Websitet anvender cookies og lokal lagring bl.a. for at huske dine indstillinger og til statistik.
Ved at bruge sitet accepterer du dette.   Læs mere

OK

Et grønt "rå"-dyr med førerkomfort i centrum

Af Morten Damsgaard - 8. jan. 2010 KL. 08:00

  • 56267_1_xl
  • 56267_2_xl
  • 56267_3_xl
  • 56267_4_xl
  • 56267_5_xl
  • 56267_6_xl
  • 56267_7_xl
  • 56267_8_xl
  • 56267_9_xl

John Deere 8R-serien er landet. Det amerikanske rådyr har fået en helt ny kabine, hvor føreren er i centrum

 

I sommeren 2009 blev den nye John Deere 8R-serie præsenteret for verdenspressen i Berlin. PowerGear er allerede nu på pletten med test, af den første John Deere 8345R, og det var faktisk samme traktor, som de danske John Deere-forhandlere og pressen blev præsenteret for i Berlin.

Serien strækker sig fra 280 til 380 hestekræfter med boost, hvor 8345R er den største i serien. Effekten kommer fra en 9,0 liters John Deere PowerTech motor på seks cylindre med intercooler og turbolader med variabel geometri samt EGR teknologi.

Det er derfor en stor "han" jeg er kommet af sted med i dag, og spørgsmålet er, om jeg kan finde en maskine der matcher denne stortraktor?

Redskabet er en 12 meter bred Kelly-harve. Med 380 hestekræfter under hjelmen på 8345R og en maksimal hastighed på cirka 15 kilometer i timen på forholdsvis let sandet jord, ja, så kommer jeg over nogle hektar i timen. Der er simpelthen en ganske imponerende trækkraft i traktoren, som også slog sig igennem under Landbrugets Traktorafprøvnings test af traktoren. Det maksimale moment på pto'en blev målt til 2.997 Newtonmeter, og det stemmer godt overens med det maksimale moment på svinghjulet, der er opgivet til 1.515 Newtonmeter, idet udvekslingen mellem motor og pto er 1:2. Ligeledes er der altid et energitab mellem motor og pto.

Trækket kan ses fra førersædet

Foruden en større effekt er det kabinen, som er ny på John Deeres 8R serie. Kabinen har fået vokseværk siden 8030-serien - helt nøjagtigt 10 procent.

Jeg mærker tydeligt, at kabinen er større, når jeg sætter mig i førersædet, som nu er betrukket med læder, både på førersæde, passagersæde samt rattet. Der er også kommet god plads bag ved sædet til tasker, og der er en flaskeholder til halvanden liters flaske. I 8030-serien sad chaufføren næsten sad med bagruden i nakken. Det er slut nu.

Der er et utroligt godt udsyn fra førersædet til alle sider, og det er en klar fordel, at man nu kan sidde i førersædet, og se trækbommen uden at skal have bagruden åben, som det var tilfældet i 8030-serien.

Der er også holdt store flyttedag i kabinen, da alle instrumenter, som før var placeret på højre bagskærm, er hoppet op på det velkendte Command-armlæn til højre for føreren.

I det hele taget føles den store, 12 ton tunge traktor let at føre med det gode udsyn hele vejen rundt.

På 8030-serien var der ingen kabineaffjedring, og heller ikke på den nye 8R-serie er der affjedring. Det mener jeg er en mangel på traktoren, da stort set alle nye europæiske traktorer i dag leveres eller kan leveres med dette.

Forakselaffjedringen på traktoren er derimod i orden, men den kunne være ideel med kabineaffjedring.

Forakselaffjedringen har syv smørenipler i hver side - 14 i alt - og ifølge instruktionsbogen fra John Deere, skal de smøres hver dag, hvis der benyttes GPS-styring som den testede traktor også var udstyret med. Det skal man som bruger være opmærksom på.

Venderadius på John Deere?en er for i øvrigt ganske lille, traktorens størrelse taget i betragtning.

Spændende syv tommer genvejs-kørecomputer

For enden af Command-armlænet er der kommet en spændende nyhed i 8R-serien. Nemlig en syv tommer computer i fuldfarver, hvor alle traktorens funktioner stilles i. Man navigerer rundt i computeren fra den nye tilbygning på Command-armlænet hvor alle funktioner fra højre bagskærm nu befinder sig.

Øverst på armlænet sidder et scroll-hjul, som chaufføren bruger til at navigere rundt i de forskellige menuer, eller man kan bruge genvejstasterne. Genvejstasterne er mærket fra A til J, og i computeren er det let at se, hvordan man hurtigt kan bruge en genvejstast til en funktion, i stedet for at "rulle" hen over flere menuer med scroll-hjulet. Der er altså flere muligheder for at navigere rundt i skærmen, hvilket jeg tror, brugerne hurtigt vil blive dus med.

