Websitet anvender cookies og lokal lagring bl.a. for at huske dine indstillinger og til statistik.
Ved at bruge sitet accepterer du dette.   Læs mere

OK

Flot kombination af mekanik og elektronik

Af Helge Plougmann Nielsen - 5. aug. 2018 KL. 13:27

  • ww301377_1
  • ww301377_2
  • ww301377_3
  • ww301377_4
  • ww301377_5
  • ww301377_6
  • ww301377_7
  • ww301377_8
  • ww301377_9
  • ww301377_10
  • ww301377_11

Deutz-Fahr er klar med en ny serie af firecylindrede traktorer, der leveres enten med powershift eller en trinløs transmission, der produceres af SDF, som er selskabet bag Deutz-Fahr.

Den nye serie af kompakte firecylindrede traktorer fra Deutz-Fahr omfatter tre modeller, som ligger i effektintervallet 126-143 hestekræfter. Samtlige modeller kører med en firecylindret Deutz motor på 3,6 liter. Modelbetegnelsen på de nye traktorer er Deutz-Fahr Agrotron 6120, 6130 og 6140. Den mindste model har en maksimal effekt på 126 hestekræfter, mens de to største modeller er med boost, og på 6130 løfter det effekten til 135 hestekræfter, når motoren presses og boosten aktiveres. Vi tester topmodellen Agroton 6140, der med boost topper med 143 hestekræfter. Moment opgiver Deutz-Fahr til 544 Nm.

Holder hvad den lover

Før vi kørte i marken med den nye Deutz-Fahr, blev den testet af Landbrugets Traktorafprøvning. Testen viste, at traktoren ved 1.000 omdrejninger pr. minut på kraftudtaget har en effekt på 129 hestekræfter. Målingen er uden boost, og skal derfor sammenlignes med fabriksopgivelsen på 136 hestekræfter på motoren. Momenter blev målt til 471 Nm med 1.000 omdrejninger pr. minut på kraftudtaget og til 538 Nm, når motoren presses ned til 1.400 omdrejninger pr. minut. Alle målinger er fortaget på kraftudtaget, og når der tages hensyn til effektabet i transmissionen, yder traktoren det, som Deutz-Fahr lover.

citat startcitat start

I marken har jeg også fornøjelse af at kunne juster udvekslingen på styretøjet.

.- Helge Plougmann Nielsen, PowerGear-testpilot

citat slutcitat slut

Ved fuld belastning og 1.000 omdrejninger pr. minut på kraftudtaget måles brændstofforbruget til 260 g/kWh, og når motoren presses ned til 1.400 omdrejninger pr. minut falder brændstofforbruget til 231 g/kWh. Forbruget ligger marginalt højere end gennemsnittet for klassen.

Trin eller trinløs

Vi tester den nye Agrotron med tilnavnet TTV, der i Deutz-Fahr-sprog betyder trinløs transmission. De tre modeller leveres også med en 30x30 transmission, der er med ti gear og tre powershift gear i hvert gear.

I modsætning til TTV-transmissionerne i de større Deutz-Fahr traktorer, så er den trinløse transmission i Agrotron 6140 TTV udviklet og produceret af Deutz-Fahr - eller retter af SDF, der er selskabet bag Deutz-Fahr. Ved transportopgaver og lettere arbejdsopgaver i marken er transmissionen fuldstændig trinløs. Men før der knokles igennem med en plov eller stubharve, skal der skiftes et mekanisk gear. Gearskiftet foretages elektrohydraulisk, og i arbejdsgearet har traktoren en topfart på 25 kilometer i timen.

Let at køre

Bort set fra at man skal huske at skifte gear, før harven sættes i jorden, så er den trinløse Agrotron 6140 TTV brugervenlig og meget let at gå til. Vendegearet betjenes enten med et håndtag til venstre for rattet eller med piletaster på kørerhåndtaget, der er integreret i sædets højre armlæn. Retningsskiftets aggressivitet kan indstilles i fem niveauer, og indstillingen foregår ganske enkelt med en rullekontakt, der er integreret i håndtaget til vendegearet.

Med trykknapper indstilles transmissionen i enten manuelt, automatisk eller PTO-mode. I manuelt indstiller jeg selv både hastighed og motoromdrejningerne. I automatik vælger jeg blot hastigheden, og så tilpasser automatikken motoromdrejningerne. Hastigheden justeres som udgangspunkt med kørepedalen, og uanset om der køres transport eller der arbejdes i marken, har jeg let ved at kontrollere hastigheden med kørepedalen.

