bobcat benytter lejligheden til at skifte motorleverandør, og i fremtiden kommer der til at ligge Deutz motorer i de hvid teleskoplæssere.

Bobcat TL-serien af telsekoplæssere til landbruget omfatter tre modeller. TL360 løfter tre ton og har en maksimal løftehøjde på seks meter. Bobcat TL470 og TL470HF løfter begge 3,5 ton og har en maksimal løftehøjde på syv meter. Forskellen på de to maskiner ligger i motoreffekten og i hydrauliksystemet. Bobcat TL470 må nøjes med en motor på 100 hestekræfter og hydrauliksystemet består af en tandhjulspumpe med en kapacitet på 100 l/min. I Bobcat TL470HF ligger der en firecylindret Deutz motor på 122 hestekræfter, og load sensing hydraulikken yder ikke mindre end 190 l/min.

Fuld kontrol

Lige som de to øvrige modeller i serien har Bobcat TL470HF hydrostatisk transmission og fire mekaniske gear. For at skifte mellem første og andet gear, skal maskine holde stille, og skiftet sker med en el-kontakt på instrumentbordet. I første gear er den maksimale hastighed 12 km/t mens tophastigheden i anden gear er 40 km/t. Begge gear har et splitgear, som halverer hastigheden. Skiftet foretages ved at trykke på enden af kontakten til blinklyset, og skiftet kan foretages under kørsel. Uanset i hvilket gear jeg arbejder, kontrolleres hastigheden med kørepedalen, og i det høje gear kan jeg blot ved at træde på kørepedalen accelerere fra nul og til 40 kilometer i timen. Ud over den trinløse komfort har den hydrostatiske transmission også den fordel, at jeg kan manøvrere teleskoplæsseren meget præcist med kørepedalen.

Lige så snart foden løftes fra kørepedalen, virker hydrauliksystemet nærmest som en bremse, og når kørepedalen slippes helt, bliver maskinen stående. At der kan skiftes gear uden at køretøjet holder stille, gør det let både at kommer ned i hastighed og opnå maksimal power, når skovlen skal fyldes, og opnå høj hastighed når der køres fra siloen og til den stationære blander.

Son en ekstra feature har jeg på Bobcat TL470HF mulighed for elektronisk at begrænse hastigheden. Det gøres med plus og minus tasterne på joysticket, og i displayet kan jeg se hvor mange procent hastigheden reduceres til. Systemet anvendes først og fremmest, når der arbejdes med redskaber, som kræver et konstant olieflow. Det kan eksempelvis være en kost eller en opriver til halm. Ved at begrænse hastigheden, kan der holdes omdrejninger på motoren og dermed maksimal kapacitet på hydrauliksystemet.

Siderude og bagruden ud i et

Teleskoparmen ligger lavt i chassiset, og indtil skovlen er godt en meter over jorden, er der fri udsyn til højre. Som en smart detalje går højre siderude og bagruden ud i et, og der er ikke en irriterende stolpe, som stjæler udsynet skråt bagud.

I det hele taget føler man sig godt tilpas i kabinen, som det kun kræver et enkelt trin at komme op i. Det er derfor væsentlig hurtigere at komme ombord i den hvid læssemaskine end i en traditionel traktor med frontlæsser. Jeg kunne til gengæld godt ønske mig, at joysticket til betjening af læsseren var integreret i sædets armlæn. Specielt når der samles halm i marken, sørger den gode dæmpning i sædet for, at føreren ikke mærker de værste ujævnheder. Men da joysticket er fastmonteret kommer der en bevægelse i højre arm og skuldre.

Under læssearbejdet er der et fornuftigt lavt støjniveau i førerkabinen, og faktisk overdøves motor- og transmissionsstøj af kabineventilatoren, hvis den står på trin to og tre. Støjniveauet stiger til gengæld en hel del, når vi kommer ud på landevejen. Specielt under accelerationen trænger der en grim resonans fra hydraulikanlægget ind i kabinen. Det aftager ved tophastighed, men støjniveauet ligger dog stadig på 82,2 dBA, hvilker er cirka ti enheder højere end i en moderne traktor.

