Websitet anvender cookies og lokal lagring bl.a. for at huske dine indstillinger og til statistik.
Ved at bruge sitet accepterer du dette.   Læs mere

OK

Debutant med fornem betjening

Af Helge Plougmann Nielsen - 26. aug. 2016 KL. 11:33

  • ww213413_1
  • ww213413_2
  • ww213413_3
  • ww213413_4
  • ww213413_5
  • ww213413_6
  • ww213413_7
  • ww213413_8
  • ww213413_9
  • ww213413_10
  • ww213413_11
  • ww213413_12
  • ww213413_13

Med den nye M7-serie, som omfatter tre modeller på 130 - 170 hestekræfter, træder japanske Kubota for alvor ind på markedet for landbrugstraktorer, og efter et par dages test af topmodellen kan vi konkludere, at det sker med stil.

I PowerGear er vi vandt til at teste nye traktormodeller, men det hører til sjældenheder, at vi skal i marken med en traktor hvor alt er nyt og ukendt. Det er derfor med spænding, at jeg modtager og gør klar til at teste den orange Kubota M7170, der med en effekt på 170 hestekræfter er topmodellen i den nye Kubota M7-serie. De tre modeller leveres i varianterne Standard, Premium og Premium KVT. Vi tester Premium udgaven, som er med en 24 trins semi powershift transmission.

Detaljer om testen følger, men efter et par dages test af Kubota M7171 kan det konkluderes, at traktoren på de fleste parametre matcher de bedste traktorer i segmentet. Kubota M7171 skiller sig positivt ud med en støjsvag kabine, og en meget fin betjening som er centreret omkring højre armlæn og den store K-monitor. Liften bag på traktoren løfter ni ton, og traktorens relativt lange akselafstand gør den er stabil at køre med.

citat startcitat start

Som en rigtig fin detalje har jeg mulighed for at indstille, om gearskiftet sker ved få eller mange omdrejninger på motoren.

- Helge Plougmann Nielsen, testpilot

citat slutcitat slut

En dynamometertest foretaget af Landbrugets Traktorafprøvning viste, at den testede traktor yder 152 hestekræfter på kraftudtaget ved 1.000 o/min., hvilket er cirka ti hestekræfter mere, end fabrikken angiver. Ved den målte effekt ligger brændstofforbruget på 266 g/kWh, hvilket er dårligere end gennemsnittet for klassen.

Stor firer

Den firecylindrede motor i M7-serien er af egen produktion, og har en volumen på hele 6,1 liter. For at overholde Stage IV recirkuleres en del af udstødningsgassen, og der er samtidig monteret både SCR og DOC på traktoren.

Kontrol og påfyldning af motorolie kan ske uden at motorhjelmen åbnes. Transmission og hydraulik deler olie, og niveauet kontrolleres let i et skueglas bag på traktoren. Motorhjelmen åbner højt, og det er let at servicere luftfiltret, som er monteret ude foran køleren. Kølerpakken kan trækkes fra hinanden, så der bliver plads til at rengøre imellem køleelementerne.

Brændstoftanken rummer 330 liter, og der kan tankes 38 liter AdBlue. Begge tanke fyldes fra venstre side, og oven på tankene er værktøjskassen monteret. Her er den let at få fat i, når der er behov for værktøj.

Komfort i topklasse

Kabinen har kun fire stolper, og der er døre i begge sider. På grund af armlænskontrollen, som er standard i Premium modellerne, og den store skærm, var det ikke muligt at anvende højre dør i testtraktoren. Men da Standard modellerne er uden terminal og med et mindre armlæn, giver det god mening med to døre.

