Websitet anvender cookies og lokal lagring bl.a. for at huske dine indstillinger og til statistik.
Ved at bruge sitet accepterer du dette.   Læs mere

OK

Websitet anvender cookies og lokal lagring bl.a. for at huske dine indstillinger og til statistik.
Ved at bruge sitet accepterer du dette.   Læs mere

OK

Deutz-Fahr med nyt flagskib

Af Morten Damsgaard - 15. jul. 2016 KL. 09:10

  • ww205356_1
  • ww205356_2
  • ww205356_3
  • ww205356_4
  • ww205356_5
  • ww205356_6
  • ww205356_7

Deutz-Fahr rykker med den nye 9-serie over 300 hestekræfter. Traktoren er trinløs og klar til Danmark i løbet af 2016.

Det bliver spændende for Deutz-Fahr, når den nye 9-serie kommer ud på de danske marker. Traktoren kommer til at betyde en del for det velkendte tyske mærke, da de nu pludselig tilbyder en traktor over 300 hestekræfter, som både er trinløs og har muligheder som de færreste har - eksempelvis er tophastigheden 60 kilometer i timen.

Lave omdrejninger

Den nye serie strækker sig over fire modeller fra 270 til 340 hestekræfter, og det er netop topmodellen, 9340 TTV, som vi kigger nærmere på i denne udgave af PowerGearPreview, hvor vi har været afsted med den første model, som har kørt på dansk grund.

citat startcitat start

I løbet af 2016 forventes de endelige traktorer klar til salg for de danske kunder.

-- Morten Damsgaard, powergear-testpilot.

citat slutcitat slut

I løbet af 2016 forventes de endelige traktorer klar til salg for de danske kunder.

Under den grønne motorhjelm på Deutz-Fahr 9-serien gemmer der sig en 7,8 liters Deutz AG-motor, som overholder Stage IV-kravene med blandt andet SCR-teknologi, hvilket betyder, at der skal påfyldes AdBlue på traktoren.

Motoren er udstyret med twin-turbo, hvilket giver en bedre udnyttelse af turbo-effekten på motoren. De to turboer har to forskellige størrelser, men begge turboer arbejder i serie.

Det betyder, at luften ved lave omdrejninger passerer den største turbo, og komprimeres af den mindste turbo. Midt i omdrejningsområdet sker der en for-komprimering i den store turbo, inden den mindre tager over, mens den store turbo tager hundrede procent over ved de høje motoromdrejninger.

Dermed har man turbo-effekten til rådighed i et langt større interval end ellers, og Deutz-Fahr fortæller, at motoren har 1.200 newtonmeter i moment allerede ved 900 motoromdrejninger, og momentet falder først under 1.200 newtonmeter ved 1.950 motoromdrejninger.

Skivebremser på forakslen

Den nye serie er udstyret med ZF trinløse Terramatic TMT 32-transmission, som sammen med motoren har en gearing der gør, at de 60 kilometer i timen opnås ved 1.775 motoromdrejninger, mens den i Danmark er begrænset til 40 kilometer i timen, hvilket opnås ved 1.183 motoromdrejninger og 30 kilometer i timen ved blot 888 motoromdrejninger.

Når traktoren kommer kørende med 60 kilometer i timen, så sørger for to skivebremser på forakselen blandt andet for at bremse traktoren. Deutz-Fahr oplyser, at der ved en opbremsning fra 60 kilometer i timen skal forakslen kunne tage 50 procent af bremseeffekten, og det er grunden til, at traktoren kan udstyres med udvendige skivebremser. Desuden kan 9-serien leveres med ABS-bremser.

Forakslen er semi-aktivt affjedret og leveres af Dana. Forakslen kan give sig 45 millimeter i de affjedrende stempler, og styrevinklen er oppe på 50 grader.

Klarer tunge redskaber

Kabinen på Deutz-Fahr 9-serien er magen til den kabine, som benyttes på 6- og 7-serien. Kabinen hedder MaxiVision Cab og er blandt andet udstyret med den 12 tommer iMonitoir 2.0 terminal, hvor traktorens indstillinger sættes op fra.

Traktorens totalvægt er 18 ton og løftekapaciteten i bag er 12 ton, mens frontliften klarer fem ton. Traktoren er som standard udstyret med en hydraulikpumpe, som yder 210 liter i minuttet og transmissionsolie og hydraulikolie er todelt på traktoren. 9-serien har 90 liter kapacitet til hydraulikolie, og traktoren kan udstyres med maksimalt seks fjernventiler bag på traktoren og to foran. Naturligvis også med LS-udtag.

NyhedsbrevFå nyhederne først!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og vær på forkant med dagens landbrug.

 

Læs maskinbladet på

Læs maskinbladet på desktop

Desktop

Læs maskinbladet på tablet og smartphone

Tablet & smartphone

Læs maskinbladet på nyhedsbrev

Nyhedsbrev

Læs maskinbladet på print og iPaper

Print og iPaper

reklame