Websitet anvender cookies og lokal lagring bl.a. for at huske dine indstillinger og til statistik.
Ved at bruge sitet accepterer du dette.   Læs mere

OK

Dobbelt kobling med dobbelte muligheder

Af Morten Damsgaard - 26. okt. 2018 KL. 10:16

  • ww311809_1
  • ww311809_2
  • ww311809_3
  • ww311809_4
  • ww311809_5
  • ww311809_6
  • ww311809_7
  • ww311809_8
  • ww311809_9
  • ww311809_10
  • ww311809_11
  • ww311809_12
  • ww311809_13
  • ww311809_14
  • ww311809_15
  • ww311809_16

Hvilken transmission skal man vælge til både læsseopgaver og markarbejde? PowerGear kan konkludere, at en dobbeltkobling-gearkasse kan være et rigtig godt bud.

Når der skal købes ny firecylindret traktor, er der faktisk mulighed for at få samme traktor-serie med flere forskellige transmissionsvalg. Sådan er det hos flere producenter, og specielt New Holland tilbyder nu tre forskellige transmissionsvalg til den populære T6-serie: Powershift, Trinløs eller dobbeltkobling-transmission. Sidstnævnte er netop den transmission, som vi sætter fokus på i denne udgave af PowerGear, hvor vi er i marken med nye DynamicCommand-transmission. Der er tale om en helt nyudviklet dobbeltkobling-transmission fra New Holland, som fremstiller den på sin egen transmissionsfabrik i Italien.

Ofte vælges transmissioner ud fra krav om komfort eller pris. Det er sjældent, at de to følges ad, og er man prisbevist, vælger man ofte en powershift-transmission. Ønsker man derimod højere komfort, vælges en trinløs-transmission. Med dobbeltkobling-transmission kombinerer man faktisk det bedste fra de to verdener: Mekanisk effektoverførsel, som er den mest brændstoføkonomiske, samt den komfortable løsning, hvor man som chauffør ikke skal gøre brug af koblingen.

citat startcitat start

På landevejen kører skifteautomatikkerne utrolig godt. Når man vælger transport-automatikken, skifter traktoren selv gruppegear mellem B og C.

citat slutcitat slut

Men hvordan kører det så i praksis? Det kan du læs mere om i denne udgave af PowerGear, hvor vi er afsted i topmodellen i T6-serien: T6.175, som yder 145 nomielle og 175 maksimale hestekræfter.

En intelligente transmission

DynamicCommand-transmissionen er opbygget med otte powershift i hver af de tre gruppe-gear. Transmissions opbygningen er kendt fra bil-verdenen, hvor de ulige gear kører på én aksel med deres egen kobling, mens de lige gear har deres egen aksel med egen kobling. Rent praktisk betyder det, at når jeg kører i ét gear, er det næste gear allerede koblet ind, og når jeg eller traktoren skifter gear, sker det derfor på en meget komfortabel måde i modsætning til et normalt powershift-gearskifte.

Traktoren og transmissionen snakker hele tiden sammen, og derfor kan transmissionen forudsige, hvilke gear, man som chauffør vælger næste gang: en op- eller nedgearing.

Jeg kan manuelt skifte mellem gearene enten med trykknapper eller ved at vippe kørehåndtaget frem eller tilbage, afhængig af om der skal gears op eller ned. Traktoren kan også skifte gearene i to automatik-mode.

Der er desuden mulighed for at betjene transmission fra det krydshåndtag, hvor frontlæsseren også kan betjenes - hvis der er sådan et på traktoren. På den testede traktor var der netop monteret en New Holland-frontlæsser, og her bliver jeg for alvor positivt overrasket over dobbeltkobling-transmissionen.

Der er for det første tale om en intelligent transmission, hvor transmissionen selv kobler ud, når jeg rører ved bremsepedalerne. Transmissionen kobler selv til igen, når jeg slipper pedalerne, og det betyder, at jeg ikke en eneste gang har brugt kobling under testen - kun ved start af traktoren, da det er et sikkerhedskrav.

Når min højre hånd er solidt placeret på joysticket til betjening af frontlæsseren, bruger jeg venstre hånd på rattet, samt til skift af kørselsretning.

Med finger-spidserne på højre hånd kan jeg også skifte gear på joy-sticket til frontlæsseren.

Skifteautomatikker til transmissionen vil man måske vælge fra i mange tilfælde, når fuldfodervognen læsses, eller der stables baller med centimeter nøjagtighed. Men jeg opdagede, at når jeg under testen samlede bigballer på en mark og bragte dem til halmvognen, så giver skifteautomatikken virkelig en rigtig komfortabel oplevelse.