Rattet kan vinkel- og længdeindstilles ved blot at træde på en fodpedal. Det gør det let at indstille rattet med en enkelt hånd, samtidig med at traktoren startes. Traktoren betjenes hovedsagelig fra højre armlæn, der er opbygget som et kontrolcenter med kørehåndtag og monitor. Standardudstyret omfatter en monitor på syv tommer, og som ekstraudstyr kan der, som i testtraktoren, monteres en monitor på hele 12 tommer. Monitoren har tre mindre felter i venstre side og et stort felt i resten af skærmen. Opsætningen sker enten direkte på skærmen eller med en drejekontakt i armlænet. Når traktoren holder stille, går det fint med at ramme tastefelterne på skærmen, men når det går stærkt i marken, er det en fordel at anvende drejekontakten - valget er dit, terminalen i Kubota kan betjenes, som det passer dig.

Let at sætte op

Der kan kun ændres på opsætningen af de funktioner, som vises i det store felt. Med et par klik forstørres et af de mindre billeder, og på den måde er det let at opsætte traktorens forskellige funktioner. Med en home-tast i armlænet ændres terminalens opsætning til fabriksindstillingen, og ved siden af tasten er der fire taster, som jeg selv kan programmere. Derved kan der hurtigt skiftes imellem de mest anvendte billeder. Det gør det hurtigt at indstille eksempelvis olieudtagene, liften, transmissionen og foragerautomatikken.

Forhjulstrækket og differentialespærre kan aktiveres med knapper direkte i armlænet. Alternativt kan indkoblingen også foretages på terminalen. Når knapperne i armlænet anvendes, forbliver både forhjulstræk og differentiale indkoblet indtil de igen udkobles. I terminalen kan jeg vælge en autofunktion, hvor de to funktioner automatisk til og frakobles i forhold til hastighed og drejevinklen på forhjulene. I praksis er det den funktion, som de fleste vælger, og derfor ville det være rart, om det var autofunktionen, som blev indkoblet med trykknapperne i armlænet.

Affjedring med stor vandring

På terminalen kan jeg til- og frakoble forakselaffjedringen, og der er også mulighed for at justere højden på traktoren. Funktionen anvendes udelukkende når traktoren skal serviceres, eller i forbindelse med at der monteres redskaber eller frontlæsser på traktoren. Når hastigheden kommer over to kilometer i timen, skiftes der til automatisk tilstand, og når hastigheden kommer over 20 kilometer i timen aktiveres affjedringen automatisk.

Den affjedrede aksel er hængslet langt inde under traktoren, og affjedringen foretages af to hydraulikcylindre, som er monteret foran forakslen. Det giver en stor vandring i affjedringen med få bevægelige dele.

På den testede traktor var den affjedrede foraksel kombineret med en luftaffjedret kabine. Begge affjedringssystemer korrigerer automatisk for varierende belastninger, og gør det behageligt at køre Kubota M7171.

Automatisk gearskifte

I Standard og Premium modellerne ligger der en semi powershift transmission med 24 trin, mens Kubota M7 KVT har trinløs transmission.

Powershift transmissionen er med seks gruppegear og fire koblingsfrie trin. Traktoren har ikke nogen egentlig gearstang, og både gruppegear og de koblingsfrie trin skiftes ved blot at vippe kørehåndtaget. Vil man springe de koblingsfrie trin over og kun skifte gruppegear, holdes en kontakt på kørehåndtaget inde, mens der vippes med håndtaget.

Som supplement til det manuelle gearskifte kan jeg vælge at lade automatikken stå for gearskiftet. Når der køres transport, skifter automatikken både gruppegear og de koblingsfrie trin. Systemet fungerer meget fint, og automatikken tager ikke slavisk alle trin, men springer ofte et eller to gear over for at tage det gear, som bedst matcher den aktuelle belastning og hastighed. I terminalen kan jeg vælge startgearet, og der er også mulighed for begrænse tophastigheden.

Når der arbejdes med tunge redskaber i marken, er automatikken begrænset til de fire koblingsfrie trin, og her er der også mulighed for at indstille, hvor mange trin automatikken kan arbejde med. Som en rigtig fin detalje har jeg mulighed for at indstille, om gearskiftet sker ved få eller mange omdrejninger på motoren. Det giver mulighed for at spare brændstof ved lette redskaber, mens der holdes fuld effekt, når der køres med eksempelvis den store kornvogn.

