Websitet anvender cookies og lokal lagring bl.a. for at huske dine indstillinger og til statistik.
Ved at bruge sitet accepterer du dette.   Læs mere

OK

Erstatter gummigeden

Af Morten Damsgaard - 26. apr. 2015 KL. 20:41

  • 1_72
  • 2_53
  • 3_34
  • 4_25
  • 5_18
  • 6_18
  • 7_13
  • 9_9
  • 10_10
  • 11_8
  • 12_5
  • 13_5
  • 14_4
  • 15_3
  • 16_4
  • 17_3
  • 18_3
  • 19_2
  • 20_1
  • 21_3

Manitou kan med MLT960 levere en teleskoplæsser, som vil erstatte gummigeden flere steder i Danmark - læsseren er både kvik og stærk.

Det kræver ofte en stor læssemaskine at klare de stadig større og flere læsseopgaver på de voksende bedrifter i Danmark. Det er ikke bare læsning af fuldfodervogne, som tager rigtig mange læssetimer - det kan også være på biogasanlæg, som også er voksende i Danmark. Og denne gang i PowerGear er vi netop taget på besøg hos et biogas anlæg, for at afprøve den helt nye 11 ton franske teleskoplæsser: Manitou MLT 960.

MLT 960 er helt ny i Manitous produktprogram og den lægger sig som en storbror til den populære landbrugsmodel MLT 840. Den nye 960-model har en egenvægt på 11,4 ton og magter seks ton i armen. Når armen skubbes op til ni meters arbejdshøjde, så klarer læsseren hele fire ton i fuld højde.

Armen har kun ét udskud, og der er derfor tale om en særdeles kraftig teleskoparm på læssemaskinen. Faktisk er både motor og aksler også gjort stærkere på maskinen - og så ligger der en helt ny hydrostatik transmission i den røde læsser.

To motorer

Den nye transmission kalder Manitou for CVT, men det det er ikke en egentligt trinløs transmission, som vi kender det fra traktorer. Derimod er der tale om en hydrostat transmission med to kørermotorer. Dette betyder, at der selv ved lav hastighed er et højt moment at arbejde med, når eksempelvis skovlen fyldes.

Transmissionen vænner jeg mig lynhurtigt til, og jeg har mulighed for at justere transmissions aggressivitet på et drejehjul, hvor jeg begrænser pedalvandringen i procent fra 100 til 0. Det betyder, at jeg ved læsseopgaver eksempelvis kan begrænse transmission til 20 procent og dermed få fuld udnyttelse af motorens moment ved læsning af skovlen.

Jeg oplevede det dog ikke som et større problem at få fyldt skovlen på læsseren, selv ved 100 procent fart på transmissionen. I PowerGear-testen har vi forsøgt at sætte læssemaskinen på en prøve med en 4,5 kubikmeter stor skovl, som jeg læsser majsensilage med til biogasanlægget. Men jeg mærker faktisk ikke skovlen på læsseren. Den har absolut ingen problemer med den forholdsvis store skovl.

Det kan helt klart tilskrives de to kørermotorer. Hvis jeg føler det er nødvendigt, så kan jeg koble transmissionen ud med en pedal og derved give fuld gas til læssearbejdet. Denne pedal sidder ved siden af bremsepedalen.

Transmissionen gør læsseren i stand til at have en topfart på 40 kilometer i timen, men omkring de 30 kilometer i timen kommer der en voldsom resonans hyletone i kabinen. Det kan hænge samme med, at maskinen vi tester i PowerGear er den første i landet, og der kan dermed være tale om en fabrikationsfejl.

Stærk og hurtig

Hydraulikydelsen på 960 er faktisk den samme som på lillebroren 840. Derfor vil den lille model med de mindre stempler på alle måder virke hurtigere. Det er dog ikke noget man tænker over i 960'eren, da den opfører sig meget kvikt. Det store stempel til lukning af skovlen giver et rigtig godt indtryk, og jeg oplevede ikke maskinen havde svært ved at fylde den store 4,5 kubikmeter skovl med tung majsensilage.

Det er intet problem at løfte armen og samtidig bruge udskuddet, uden maskinen mister pusten. Udskuddet af armen foregår fra joysticket på højre armlæn med en rulleknap.

Der sidder to rulleknapper over hinanden på venstre side af joysticket - én til udskuddet og én til den tredje hydraulikfunktion. Den nederste knap er til udskuddet. Med en hane foran på armen, så skifter man over, så den øverste rulleknap benyttes til redskabslåsen.

Hvis man kører og arbejder med en siloklo med overflad, så er det helt sikkert rart, at den tredje funktion sidder i den øverste rulleknap, men jeg oplevede, at når man er ny på maskinen, så kommer man let til at låse redskabet op, når man tror, man benytter udskuddet. Det er godt, at der er nogle store kroge på redskabslåsen og redskab, ellers kunne jeg let have tabt to bigballer fra ni meters højde.

God komfort

Bortset fra den detalje, som sikkert handler om tilvænning, så er komforten i top på den røde teleskoplæsser.

Kabinen er rigtig stor med god plads bag sædet. Der er aflægningsplads, og rattet samt sæde kan indstilles til en behagelig arbejdsdag. Joysticket ligger rigtig godt i hånden, når man lærer det at kende, og så følger joysticket sædet op og ned, og det er virkelig behageligt.