Let at sætte op

Ved vejtransport, hvor man skal være klar til at ændre hastighed, foretrækker jeg at justere hastigheden på kørepedalen. På lige strækninger skiftede jeg til cruisekontrol, hvor den aktuelle hastighed fastholdes med et enkelt tryk på cruisekontakten. For at forlade cruisehastigheden skal der enten bremses eller trykeks på kontakten.

I opsætningen er der plads til at gemme to cruisehastigheder. I marken giver det mulighed for at anvende den ene hastighed, når harven er i jorden, og den anden når der vendes på forageren. Lige som på landevejen foregår opsætningen meget lavteknologisk med et par klik på de to cruisekontakter, og uden at jeg skal rode med terminaler og bladre i menuer.

I marken har jeg også fornøjelse af at kunne juster udvekslingen på styretøjet. Som standard skal der drejes 5,4 omgang på rattet, for at dreje forhjulene fra den en side og til den anden. Det har jeg mulighed for at justere helt ned til 2,6 omgang, og det gør det super nemt at vende på forageren.

Motoromdrejninger tilpasses

I auto vælger jeg hastigheden, og automatikken regulerer herefter motoromdrejningerne i forhold til belastningen. Traktoren vil som udgangspunkt altid udføre jobbet med færrest mulige omdrejninger på motoren og dermed også med det lavest mulige brændstofforbrug. Ønsker man et minimum af omdrejninger på motoren, kan det også indstilles.

Køres der med et redskab, som trækkes af traktorens kraftudtag, vælges PTO-mode. Ved nogle arbejdsopgaver kan vi godt acceptere at omdrejningerne på redskabet falder, men arbejdes der eksempelvis med en kunstgødningsspreder, er det vigtigt at omdrejningstallet holdes konstant. Derfor kan jeg på Agrotron 6140 TTV indstille, hvor meget omdrejningerne på motoren må falde, før transmissionen begynder at geare ned.

Mindre men fin kabine

Bort set fra at kabinen på 6140 TTV er mindre, så minder den meget om MaxiVisio-kabinen, som Deutz-Fahr anvender på eksempelvis 6 og 7-serien. Ud over at være lys og lækker, så har den også nogle fine detaljer som ellers kun findes i meget større traktorer. Eksempelvis har den et gennemført ventilationssystem med luftyder overalt i kabinen. Instrumentbordet med farvedisplayet indstilles sammen med rattet, og er derfor altid let at se. Jeg savner dog en fodpedal til indstilling af rattet, så indstillingen kan foretages med én hånd.

Den testede traktor var med mekanisk kabineaffjedring, der fungerer fint, og skal komforten have endnu et nøk opad, kan traktoren leveres med luftaffjedret kabine.

Programmerbare taster

En stor del af traktorens betjening er integreret i sædets højre armlæn, og de resterende kontakter og hydraulik ventiler er placeret i panelet til højre for føreren.

Ud over vendegearet betjenes også liften og foragerautomatikken fra kørehåndtaget. Håndtaget har derudover fire programmerbare kontakter, som kan kodes til at betjene en lang række funktioner. Lige som cruisekontrollen, foregår programmeringen af tasterne hurtigt og lavteknologisk. Det eneste jeg behøver at gøre, er at klikke ind på den kontakt jeg ønsker at programmere, og betjene den funktion der skal flyttes til kontakten.

Foragerautomatikken er af typen, der programmeres samtidig med, at der køres en omgang i marken. Sekvenserne kan afspilles enkeltvis eller med flere sekvenser efter hinanden. Systemet fungerer til simple opgaver, og til opgaver hvor forageren har samme vinkel i begge ender af marken.

Klar til frontlæsser

Den kompakte Deutz Agrotron 6140 TTV er som skabt til frontlæsser, og traktoren kan også leveres med fabriksmonteret læsser. I instrumentpanelet er der allerede plads til de kontakter, der skal til for at indstille frontlæsseren. Læsserens hydraulik betjenes med et krydshåndtag, der er monteret til højre for føreren. Når håndtaget benyttes, hviler underarmen hen over kontakterne til liftbetjeningen. For at øge komforten, dækkes liftkontakterne af et plexiglaslåg. Det fungerer nogenlunde, men låget er spinkelt, og i min optik ville det være en langt bedre løsning at flytte krydshåndtaget op i armlænet ved siden af kørehåndtaget. Det giver ideel mulighed for at hvile armen, samtidig med at læsseren betjenes, og placeringen har også den fordel, at håndtaget ville følger sædets bevægelser.