På landevejen kører skifteautomatikkerne utrolig godt. Når man vælger transport-automatikken, skifter traktoren selv gruppegear mellem B og C, og det mærker man ikke, når man kører med traktoren alene. Om det er anderledes, når der er en kornvogn efter traktoren, er svært at sige. Jeg er dog overbevist om, at komfortoplevelsen stadig vil være i top, da det er en fornøjelse, at man blot kan træde på bremsepedalerne, og så bremser traktoren til stilstand, hvorefter man blot slipper bremspedalerne, og traktoren accelererer selv til topfart uden de velkendte powershift-ryk i traktoren.

Lækker detaljer

En lækker detalje på test-traktoren er CustomSteer, som er et styretøjs-program på traktoren, hvor jeg kan vælge aggressiviteten og forholdet mellem rattet og forhjulene. I det kraftigste niveau skal jeg blot dreje én omgang på rattet for fuld styreudslag på forhjulene.

Jeg kan desuden bestemme, at traktoren skal være let at dreje, når jeg kører forlæns, og tungere at dreje, når der bakkes. En stor fordel, hvis der eksempelvis hentes foder i en køresilo. Som chauffør er der mulighed for at sætte styretøjet præcist der, hvor man ønsker det.

New Holland-frontlæsseren har et rigtig godt udsyn ved læssearbejde, da parallel-føringen blandt andet er skjult i rammen, dog savner jeg et bedre udsyn, når der skiftes redskab på frontlæsseren.

Desuden savner jeg virkelig en fodpedal til rattet. Ved frontlæsser-arbejde vil en chauffør meget ofte skulle forlade kabinen. Det er voldsomt irriterende, at jeg bliver nødt til at sænke og hæve rattet med begge hænder. Det skal foregå med en fodpedal, og New Holland har allerede teknologien in-house. Både i producentens T8-serie samt rendegraver har denne løsning fundet indpas - hvornår ser vi det i de øvrige traktorer, New Holland?

God vægtfordeling

Inden testen var vi i PowerGear-teamet af den overbevisning, at en dobbeltkobling-traktor kan være et interessant alternativ til en trinløs, når der skal udføres eksempelvis læsseopgaver.

Dog blev jeg positivt overrasket under testen. Jeg var også i marken med en firefuret New Holland-plov og fik afprøvet traktorens præsentationer i marken.

For det første fungerer dobbeltkoblingen virkelig blødt selv under belastningen i marken, og for det andet er vægtfordelingen imponerende på den firecylindrede traktor.

Uden frontvægte eller redskab i frontlæsseren var det ikke et problem at udføre pløje-arbejdet. Med ploven i jorden ville traktoren uden problem kunne have en fure mere med ad gangen. Spørgsmålet er dog, om traktoren kan løfte den ekstra fure uden problemer på forageren, men med enten et redskab i frontlæsseren, eller frontvægte på, er jeg overbevist om, at en femfuret plov ikke er et problem på den blot fire cylindrede traktor.

Selv ved aggressiv kørsel mellem frem og bak var det stort set umuligt at få traktoren til at føle sig som den lille under markarbejdet.

Mulighed for opgradering

Test-traktoren var udstyret med SidewinderII-armlæn, som også kendes fra T8 og T7-serien. Det betyder, at der var elektroniske ventiler på traktoren, men man kan også vælge mekaniske ventiler. Det betyder også, at der for enden af højre armlæn sidder IntelliVeiwIV-terminalen, som giver et overblik over traktorens opsætning samt overvågning. Skærmen er touch-følsom.

New Holland viste for et par år siden den nyeste generation forager-automatik, hvor man både har mulighed for redigering og opsætning af forager-automatikken på forhånd. Denne forager-automatik er ekstraudstyr i T6-serien - selv når der vælges den store terminal.

Men faktisk kan traktoren opgraderes rent softwaremæssigt til også at rumme det. Jeg tror måske, at man bliver overrasket over, hvor meget traktoren vil kunne klare i marken, og derfor er det meget godt at være opmærksom på, at denne mulighed for en opgradering findes. Listeprisen for opdateringen er blot 4.000 kroner på demo-traktoren.

Et enkelt kritikpunkt på højre armlæn, som vist kræver mere end blot en software-opdatering, er, at håndtagene til de elektriske hydraulikventiler ikke har en fjeder-funktion, så de hopper tilbage til udgangspunktet efter en timers udløb. Det må New Holland også gerne få rettet. Jeg kan naturligvis nøjes med at bruge udtag 1 og 2 fra kørehåndtaget, hvor der er tale om trykknapper - men det var da dejligt, at det var ligegyldigt om jeg brugte vippekontakter eller knapper for optimal styring af hydraulikventiler.

Og når vi er ved hydraulikventiler: Vil New Holland så ikke gerne sætte fjernventilerne bag på traktoren i vandret position. Lige nu peger de 20 til 30 grader ned mod jorden. Det er bestemt ikke let at sætte hydraulikslanger på, med denne lidt tilfældige placering.

Mange indstillinger

I terminalen for enden af højre armlæn er der mange opsætningsmuligheder for transmissionen. Jeg kan eksempelvis bestemme, hvilket gear jeg vil begynde i, og hvilket gear jeg ønsker der benyttes som start-gear, når jeg skifter fra frem til bak.

