Websitet anvender cookies og lokal lagring bl.a. for at huske dine indstillinger og til statistik.
Ved at bruge sitet accepterer du dette.   Læs mere

OK

Grøn førerkomfort fra Italien

Af Morten Damsgaard - 14. apr. 2018 KL. 14:20

  • ww286066_1
  • ww286066_2
  • ww286066_3
  • ww286066_4
  • ww286066_5
  • ww286066_6
  • ww286066_7
  • ww286066_8
  • ww286066_9
  • ww286066_10
  • ww286066_11
  • ww286066_12
  • ww286066_13
  • ww286066_14
  • ww286066_15
  • ww286066_16
  • ww286066_17
  • ww286066_18
  • ww286066_19
  • ww286066_20
  • ww286066_21

Merlo kan med TurboFarmer levere en teleskoplæsser med meget høj førerkomfort, da kabinen blandt andet er affjedret. Dog mangler højre armlæn den sidste finish.

I denne udgave af PowerGear suser jeg rundt hos en mælkeproducent i det vestjyske med en kvik grøn italiener som hovedperson. Navnet er Merlo, og modellen vi afprøver er TF 42.7 CVTronic, som er den absolut mest populære model hos Merlo. Tilnavnet er CS, som står for Cab Suspention eller på dansk: kabineaffjedring, og netop denne detalje har vundet min store opmærksomhed under denne test.

Kabine-affjedringen gør Merlo-teleskoplæsseren til den mest komfortable køreoplevelse, jeg nogensinde har haft i en teleskoplæsser. Når jeg kører rundt mellem køresiloerne og skifter mellem siloklo, skovl og halmspyd, så kommer jeg uden at tænke over det, til at køre rigtigt stærkt rundt på pladsen - alene på den baggrund, at man ikke mærker nogen ujævnheder overhovedet på førersædet i den grønne italiener.

citat startcitat start

Kabine-affjedringen gør Merlo teleskoplæsseren til den mest komfortable køreoplevelse jeg nogensinde har haft i en teleskoplæsser.

- Morten Damsgaard, PowerGear-testpilot.

citat slutcitat slut

Kabineaffjedringen kan til- og frakobles, men det ser jeg ingen grund til. Har man først prøvet at køre med affjedringen, så slår man det aldrig fra. Affjedringen er hydraulisk, og består af fire støttepunkter ? et i hvert hjørne af kabinen. Systemet er ekstraudstyr, men koster blot 25.000 kroner, og ud af en samlet listepris på 770.000 kroner for testmaskinen, så er det bestemt ikke et sted, man skal spare.

Forbedringer i kabinen

Førerkomforten bliver fuldendt med et forbavsende godt lydniveau, som i tomgang ligger på 63 dB(A), mens det ved topfart på landevejen med 40 kilometer i timen ligger på 75 dB(A).

Hvis førerkomforten skulle være helt til et 12-tal, så kan Merlo forbedre højre armlæn. Faktisk er det meget svært at få en ordentligt kørestilling med den nuværende løsning, hvor armlænet ikke kan justeres i højden. Jeg synes personligt, at armlænet sidder for højt, og det peger op mod loftet i næsten 45 grader, hvilket gør det en smule mystisk at betjene joysticket.

At joysticket sidder på højre armlæn er nyt for Merlo, da man før i tiden havde joysticket til at side sammen med de øvrige knapper til højre for chaufføren. Nu følger armlænet med sædet op og ned, men det ville være ideelt, hvis man kunne sætte armlænet i en stilling, som ville være behageligt. Armlænet kan faktisk skydes frem og tilbage i længderetningen, og derfor undrer det mig, at det ikke er muligt at højdejustere armlænet.

Selve joysticket fungerer fint, hvor der foruden bomfunktionerne også sidder retningsskift samt brug af tredje samt eventuelt fjerde hydrauliske funktion.

Dog er det en vanesag, at der er en rød sikkerhedsknap som altid skal være trykket ind med højre pegefinger, før en eneste funktion kan aktiveres på joysticket. Man skal vænne sig til det, og jeg havde det først til at ligge ordentligt i hånden under de sidste test-timer på test-dag nummer to.

Udsynet fra førersædet er til gengæld godt, og kabineaffjedringen gør, at man sidder en anelse højere end normalt på Merlo-læsseren, hvilket betyder, at bommen skal forholdsvis langt op, for at forstyrre udsynet. Dog ønsker jeg mig, at udstødningsrøret på læsserens højre bagside bliver mere strømlinet, da den tager forholdsvis meget udsyn skråt bagud over højre skulder.