Under arbejdet i marken oplever vi et fornuftigt lavt støjniveau i førerkabinen. Derimod er den trinløse transmission ret støjende, når der køres hurtigt på landevejen, og lidt atypisk måler vi et højere støjniveau ved transport, end når traktoren belastes i marken. Under transport har vi til gengæld glæde af, at traktoren automatisk bremses og står helt stille, når kørepedalen slippes. En funktion der også vil fungere fint ved kørsel med frontlæsser. Traktoren har en hydraulikpumpe med en ydelse på 120 liter pr. minut, der er dedikeret til hydraulikken, mens styretøjet har sin egen pumpe med en ydelse på 42 liter pr. minut.

Er der behov for autostyring eller ISOBUS-styring af et redskab, kan Deutz-Fahr 6140 TTV leveres med den store iMonitor på otte tommer.

Tekniske specifikationer

Motortype: Deutz AG

Antal cylindre: 6

Slagvolumen l: 3,620

Nominel effect kW/hestekræfter: 95,2/130

Maksimal effect kW/hestekræfter: 105/143

Moment, Nm: 544

Egenvægt kg: 6.080

Transmission: trinløs med to trin

Brændstoftank, l: 185

AdBlue tank, l: 12

Hydraulikydelse, l/min: 120

Løftekapacitet i bag, kg: 7.000

Løftekapacitet i front, kg: 2.880

Totallængde uden frontlift, m: 4,428

Højde, m: 2,807

Akselafstand, m: 2,550

Fordæk: 480/65 R28

Bagdæk: 600/65 R38

Plusser

Flot kombination af mekanik og elektronik.

Dejlig kabine med masser af ventilation.

Godt joystick.

Koblingsfrit vendegear med fem niveauer.

Integrerer betjening af fabriksmonteret frontlæsser.

Lys over trinbrættet.

Minusser

Ingen mulighed for højderegulering af højre armlæn.

Krydshåndtag er ikke monteret i armlænet.

To trin i den trinløse transmission.

Skrøbelig plasticover over liftbetjeningen.

Savner fodpedal til indstilling af rattet.

Listepriser

Pris på den testede traktor: 915.350 kr

Lydniveau

Ved tomgang 810 omdrejninger pr. minut: 70,9 dBA

Ved tomgang og blæser på max.: 74,9 dBA

Arbejde 9,2 kilometer i timen: 1.500 omdrejninger pr. minut 75,1 dBA

Arbejde 9,2 kilometer i timen: 1.300 omdrejninger pr. minut 73,6 dBA

Transport 40 kilometer i timen: 1.750 omdrejninger pr. minut 77,4 dBA

Importørkommentar

Af Kristian Dalum, produktchef hos HCP

Vi er helt enige med Helge P. Nielsens konklusioner i testen. En traktor skal være let og enkel at køre. I denne traktorstørrelse er frontlæsser-egenskaber meget væsentlig, og her er udstyr som joystick, Quicksteering, separat styretøjspumpe samt glastaglem helt ideelt.

Hver af de tre traktormodeller findes i en A, B og den testede C-version. Specielt på hydraulik-siden er der forskel. A'eren har en 90 liter pumpe og 3 mekaniske ventiler. B'eren har en 120 liter LS-pumpe og 4 mekaniske ventiler. C-eren er med 120 liter LS pumpe og fire (maks. fem) el-ventiler, alle med flowregulering, timing og flydestilling. Det giver mulighed for en optimal afstemning mellem forskellige kunders behov. Endelig skal det nævnes, at der er et års fuld garanti, plus 12 måneder ekstra på drivlinjen, dog maks. 2000 timer.

NyhedsbrevFå nyhederne først!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og vær på forkant med dagens landbrug.

 

Læs maskinbladet på

Læs maskinbladet på desktop

Desktop

Læs maskinbladet på tablet og smartphone

Tablet & smartphone

Læs maskinbladet på nyhedsbrev

Nyhedsbrev

Læs maskinbladet på print og iPaper

Print og iPaper

reklame