Websitet anvender cookies og lokal lagring bl.a. for at huske dine indstillinger og til statistik.
Ved at bruge sitet accepterer du dette.   Læs mere

OK

Detaljerig og let-kørt stortraktor med komfort

Af Maskinbladet - 18. sep. 2015 KL. 12:42

  • ww162106_1
  • ww162106_2
  • ww162106_3
  • ww162106_4
  • ww162106_5
  • ww162106_6
  • ww162106_7
  • ww162106_8
  • ww162106_9
  • ww162106_10
  • ww162106_11
  • ww162106_12
  • ww162106_13
  • ww162106_14
  • ww162106_15
  • ww162106_16
  • ww162106_17
  • ww162106_18
  • ww162106_19
  • ww162106_20
  • ww162106_21
  • ww162106_22
  • ww162106_23
  • ww162106_24
  • ww162106_25
  • ww162106_26
  • ww162106_27
  • ww162106_28
  • ww162106_29
  • ww162106_30
  • ww162106_31

De førende kører Fendt, skriver tyske Fendt på deres traktorer - vi undersøger sagen nærmere og sætter den nuværende topmodel i Fendt traktorprogrammet, Fendt 939 Vario TMS, under luppen.

Det lyder ikke af mange arbejdende heste, når jeg skubber kørehåndtaget til højre, efter at have sat den ni furede Kuhn-kærreplov i jorden. Det skyldes, at køreroplevelsen i Fendt 939 Vario TMS er en støjsvag oplevelse. Med kun 74 dB(A) lyd i kabinen under arbejdet med ni kilometer i timen, i en stor og rummelig kabine, så kunne jeg let køre flere dage i træk med topmodellen i Fendt's traktorprogram.
Vi kigger i denne udgave af PowerGear nærmere på den nuværende topmodel i Fendt's traktorprogram: Fendt 939 Vario TMS. 900-serien strækker sig over fem modeller fra 927 til 939, og alle modeller har fuld effekt til rådighed hele tiden. Der er dermed ingen boost-funktion, og derfor jeg har alle 390 hestekræfter til rådighed ved pløjearbejdet.
Alle modeller kører med den samme 7,7 liters motor, og netop i motorrummet ligger de største ændringer på den nye Fendt 900-serie, som blev præsenteret på Agritechnica 2013.
På afstand er det svært at se forskel på den tidligere generation Fendt 900-serie, men åbnes motorhjelmen ses forskellen tydeligt.