Desuden kan jeg indstille, hvor aggressivt traktoren skal tage fat, når den til- og frakobler transmissionen ved tryk på bremsepedalerne.

En ret fin detalje er, at når jeg kører i traktoren, skifter jeg op i gear ved at give kørehåndtaget et skud fremad, men når kørselsretningen skifter, og jeg bakker med traktoren, skifter jeg op i gear ved at vippe kørehåndtaget bagud.

Under kørsel med ploven savnede jeg den mulighed, at jeg kan forudbestemme min hastighed, og så vil traktoren selv finde det passende gear og motoromdrejninger. Faktisk bliver det muligt til sæson 2019, da New Holland kommer med en software-opdatering, så det er muligt. Der er ovenikøbet allerede gjort plads til det ekstra menu-punkt i transmissionsmenuen i terminalen.

Så er det store spørgsmål, om prisforskellen på cirka 60.000 kroner mellem en T6 med trinløs transmission og med dobbeltkobling er pengene værd? Det mener jeg faktisk den er. Hvis arbejdsopgaverne er transport, pløjning og såning foruden frontlæsser-arbejde, vil en dobbeltkobling-transmission ikke bare være billigere, men helt sikkert også spare mere brændstof sammenlignet med en trinløs-transmission.

Men er der PTO-arbejde med meget varierende hastigheder, som eksempelvis kartoffelgrej, sprøjtning, rivning og lignende, så vil den trinløse transmission helt klart vinde terræn.

Tekniske specifikationer

Motortype: FPT

Antal cylindre: 4

Slagvolumen, l: 4,485

Nominel effekt, kW/hk: 107/145

Maksimal effect, kW/hk: 129/175

Moment, Nm: 700

Egenvægt, kg: 5.500

Transmission: 24x24

Brændstoftank, l: 250

AdBlue tank, l: 39,5

Hydraulikydelse, l/min: 134

Løftekapacitet i bag, kg: 7.864

Totallængde med frontlift, m: 5,189

Højde, m: 3,025

Akselafstand, m: 2,684

Fordæk: 520/60 R28

Bagdæk: 650/60 R38

Plusser

Intelligent skifteautomatik

Mange indstillingsmuligheder

Transmission betjens fra samme joystick som frontlæsser

Godt over arbejdet med både frontlæsser og plov

Hurtigt reagerende styretøj

Minusser

Ingen pedal til rattet

Retunering af hydraulik-håndtag ved timer udløb

Skæv placering af hydraulikventiler bag på traktor

Listepris

Pris på afprøvet traktor inkl. udstyr: 1.030.100 kr.

Pris på basistraktor: 833.900 kr.

Uddrag af ekstraudstyr på afprøvet traktor:

Frontlæsser: 26.600 kr.

Muligt ekstra-udstyr:

Frontlift: 34.200 kr.

Autostyring: 76.500 kr.

Lydniveau

Ved tomgang, 850 omdr/min: 58 dB(A)

Ved tomgang og blæser på max.: 67 dB(A)

Stilstand max. omdr., 2.250 omdr/min: 68 dB(A)

Pløjning ved 8 km/t og 1.620 omdr/min: 66 dB(A)

Transport 40 km/t 1.580 omdr/min: 68 dB(A)

Importørkommentar

T6 Dynamic Command blev lanceret på Agritechnica sidste år og repræsenterer fire modeller, hvor top-modellen, T6.175 Dynamic Command her er blevet testet af Maskinbladet.

Dynamic Command dobbelt-koblings-transmissionen har 8 semipowershift gear x 3 grupper. Altså 24x24. Med de mange gear i hver gruppe, designet med fokus på typiske opgaver, kan arbejdet udføres uden gruppeskift. Mange automatiske features gør det let for chaufføren, bl.a. Dynamic start/stop, som også roses i testen, og noget andet er f.eks. Transport Power Management, hvor motorkarakteristikken ændres over 22 km/t, for mere konstant effekt over omdrejningsområdet og dermed en mere ensartet acceleration.

Sammen med den effektive FPT-motor på 4,5 liter har Dynamic Command transmissionen også sat rekord - nemlig i DLG Power Mix 1.0 - testen for brændstofforbrug.

Resultat kun 258 g/kWh og 23 g/kWh AdBlue det laveste, der nogensinde er målt ved test af en 4-cylindret landbrugstraktor.

Og så blev T6 Dynamic Command ikke bare lanceret på Agritechnica 2017, den løb også med prisen "Machine of the Year 2018".

NyhedsbrevFå nyhederne først!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og vær på forkant med dagens landbrug.

 

Læs maskinbladet på

Læs maskinbladet på desktop

Desktop

Læs maskinbladet på tablet og smartphone

Tablet & smartphone

Læs maskinbladet på nyhedsbrev

Nyhedsbrev

Læs maskinbladet på print og iPaper

Print og iPaper

reklame