Kvik læsser

Sammenspillet mellem motor, transmission og hydraulik er lykkes ganske godt for Merlo. CVTronic-transmissionen, som testmaskinen er udstyret med, gør det let for chaufføren at variere i hastighed til de enkelte opgaver. Der er tale om en hydrostat med to køremotorer - en med stort moment til hårde læsseopgaver, samt en til højere hastigheder med knapt så højt moment. Man mærker tydeligt fordelen, når der læsses foder. Læsseren er lynhurtigt inde i køresiloen, og transmissionen gearer automatisk ned, når skovlen fyldes. Når jeg bakker ud af køresiloen, er hastigheden lynhurtigt oppe på over 20 kilometer i timen, inden jeg skifter retning og læsser endnu et læs af i fuldfodervognen.

Motormæssigt kunne Merlo-læsseren godt bruge lidt flere hestekræfter - især ved jordarbejde. Nu er læsseren ikke bygget til jordarbejde, men når man sender teleskoplæsseren ud i en jorddynge, så får man den afprøvet til grænserne, og jeg kunne tydeligt mærke, at det var motoren som satte begrænsningen. Transmission og hydraulik kunne sagtens magte opgaven.

Omvendt læssede jeg en sættevogn med dybstørrelse til biogas, og her var motoren ikke det mindste for lille på et eneste tidspunkt. Dog kunne jeg godt bruge en form for skovlautomatik på læsseren. Enten så skovlen automatik vender tilbage til vandret, eller at bommen måske selv trækkes ind, når jeg sænker den. Det er der på nuværende tidspunkt ikke mulighed for.

At læsseren føles kvik skyldes også venderadiussen. I instruktionsbogen er diameter fra yderkant til yderkant opgivet til knap otte meter. Under testen målte jeg syv meter vendediameter fra yderkant til yderkant, og det må siges at være ganske imponerende.

Når jeg bruger de hydrauliske funktioner på læsseren, så kan jeg indstille den til automatik at regulere motoromdrejninger op. Det hele gøres på en drejeknap i kabinen, hvor jeg også har mulighed for at sætte faste omdrejninger på læsseren, og derefter regulere hastigheden i kørepedalen. Det kan være nyttigt ved opgaver som hegnsklipning eller en kost, hvor man er afhængig af faste omdrejninger til redskabets hydraulikmotor.

Godt afskærmet

Hjertet i maskinen er en firecylindret Deutz AG motor på 3,6 liter, som yder 139 hestekræfter. Merlo passer godt på den, da motorhjelmen er afskærmet af en beskyttelseskant fremstillet af jern.

Som på langt de fleste landbrugsmaskiner er motorhjelmen fremstillet af glasfiber, og dermed er de forholdsvis lette at skade. Med jernkanten rundt om motorhjelmen tror jeg, at de fleste skader kan undgås.

Når motorhjelmen åbnes så er der rigtig god adgang til de daglige servicepunkter. Alle filtre er lette at komme til - dog ser det ud til, at filteret på hydrostaten kan være lidt sværere at komme til. Men det er heldigvis mekanikerens udfordring.

Køleren ligger over hydrostaten, og den har vendbare kølevinger, så det groveste skidt kan blæses ud, blot ved at aktivere en knap i kabinen.

Kontrol af hydraulikolie foregår let i et skueglas bagerst på læsseren, men skal der påfyldes olie, så skal der afmonteres fire bolte ved hydraulikfilteret, og olien skal påfyldes den vej til tanken. Det kunne gøres lettere.

Som ekstraudstyr var den testede maskine udstyret med centralsmøring. Centralsmøring koster 25.000 kroner ekstra, men ud af en samlet listepris på 770.000 kroner, er det bestemt ikke et sted man skal spare. Desuden var testmaskinen også udstyret med bakkamera samt kamera på trækkrogen, hvilket jeg umiddelbart synes er en smule frås, men jeg ændrede mening under testen. Når man har et bakkamera er man fri for konstant at dreje nakken, når man bakker ud af eksempelvis køresiloen, hvilket jeg lynhurtigt vænnede mig til. De to kameraer kan monteres for 1.500 kroner - hvilket heller ikke er meget ud af den samlede listepris.

Overvejer man at montere en hitch-krog, så vil kameraerne også gøre tilkobling af vogne langt lettere, og faktisk kan Merlo både levere PTO-udtag samt trepunktslift på teleskoplæssere, og her vil et kamera være et must.

Ønsker man at benytte teleskoplæsseren til transportopgaver, så kan man roligt spænde Merlo-læsseren foran halmvognen eller lignende. Den er nemlig godkendt til at trække 20 ton.

Når halmlæsset skal fastspændes, så kan det ikke ske med suringsbånd fra teleskoplæsserens værktøjskasse da der ikke findes en værktøjskasse på læsseren. Det er ikke kun ved flytning af halm, at den mangler. Jeg ville gerne have en værktøjskasse ved indgangen til kabinen, så mine handsker ikke skal ligge og flyde i bunden af kabinen. Det samme gælder trækkæder og lignende, som hurtigt kan komme til at blive smidt ind på kabinens gulv, når der mangler en værktøjskasse. Det er ikke noget Merlo, tilbyder fra fabrikken.