I højre A-stolpe er den sædvanlige skærm, som viser motoromdrejninger samt fart, vokset til dobbelt størrelse. Den har også fået farver.

Vores testeksemplar var udstyret med AutoTrac (autostyring). Til den funktion har traktoren en separat touch-skærm.

Førstehåndsindtrykket byder på lidt forvirring med forholdsvis mange skærme - især når de styres på hver deres måde. Men det er måske en vane sag. Værre kan det blive, når traktoren skal have computer til gyllevognen med joystick og bak-kamera installeret, så kan kabinen hurtigt blive fyldt.

Nu kan spejlene bruges

En virkelig lækker detalje ved 8345R er radioen, som virkelig understreger at der er tænkt på føreren.

Der kan tilkobles både IPod og USB-stik til radioen, så brugeren kan høre musik fra flytbare medier. Ydermere kan radioen styres fra Command-armlænet. Prikken over i?et er, at når telefonen ringer, taler jeg håndfrit. Mikrofonen til telefonen er indbyttet i loftet på kabinen, og telefonen benytter radioens højtaler. Det hele sker over BlueTooth.

Spejlene fortjener også en plads her i artiklen. På 8030-serien var spejlene både for små, og sad ikke særlig godt, da de let kom til at vibrere. Det var en dårlig løsning, men det er der nu rodet bod på. For på de nye 8R-traktorer er der kommet store, solide spejle, som kan justeres elektronisk - ikke kun sidelæns, men også i teleskopstængerne ind og ud - et stort plus.

Foruden kabinen er traktoren som vi kender den fra 8030-serien. Det gælder også transmissionen, om på 8R-serien har John Deeres trinløse AutoPowr som standard. Transmissionen har tre modes: En til pto, en til marken og en til vejen. Disse skiftes i computeren.

Da transmissionen er magen til 8030-serien og de øvrige trinløse John Deere modeller i øvrigt, vil jeg ikke gå mere i dybden med den her.

Traktoren er hurtig at vænne sig til for chauffører, der er vant til John Deere. En "ikke" John Deere-pilot, har heller ikke de store problemer med at sætte sig op og køre. Én ting skal man dog være opmærksom på: Traktoren begynder at køre, med det samme den er sat i frem eller bak - modsat mange andre traktorer med trinløs transmission, som først reagerer, når fartpedalen røres. Det er et vigtigt punkt, når vi snakker sikkerhed.

Front-pto er en mangel

Det er let at se, at traktoren er amerikansk bygget, da flere ting fungerer på en måde, som vi ikke er vant til i Europa.

Liftbetjeningen kan ikke stilles direkte på et hjul, som vi er vant til i europæiske traktorer. På 8R-serien skal liften stilles inde i computeren, og det skal man virkelig vænne sig til. Man ikke hurtigt gribe efter hjulet og indstille liften.

En anden ting er kraftoverføringen. Der er ingen mulighed for at stille pto-hastigheden fra kabinen. Dette gøres bag på traktoren, hvor tappen vendes rundt for at skifte hastighed. Enten kører man med 1.000 omdrejninger eller 540 omdrejninger pr. minut på pto?en.

Lidt af en mangel fra John Deere er, at det ikke er muligt at sætte front-pto på 8R serien. Dette kunne jeg forstille mig, en del maskinstationer og landbrug i Danmark godt kunne ønske sig.

En mindre detalje er, at John Deere gerne måtte have lavet en anordning foran traktoren, således at der var noget at rykke i, hvis traktoren kører fast med stor, tung gyllevogn. Desuden mangler jeg lidt nogle trin på højre side af traktoren for at komme op og justere ved højre sidespejl, hvis spejlet klapper ind ved påkørsel af grene og liggende. Det er ikke helt ufarligt at kravle op i højre side af traktoren. Men trinene på højre side af traktoren, kan dog monteres som ekstraudstyr.

Men ellers er det et overordnet meget positivt indtryk af John Deere 8345R, jeg har efter en dag i marken med kædeharven på slæb. Der er forskellige småting, som John Deere gerne måtte have lavet på traktoren, når de var i gang med opdateringerne, men kabinen er i en klasse for sig og i den grad fuldendt. Rigtig mange gode små detaljer viser, hvordan der er tænkt på føreren. Detaljerne viser sig også, når mørket sænker sig. Hele 12 arbejdslamper er indbyttet i traktorens kabine, og fire af dem er Xenon - som standard vel at mærke. Noget der virkelig laver nat om til dag.