Vedligeholdesfrit filter

Selvom Fendt er en del af Agco-koncernen, som selv ejer en motorproducent i Finland, så vælger man at fortsætte med at købe motorerne "ude i byen" hos Deutz AG til de store Fendt-traktorer.
Deutz har valgt at overholde de strenge Tier 4 Final-miljøkrav med fortsat brug af SCR-teknologi, som betyder tilsætning af AdBlue, dog med en del ekstern EGR-teknologi, som betyder genbrug af udstødningsgassen. Også er der kommet et lidt specielt dieselpartikelfilter i motorrummet. CSF kalder Deutz filteret. Forkortelsen står for Coated Soot Filter, og de uforbrændte sod-partikler brændes i filteret uden at indsprøjte ekstra dieselolie, som ellers er kendt teknik i et dieselpartikelfilter.
Fendt hæver blot temperaturen i udstødningen. Dog vil det kræve en aktiv rensning, som foretages ved service for hver 500 driftstimer på traktoren. Den aktive rensning foretager traktoren selv, hvor motoromdrejningerne hæves til 1.500 omdrejninger i minuttet, og i løbet af en halv time er rensningen udført.
EGR-kølingen foregår med vand, og det betyder, at der er to ekspansionsbeholder under motorrummet. Den 7,7 liters Deutz motor er uden hydrauliske ventilløfter, og det betyder, at ventilerne skal stilles manuelt for hver 2.000 drift-timer. Men kunne godt forstille sig, at det vil tage en halv dag at grave sig frem til ventildækslet under al den teknologi, som er proppet under den grønne motorhjelm, men det er langt fra tilfældet. Al den ekstra motorteknologi er placeret på venstre side af motoren, mens der er frit adgang til ventildækslet på højre side af traktoren - et stort plus. Desuden sidder der nu to turbo'er under motorhjelmen, med tilhørende to intercooler.
Ifølge vores test fra Landbrugets Traktorkontrol, så byder den nye motor på et større bundtræk end den tidligere, dog er den maksimale effekt på traktoren kun til rådighed i et interval fra 2.100 til 1.800 omdrejninger. Det er ikke mange omdrejninger.
Forklaringen er, at den trinløse Vario-transmission i traktoren har nået sin maksimale grænse for moment, og Fendt har valgt at give den store 939 de ekstra hestekræfter i toppen af skalaen.
Hvad betyder det så? Kort sagt, så betyder det, at der vil opleves et lige så stort moment i de øvrige traktorer i 900-serien. Ja faktisk et større moment i de mindre modeller, da momentstigning er større i de mindre modeller. Dermed kan man sige, at fylder jordbearbejdning, som pløjning og harvning størstedelen af tiden for traktoren i marken, så kan man lige så godt købe en 936 eller mindre model i serie. Derimod vil 939 være bedst til PTO-arbejde, som eksempelvis rotorharvesættet eller gyllevognen.
Test hos tyske DLG på en Fendt 828 Vario med den nye motor kontra den tidligere motor, viser i øvrigt, at AdBlue-forbruget falder fra 22 til 14 g/kwh, mens dieselforbruget stiger med 3 g/kwh. Det kan tilskrives EGR-teknologien.  
 

Høj komfort

Når jeg bevæger mig ind i kabinen på Fendt 939, så sker det på store brede trin, som er godt afskærmet fra bagdækkene. En smart lille lampe giver lys på trinbrættet efter mørkets frembrud - en god detalje. En anden rigtig lækker detalje er placeringen af værktøjskassen som sidder mellem trinene. Kassen har en god størrelse og der er plads til det mest nødvendige - det kunne mange traktor-konkurrenter godt lære noget af. Kabinen er fem-stolpet, og det betyder, at døren ikke er besværlig at lukke når man sidder på førersædet.
Førersædet og tilhørende højre armlæn har rigtig mange indstillinger, og det er let at få det indstillet, så det passer til den enkelte chauffør. Rattet klappes ned med en fodpedal - dog kunne jeg godt ønske, at displayet bag ved rattet fulgte med rattets indstilling. Jeg synes generelt, at instrumenteringen foran rattet fylder godt op i kabinen, og Fendt har vist på deres mindre modeller, at denne instrumentering godt kan blive reduceret, og det undrer mig lidt, at den opdatering ikke er med på den nye Fendt 900-serie.
Desuden er der kun tre pedaler i bunden af kabinen. Fendt i Danmark har valgt, at den nye 900-serie som kommer til Danmark kun har én bremse pedal. Spørgsmålet er, hvor meget vi skal benytte bremsepedalen - for en fjerde kontakt i bunden af kabinen er motorbremsen.
En ventil vil gå ind og begrænse indsugningen til motoren, hvilket betyder, at stemplerne bliver bremset i deres arbejdsgang, og ifølge Fendt er det muligt, at bremse en Fendt 900 med 25 ton gyllevogn ned fra topfart til standsning, ved blot at bremse traktoren i transmissionen og benytte motorbremsen - det vil i så fald ikke slide på traktorens bremser og måske endnu vigtigere: gyllevognens bremser.