Smart aflastningssystem

Bobcat har deres eget redskabsfæste, men læsseren kan fra fabrikken leveres med anden type redskabsfæste, og den testede maskine var således udstyret med et Manitou fæste. Standardudstyret omfatter hydraulisk redskabslås, som har en høj sikkerhed. For at åbne låsen skal kontakten i førerkabinen holdes inde. Lige så snart kontakten slippes låser redskabslåsen automatisk.

TL470HF leveres som standard med trykløs retur samt et dobbeltvirkende hydraulikudtag ved redskabsfæstet. Mange kender sikker situation, at der er tryk i en af slangerne, når redskabet skal kobles til læsseren. Det problem har Bobcat løst på en meget smart måde. Ved blot at trykkes hele koblingsdelen på læsseren indad, tages trykket af systemet, og redskabets hydraulikslanger kan tilkobles uden problemer.

Læsseren har en del smøresteder, som skal serviceres ved enten ti eller 50 timer. De fleste er lette at komme til, men de bagerste smøresteder på bommen er gemt godt af vejen inde under bommen. Det kunne være smart, om Bobcat førte de tre smøresteder ud på siden af maskine, så man var fri for at skulle kravle ind under bommen

Lille venderadius

Bobcat TL470HF har firehjulsstyrring, og når det er koblet til, drejer læsseren nærmest på en tallerken. Med krabbestyrring kan der køres sidlæns, og det sidste ensilage langs silovægen kan let fjernes, uden at læsseren kommer for tæt til silovægen. Omstilling fra krabbe eller firehjulsstyring og til tohjulsstyring giver ingen problemer og klares med en enkelt kontakt på instrumentpanelet.

Plusser

Fin kontrol med kørepedal og bremse

Lav bom - godt udsyn

Buet rude - godt udsyn

Lille venderadius

Mulighed for at indstille kørehastigheden

Minusser

Smøresteder under bommen

Støj ved transportkørsel

Joystick ikke integreret i armlæn

Tekniske specifikationer

Løftehøjde, mm: 6.957

Løftekapacitet, kg: 3.500

Løftekapacitet max højde, kg: 3.000

Vægt, kg: 7.130

Motor: Deutz

Antal cylindre: 4

Volumen, l: 3,62

Effekt, hk: 122

Moment, Nm: 480

Transmission: hydrostatisk

Antal mekaniske gear: 4

Hydrauliksystem: load sensimng

Kapacitet, l/min: 190

Støjniveau

Stilstand tomgang

900 o/min: 65,4 dB(A)

Tomgang blæser trin I 65,9 dB(A)

Tomgang blæser trin II 70,7 dB(A)

Tomgang blæser trin III 77,5 dB(A)

39 km/t 2290 o/min 82,2 dB(A)

Listepriser

Testede maskine inkl. udstyr: 729.000

Standard maskine m. radio, hydr. hurtigskift, 30 km/t trans og 20" hjul: 629.000

Importørens kommentarer

Af Kenneth Knøfler, produktansvarlig, Svenningsens

Bobcat TL470HF er en teleskoplæsser der egner sig decideret til landbrugets strenge krav. Maskinen er udstyret med High Flow hydraulik som giver klassens bedste flow på hele 190 l/min. Derudover har den vundet en 'Europæisk Innovations Pris' for sin kabine og førerkomfort. Føreren har 360 grader udsyn fra kabinen og solidt ophængte spejle til blinde vinkler. Der er godt overblik over instrumenterne og maskinen er meget nem at betjene. Alle funktioner til bommen sidder i joysticket, så man nemt kan manøvrere maskinen samtidig med redskabet. Maskinen kan trække op til 20 tons og den hydrostatiske transmission har splitgear som man kan skifte under kørslen. Bommen på maskinen er affjedret, så kørerkomforten er i top selv med fuldt læs. Dog er den yderst vridnings-stabil og bygget meget solidt så den kan klarer landbruget ekstra hårde opgaver.

NyhedsbrevFå nyhederne først!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og vær på forkant med dagens landbrug.

 

Læs maskinbladet på

Læs maskinbladet på desktop

Desktop

Læs maskinbladet på tablet og smartphone

Tablet & smartphone

Læs maskinbladet på nyhedsbrev

Nyhedsbrev

Læs maskinbladet på print og iPaper

Print og iPaper

reklame