Plusser:

Udsyn fra kabine

Indretning af kabine

Lys og arbejdslygter

Radio med mange funktioner

Kørecomputer

Sidespejle

Minusser:

Betjening af liften

Manglende trinbræt på højre side af traktor

Manglende anordning foran traktor, til trækværktøj

Front-pto ikke muligt

Ingen kabineaffjedring

Indtræk i loftet for lyst

Lydniveau

Stilstand, tomgang:                       70 dB (900 o/min)

Stilstand, maks. o/min:                       75 dB (2.300 o/min)

Transport, v. 40 km/t:                       74 dB (1.450 o/min)

Markarbejde v. 7,5 km/t:                       74 dB (1.650 o/min)

Markarbejde fuld belastet:                       76 dB (1.900 o/min)

Tekniske specifikationer

Motortype:                                                  John Deere PowerTech Plus, sekscylindret, fireventilet

Slagvolumen, liter:                                      9,0

Nom. effekt inkl. IPM (97/68 EC), kw/hk:                       280/380

Maks. effekt inkl. IPM (97/68 EC), kw/hk:                       288/392

Maks. Moment, Nm v. 1500 o/min:                       1.515

Brændstoftank indhold, liter:                          681

Egenvægt i alt, kg:                                        12.000

Totallængde, meter:                                   5.59

Højde, meter til tag:                                       3.06

Akselafstand, meter:                                   3.05

Transmission:                                             Trinløs, John Deere AutoPowr

Venderadius m. 600/70 R30 v. 1.979 mm. sporvidde, meter:                      5,77

Ydelse hydraulik, liter pr. min.:                       227 liter

Maks. tryk hydraulik, bar:                                             200

Maks. løftekraft trepunktslift, kg:                       11.762

Fordæk:                                                      600/70 R30

Bagdæk:                                                     650/85 R38

Pris

Det koster John Deere 8345R PreiumPlus

Pris på testet eksemplar inklusiv ekstraudstyr:

Pris basistraktor:                          1.519.000 kr.

AutoTrac (GPS):                                  142.500 kr.

Ekstra hjulvægte 410 kg - begge sider:                      11.600 kr.

Brede bagdæk (800/70 R38):                        10.000 kr.

Bredere bagskærme:                          2.200 kr.

Pris i alt på testet traktor:                        1.685.300 kr.

Yderlige muligt ekstraudstyr:

Centralsmøring :                                           25.000 kr.

Luftanlæg m. luftbremser:                          26.800 kr.

Fabriksmonteret frontlift:                                35.500 kr.

tre i ét-træk m. kugletræk:                             4.600 kr

Kulgetræk i stedet for trækbom:                      300 kr

Importørkommentar

Af Torben Ravnshøj Nielsen, produktchef, traktorer, Nellemann Agro A/S.

Det er altid en udfordring at udvikle en værdig afløser til en af markedets mest populære traktorer. Ikke desto mindre er det en udfordring, vi gerne tager på os. Og med den nye 8R er det endnu engang lykkedes John Deere at sætte nye standarder for førerkomfort. I lange perioder af året er traktoren brugerens "hjem", og det er derfor en naturlig konsekvens netop at sætte førerens behov i centrum. Sammen med det unikke og populære John Deere Active seat, som isolerer føreren fra 90 procent af de lodrette bevægelser, lægger den nye kabine på John Deere 8R standarden for komfort og brugervenlighed for det kommende årti. Dertil kan komforten krydres yderligere med "iTEC Pro", John Deeres fuldautomatiske foragerautomatik, hvor foragerautomatik og GPS kombineres i skøn symbiose, således at foragervendinger foretages med en nærmest umenneskelig præcision.

Alt i alt en traktor som ikke bare skal ses - den skal opleves.

Testresultater fra Landbrugets Traktorafprøvning

Afprøvning via pto-udtag.

Motoromdrejninger                                       Kilowatt                               Newtonmeter 

2.192                                                          3,7                                         33

2.100                                                          214,6                                      1.953

2.000                                                          239,4                                      2.285

1.900                                                          249,4                                      2.507

1.800                                                          250,6                                      2.658

1.700                                                          252,2                                      2.834

1.600                                                          247,3                                      2.954

1.500                                                          232,3                                      2.957

1.400                                                          216,0                                      2.949

1.300                                                          195,5                                      2.873

1.200                                                          176,3                                      2.808

1.188                                                          173,5                                      2.789

Motoromdrejninger                                       Liter pr. time                           gram pr. kilowatt-time

2.100                                                          60.3                                       238

2.000                                                          64,4                                        229

1.900                                                          67,1                                        229

1.800                                                          67,0                                        228

1.700                                                          66,0                                        222

1.600                                                          65,3                                        224

1.500                                                          61,1                                        224

1.400                                                          56,6                                        223

1.300                                                          50,8                                        221

1.200                                                          45,0                                        217

NyhedsbrevFå nyhederne først!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og vær på forkant med dagens landbrug.

 

Læs maskinbladet på

Læs maskinbladet på desktop

Desktop

Læs maskinbladet på tablet og smartphone

Tablet & smartphone

Læs maskinbladet på nyhedsbrev

Nyhedsbrev

Læs maskinbladet på print og iPaper

Print og iPaper

reklame