Bedste terminal

Højre armlæn har måske markedets bedste joystick placeret. Herfra kan jeg styre transmission, ændre kørselsretning, betjene liften, to foragerautomatikker, to hydraulikventiler, to curice-hastigheder og to gemte motoromdrejninger. Joysticket ligger virkelig godt i hånden. Desuden sidder markedets bedste terminal på højre armlæn.
Vario-terminlen på 10,4 tommer har både touch, og trykknapper til navigation, og det er virkelig rart, at man i maskinhuset kan opsætte traktoren med touch, og i marken når det går stærkt, har godt fat i terminalen med trykknapperne. Terminalen er lynhurtigt og reagerer med det samme jeg giver den en kommando.
Selve terminalen kan deles op i fire "del-skærme", hvor jeg eksempelvis har mulighed for et bakkamera, ISO-BUS-funktion, og autostyring. 
Det er i år 20 år siden, at Fendt lancerede den trinløse transmission og døbte den Vario. Siden den tid har Fendt ført an i udvikling af transmissionen, og under TMS-indstillinger i terminalen, kan jeg gå ind og optimere transmissionen yderligere.
Tidligere har det altid været muligt at sætte en procentsats til hvornår transmissionen skal lave udveksling og geare ned til et lavere "gear" afhængig af motorbelastningen. Nu er der kommet en "auto"-funktion, hvor transmissionen selv finder det mest optimale område at køre transmissionen i, afhængig af arbejdet. Kører jeg eksempelvis transport sørger den for en hurtig opgearing, så traktoren kører med færrest mulige omdrejninger på motoren, mens jeg eksempelvis ved PTO-arbejde har en traktor, som sørger for flest mulige omdrejninger på motoren, og dermed sørger for en hurtigere nedgearing.
Foragerautomatikken kan gemmens med to forskellige automatikker, og det gør det let at pløje en kile i den ene ende af marken og en lige vinkel i den modsatte ende, som jeg blev udsat for under testen.
En smart detalje i terminalen er også ændring af signaltrykket til LS-pumpen. I stedet for at indsætte en LS-forstærker på eksempelvis en gyllevogn, så kan jeg let gå ind og sætte mere tryk på signalledning til LS-pumpen.
Resten af armlænet har hydraulikventiler og dybdehjul til liften både foran og bagpå placeret gode steder.
Dog sidder firehjulstræk og differentiale spærre i nogle små knapper på højre side af armlænet. Der sidder en række andre knapper med samme udformning, og det betyder, at jeg skal kigge ned, hver gang jeg skal have fat i knapperne.
Hvad værre er, er de to knapper til skift mellem de to køreområder, som Vario-transmission har, også er placeret som små knapper på højre side.
De to knapper burde sidde tættere på joysticket. Det er intet problem med skift af grupper, når jeg kører og pløjer en hel dag, men i otte ud af ti tilfælde kommer Fendt 900-serien til at køre med en gyllevogn i Danmark, og der er det meget blandet transport- og markkørsel. Det betyder mange skift mellem gruppe I og II.
Efter at have ligget i spidsen med den trinløse transmission i 20 år, så er tiden løbet lidt fra dette manuelle skift af gear i transmissionen. Jeg tror, at Fendt allerede er i gang med udviklingen af en ny transmission, for flere konkurrenter har løst udfordringen med en anden udveksling i transmissionen, hvor man ikke behøver at lave det manuelle skift. Det er nemlig en god ting at holde helt stille, når skiftet foretages.
Når det er sagt, så skal det også nævnes, at den trinløse transmission kører helt fantastisk. Men mærker ingen forstyrrelser fra transmissionen, og det er ligegyldigt, om det er transport eller under belastning i marken, og det gør den knap 400 heste traktor let kørt, og fra førersædet føles traktoren ikke stor, på grund af den kompakte opbygning.
Når jeg drejer mig rundt i førersædet og kontrollerer plovens arbejde, så kommer man ofte til at kigge ind i viskemotoren til bagruden. Den er placeret i højre side på bagruden, og den må Fendt gerne flytte til venstre side i stedet.