Dog tilbyder Merlo en integreret vægtløsning på teleskoplæsseren, hvor styringen kommer til at foregå på en skærm i kabinens højre side.

En god detalje, som især er nyttig ved vejtransport er muligheden for at gemme hastigheden i en curisecontrol. Ved at holde vendegearshåndtaget frem i et par sekunder, gemmes den aktuelle hastighed, hvor efter man let kan slippe gaspedalen. Kommer man til et kryds og vil reducere hastigheden, så træder man blot gaspedalen i bund, og curise-hastigheden afbrydes omgående. Dog kan man ikke gå tilbage til den tidligere valgte hastighed, og man skal dermed gemme en ny hastighed, når krydset er passeret.

Generelt har det været et par gode dage i selskab med Merlo-teleskoplæsseren, hvor jeg især er blevet imponeret over komfortniveauet. Helt topkarakter inden for komfort scorer læsseren dog ikke, før højre armlænet har fået den sidste finish. Er man i tvivl om kabineaffjedringen for 25.000 kroner ekstra er pengene værd, skal man gør sig selv den ulejlighed at afprøve det - for har man først prøvet det, vil man på intet tidspunkt undvære det.

Plusser

Kabineaffjedring

Lavt lydniveau

Godt udsyn

Afskærmning af motorhjelm

Venderadius

God plads i motorrum

Minusser

Højre armlæn kan ikke justeres i højden

Ingen skovlautomatik

Ingen værktøjskasse

Udsyn venstre bagud

Teknisk specifikation

Motor: Deutz

Volumen, l: 3,6

Nominel effekt kW/hk: 100/136

Tankindhold dieselolie, l: 140

Tankindhold AdBlue, l: 40

Egenvægt, kg: 7.450

Løftekapacitet, kg: 4.200

Løftekapacitet max. Højde, kg: 3.500

Løftehøjde, m: 7,1

Hydraulikkapacitet, l/min: 150

Transmission: Hydrostatisk

Antal Gear: 2

Hastighed, km/t: 40

Venderadius, m: 3,9

Akselafstand, m: 2,8

Højde, m: 2,5

Dækmontering: 460/20 R24

Listepriser

Pris på afprøvet teleskoplæsser inkl. udstyr: 770.00 kr.

Pris på basis-maskine: 610.000 kr.

Uddrag af ekstraudstyr på afprøvet teleskoplæsser:

Centralsmøring: 25.000 kr.

Affjedret kabine: 25.000 kr.

Kamera-pakke: 1.500 kr.

Muligt yderligt ekstraudstyr:

PTO-udtag: 30.400 kr.

Hitch-krog: 26.600 kr.

Lydniveau

Tomgang, uden blæser: 63,6 dB(A)

Tomgang, m. blæser fuld styrke: 74 dB(A)

Tomgang, max omdrejninger 66,4 dB(A)

Landevej, 40 m/t 75 dB(A)

Importørkommentar

Af Willi Jønsson, produktchef, Brdr. Holst.

Maskinen leveres standard med joystikket placeret i panelet, til højre for chaufføren kombineret med et bredt armlæn. Optionen, joystikket placeret i armlænet, da er det korrekt at det ikke kan justeres i højden. Vi har konstateret at vinklen på armlænet for nogle brugere virker rigtig fint, da arbejdet med teleskoparmen ofte er oppe i højden. Symmetrien mellem joystikket placering og chaufførens hældning af hovedet passer derfor godt sammen. Hvis vinklen for brugeren er et problem, kan dette løses med en modifikation, oplyser den service ansvarlige Mattia Gasbarro fra Merlo.

Hvis cruise controllen sættes til den ønskede hastighed, uanset om maskinen kører i arbejds eller transport hastighed, kan farten reduceres til 0 km/t ved at aktivere inch pedalen. Slippes inch pedalen genoptages den allerede indstillede hastighed. EPD Plus ? Eco Power Drive er medvirkende til at motoromdrejningerne reduceres til ca 1800 ved 40 km/t.

Den testede maskine er uden sideshift og tilt. Med denne option er det muligt at tilte maskinen til begge sider op til 10 grader. Med sideshift kan maskinen flytte overdelen incl bommen fra side til side, dette gør at redskabet kan sideforskydes optil 530 mm.

Et opbevaringsrum til venstre for rattet, kan anvendes til handsker samt andre småting.

NyhedsbrevFå nyhederne først!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og vær på forkant med dagens landbrug.

 

Læs maskinbladet på

Læs maskinbladet på desktop

Desktop

Læs maskinbladet på tablet og smartphone

Tablet & smartphone

Læs maskinbladet på nyhedsbrev

Nyhedsbrev

Læs maskinbladet på print og iPaper

Print og iPaper

reklame