En god detalje i kabinen er, at jeg på to drejeknapper hurtigt og let kan ændre på olieflowet til tredjefunktion i begge retninger. Lukker silokloen eksempelvis for hurtigt og/eller åbner den for langsomt - så kan jeg let og hurtigt indstille det med to drejeknapper.

Venstre dør er, ligesom på lillebroren, ikke delt, men i stedet én stor dør. Med elhejs kan den øverste halvdel af døren rulles ned, og det er muligt at komme i tale med personer uden for teleskoplæsseren. Det er en rigtig god løsning, og hvis den øverste del af døren i stedet skulle svinges bag over - så vil der ofte være en risiko for, at den først vil blive lukket til aften, og når aircondition fungerer fint i kabinen, er der ingen grund til at køre med åbne vinduer og få skidt og støv ind i kabinen.

Jeg savner dog én ting på kabinens dør. Det er håndtaget, som næsten er placerede henne ved forruden. Der er ingen grund til, at man skal rejse sig, for at lukke døren op.

Hurtig service

Maskinen er også godt gennemført udendørs, hvor servicepunkterne er lette at kontrollere. Motorrummet lukker op, så der er god plads til at foretage den daglige service. Forrest ved kølerne er en rigtig god detalje, hvor jeg med et håndtag kan åbne bunden af motorrummet, så vask af kølerne er muligt, og skidtet samtidigt kan forlade motorrummet og ikke lægger sig som en suppe i bunden.

Det generelle gode indtryk af maskinen mangler dog lige et par procent i at blive perfekt ved påfyldning af diesel. Som på enhver entreprenørmaskine så er dækslet indtil påfyldning af diesel aflåst, og man skal have fat i tændingsnøglen for at låse op. Det er fint på en byggeplads, men det er ikke en god løsning på et landbrug. Hydraulikolien påfyldes ved siden af dieselolien, men her er låget låst fast med en umbraco. Det er virkelig en god løsning, da man på den måde undgår fejlpåfyldning.

Generelt vil Manitou MLT 960 henvende sig til de store landbrug med mange læssetimer, og de kan med rette tage denne læsser med i overvejelserne som et alternativ til en gummiged. Vægtmæssigt er det nogenlunde på højde med de små gummigede, og læssermæssigt, så vinderen teleskoplæsseren med en stor rækkevidde. Man vænner sig lynhurtigt til den hydrostatiske transmission uden gear, som virkelig gør læssearbejdet til en leg. Det er småting, som Manitou skal rette på maskinen - men når maskinen er godt gennemført - så går vi også op i de mindste detaljer.

Plusser

Legende let transmission

Kvik og stærk maskine

God komfort

Stor kabine

Minusser

Dørhåndtag placeret langt fremme

Optankning kræver tændingsnøgle

Rulleknap til hurtigskift

Tekniske specifikationer

Motortype: John Deere

Antal cylindre: 4

Slagvolumen, liter: 4,5

Effekt kw/hk: 104/141

Moment, Nm: 534

Egenvægt i alt, kg: 11.400

Løftekapacitet, kg: 6.000

Max løftehøjde, kg: 4.000

Løftehøjde,m: 9

Hydrauliksystem: Load Sensing

Hydraulikkapacitet, l: 80

Transmission: Hydrostatik,

Hastighed, km/t: 40

Venderadius, m: 4,3

Akselafstand, m: 3,0

Totallængde, m: 6,1

Højde, m: 2,53

Dækmontering: 500/70 R24

Brændstoftank,l: 135

Støjniveau

Tomgang m. slukket blæser:67 dB(A)

Tomgang m. blæser på fuld styrke: 86 dB(A)

Landevej 40 km/t v. 2300 omdr/min: 83 dB(A)

Importørens kommentarer

Af Claus Bjerregaard,

produktchef, Scantruck

PowerGear's test af den nye Manitou MLT960 teleskoplæsser, passer fint med de tilbagemeldinger vi har fået fra de første demonstrationer. Overlegen kapacitet, kraftig maskine med stor rækkevide.

Maskinen er direkte designet til at fungere som læssemaskine på større landbrug, biogasanlæg, foderstof-firmaer, genbrugspladser og lignende. Den er meget kraftig bygget og er hurtig reagerende.

Som Morten Damsgaard fremhæver, er der tale om en helt nykonstrueret maskine med en nyudviklet transmission. Som PowerGear fint beskriver, er det legene let at justere kørehastigheden.

Kabinen er samme type, som vi kender fra MLT840. Infocenteret er nyudviklet med en masse helt nye muligheder, eksempelvis brændstofforbrug, justering af olie-flow, frakobling af funktioner mv.

Manitou's valg af lås på tankdækslet er valgfrit, om man ønsker lås på dækslet eller et håndtag.

Vi giver Maskinbladets testpilot ret i, at det indvendige håndtag sidder en smule langt fremme, dette er også videregivet til Manitou's udviklingsafdeling.

Der er mulighed for at ændre på de to rullekontakter på joysticket. Ved fejlbetjening af hurtigskiftet kan man frakoble funktionen i instrumentet efter låsning.

Vi skal naturligvis beklage, at demomaskinen havde en resonans lyd, det kan skyldtes en højtryksslange eller lignende der berører kabinen.

NyhedsbrevFå nyhederne først!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og vær på forkant med dagens landbrug.

 

Læs maskinbladet på

Læs maskinbladet på desktop

Desktop

Læs maskinbladet på tablet og smartphone

Tablet & smartphone

Læs maskinbladet på nyhedsbrev

Nyhedsbrev

Læs maskinbladet på print og iPaper

Print og iPaper

reklame