Fantastisk foraksel

Den høje komfort i kabinen skyldes på mange måder den gode affjedrede foraksel, som er ophængt med de to hjul uafhængig af hinanden - ligesom på en bil. Det mest fantastiske ved forakslen er vedligeholdelsen. Til trods for de mange led, så er der ikke en eneste smørenippel, og olien i forakslen kontrolleres med en oliepind - som var det motorolie. Hvis der monteres front-PTO på traktoren, så bliver der yderligere sat et filter til olien, da samme olie dermed bruges til transmissionen for PTO-udtaget.
Frontliften sidder meget tæt på forakslen, og sammen med en stor gyllevogn, så skriger traktoren nærmest på et forsuringsanlæg eller en fronttank til frontliften. Om traktoren kan holde til det, tør jeg ikke love, men det er tydeligt at se, at frontliften er placeret væsentligt tættere for forakslen, sammenlignet med konkurrenterne i samme klasse.
Liften bag på traktoren løfter hele 11,8 ton. De op til seks fjernventiler bagud på traktoren er let at afmontere hydraulikslangerne fra, da et håndtag tager trykket af udtagene. Fra terminalen i kabinen kan jeg desuden selv vælge, hvilket udtag, jeg vil benytte fra kontakterne på bagskærmen.
Jeg mangler dog én enkelt kontakt på bagskærmen, og vi har nævnt det før i PowerGear. Når man trækker håndbremsen på Fendt traktoren, så sender den tryk ud på de hydrauliske bremser til den anhænger, som man måske har spændt efter traktoren. For at tage trykket af bremseslangen, så skal en blå kontakt aktiveres i kabinen. Den kontakt glemmer man helt sikkert at trykke på, når man forlader kabinen, og derfor ville det være smart, hvis den blot var placeret på bagskærmen.
I Tyskland kender man ikke til hydrauliske bremser, og derfor er det ikke sikkert, at Fendt er opmærksom på dette behov.

Tjek på trykket

Den testede traktor var desuden udstyret med Fendt's integrerede luftreguleringssystem, VarioGrip. Her kan jeg fra traktorens terminal regulere lufttrykket i samtlige fire hjul. Ved blot at indtaste de antal bar jeg ønsker på baghjulene og forhjulene, så tilpasser traktoren selv lufttrykket.
Under pløjearbejdet kørte jeg med 1 bars lufttryk i alle fire hjul, mens vejtransport foregik med 2 bars lufttryk.
Det store spørgsmål er naturligvis, om den ekstra udgift på 100.000 er godt givet ud - men Fendt fortæller, at praktiske forsøg garanterer en brændstofbesparelse på otte procent. Den ekstra udgift er dermed hurtigt tjent ind, og mange vælger alligevel den dyre dæk-løsning med VF-dæk på traktoren, som i princippet er unødvendigt, hvis man aldrig regulerer lufttrykket.
Tiden for at pumpe dækkene fra et til to bar, afhang meget af omdrejningerne på motoren under testen, men ved kørsel med ploven, med 1.700 omdrejninger, så tog det knap 10 minutter, mens det kun tager knap fem minutter at komme fra to til et bars lufttryk, når jeg kører fra vejen og ind på marken.
Det er helt sikkert et system vi vil komme til at se i fremtiden, og jeg er overbevist om, at pengene er godt givet ud - og på en traktor til 2,5 millioner kroner i listepris, så skal det absolut ikke være de knap 100.000 kroner til lufttryksregulering, som vælter budgettet - det kan roligt laves til standard udstyr.
Prisen på 2,5 millioner kroner kan også virke en anelse voldsom, men der er heller ingen tvivl om, at køber du en Fendt 900-serie, får du en traktor fyldt med gode detaljer, som også gør arbejdet til daglig lettere. Men købet skal overvejes. Den største model skal ikke blot købes for at tro, at den trækker den største plov bedst. Har du behov for et stort bundtræk, så kan du nøjes med en Fendt 927, men skal du af sted med det seks meter rotorharve sæt er det helt klart Fendt 939 der skal investeres i. Vi har svært ved at finde minus områder på traktoren - men vi går i detaljerne, når traktoren er så gennemført, som den nu engang er.

Plusser

Høj førerkomfort
Funktionel terminal
Vedligeholdesfrit aff. foraksel
Snild stortraktor
Let motoradgang

Minusser

Viskemotor i bag
To trin i transmission
Frontpanel ved rat
Bremsekontakt på bagskærm

Tekniske specifikationer

Motortype: Deutz

Slagvolumen, l: 7,7

Nominel effekt kW/hk: 287/390

Maksimal effekt, kW/hk: 287/390

Moment, nm: 1538

Egenvægt i alt, kg: 10.900

Transmission: Trinløs

Brændstoftank, l: 600

AdBlue tank, l: 36

Hydraulikydelse, l/min: 205

Maksimal løftekap. i bag, kg: 11.800

Maksimal løftekap. i front, kg: 4.216

Totallængde, m: 5,6

Højde, m: 3,3

Akselafstand, m: 3,0

Venderadius, m: 6,5

Fordæk: 650/65 R34

Bagdæk: 710/75 R42

Lydniveau

Ved tomgang i stilstand, blæser slukket: 64 dBA (0 omdr/min)

Ved tomgang i stilstand, blæser fuld tryk: 73 dBA (0 omdr/min)

Ved maksimal gas i stilstand: 77 dBA (2200 omdr/min)

Ved 40 km/t på vejen: 70 dBA (1300 omdr/min)

Ved 9 km/t på marken foran plov: 74 dBA (1600 omdr/min)

Prisliste

Pris på afprøvet traktor ?inkl. udstyr:    2.572.342 kroner

Uddrag af udstyr på test-traktor:
Varioguide med RTK:    102.042 kroner
VarioGrip, ?dæktryksregulering:    103.145 kroner
2500 kg vægtklods:    41.431 kroner
Stor hydraulikpumpe, 205 l:    26.542 kroner

Importørkommentar

Af Peter Midtiby,  Produktchef hos Fendt, Agco Danmark.


Der kører på nuværende tidspunkt flere end 130 Fendt 939 rundt i Danmark, og langt de fleste slæber rundt på en gyllevogn, hvoraf nogen har syre eller gylle med i frontliften. Traktoren er bygget til at køre 60-65 km/t, og derfor er førerkomfort, bremser og styretøj konstrueret så man kan kører sikkert med denne fart. I Danmark er traktorerne begrænset til 40 km/t, hvilket betyder, at man har en fantastisk kontrol over køretøjet, også med en fronttank monteret. Traktoren vejer ”kun” knapt 11 ton, hvilket gør traktoren til en alsidig størrelse med en masse nyttelast.


Det er en interessant forklaring omkring moment og anvendelse af en Fendt 927 kontra Fendt 939. Men på netop en Fendt, og med det sammenspil, som der er mellem Fendt og Vario-transmission, gør at momentstigningen ikke siger så meget om, hvad traktoren egentligt "magter". På den nye serie er de nominelle omdrejninger er sænket til 2100 omdrejninger, så dermed falder netop momentstigningen, alene på grund af den måde momentstigning udregnes på, uden at traktoren i øvrigt kan trække mere eller mindre af den grund.


Hvis det er Fendt’s beskyttelse af transmissionen man hentyder til, så er det korrekt at effekten der kan overføres til hjulene er begrænset til ca. 222 kW jvf. Profitest. Har man perioder hvor ventilator, hydraulik eller PTO ikke belaster motoren, så går automatikken faktisk ind og begrænser motorydelsen, hvis arbejdsopgaven kræver at motorens fulde effekt skal ud igennem hjulene, som sikkerhed for at transmission og bagtøj ikke overbelastes.  


De nye S4 modeller har, takket være de to turboladere, flere hk ved lavere omdrejninger, hvilket er interessant da man derved kan begynde at bruge f.eks. 1000E PTO ved tungere opgaver end tidligere, for at komme ned i motor omdrejningsniveau hvor brændstof udnyttelsen er bedre.

NyhedsbrevFå nyhederne først!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og vær på forkant med dagens landbrug.

 

Læs maskinbladet på

Læs maskinbladet på desktop

Desktop

Læs maskinbladet på tablet og smartphone

Tablet & smartphone

Læs maskinbladet på nyhedsbrev

Nyhedsbrev

Læs maskinbladet på print og iPaper

Print og iPaper

reklame