Vendegearet kan betjenes både med piletaster på kørehåndtaget og med et håndtag til venstre for rattet. Når der skiftes kørselsretning, bakker traktoren med stort set samme hastighed, som den kører fremad. Her savner jeg en indstillingsmulighed, for automatisk at kunne skifte til et lavere gear, når der skiftes til bak.

Flot debut

Det er ikke hver dag at der kommer en ny traktor på markedet, og efter prøvekørslen af Kubota M7171 Premium, er jeg positivt overrasket over traktoren. Den har rigtig mange fine detaljer, og en terminal som er let at arbejde med.

Foragerautomatikken sættes op, når der køres i marken, og efterfølgende kan der redigeres i funktionerne. For at komme på højde med de bedste i klassen, mangler Kubota lige en facilitet, hvor automatikken kan sættes op hjemme i maskinhuset, og hvor der er plads til at gemme automatikken, som hører til de forskellige redskaber.

Hvis terminalen virker bekendt, skyldes det, at den også anvendes af Kverneland, som er ejet af Kubota. Med M7-serien retter den japanske koncern for alvor blikket mod landbruget, og testen af M7170 Premium viser, at de også leverer en traktor, som er designet til landbruget og som er en værdig konkurrent til de øvrige traktorer i klassen.

Plusser

Let betjent og stor terminal.

Let at indstille rat.

Godt kørehåndtag og armlænsbetjening.

Automatisk gearskifte.

God kabine- og forakselaffjedring.

Fire PTO-hastigheder.

Minusser

Manglende mulighed for programmering af frem/bak

Brændstofforbrug

Få powershift trin

Foragerautomatik mangler mulighed for at gemme

Frontlift betjenes med hydraulikventil

Lydniveau

Ved tomgang 60,2 dBA (824 omdr/min)

Ved tomgang og blæser på max 69,5 dBA (824 omdr/min)

Stilstand max. omdr. 73,0 dBA(2.327 omdr/min)

Arbejde 11,5 km/t 71,8 dBA(1.750 omdr/min)

Transport 40 km/t 71,8 dBA(1.535 omdr/min)

Listepriser

Udsalgsprisen for den prøvede traktor med frontlift samt front-PTO:

895.000,-

Priser for evt. ekstraudstyr er endnu ikke tilgængeligt endnu.

Importørkommentar

Af Martin Hvidesten, produktchef

Vi er stolte af vores nye flagskib, Kubota M7001, som bliver produceret på Kubota?s nye fabrik i Bergues i Frankrig på 37000 kvadratmeter. Med dette viser Kubota, at de vil ind på landsbrugsmarkedet og i løbet af de kommende år, vil vi også se større traktorer fra fabrikken i Frankrig.

Der er også gennemført test i Norge og også denne test er meget positiv over Kubotas nye traktorserie, både med hensyn til komfort, ydeevne og kvalitet.

I dag er der 16 forskellige udstyrsvarianter af M7001 traktorerne på det skandinaviske marked, fra 130 til 170 hestekræfter, Powershift eller KVT transmission, med eller uden terminal. I fremtiden vil vi kunne specificere traktoren helt efter kundens ønske, så der kan leveres præcis den traktor, kunden ønsker.

M7001 vil blive leveret med fem års garanti, dette kræver blot, at kunden overholder serviceintervallerne på et autoriseret Kubota værksted.

NyhedsbrevFå nyhederne først!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og vær på forkant med dagens landbrug.

 

Læs maskinbladet på

Læs maskinbladet på desktop

Desktop

Læs maskinbladet på tablet og smartphone

Tablet & smartphone

Læs maskinbladet på nyhedsbrev

Nyhedsbrev

Læs maskinbladet på print og iPaper

Print og iPaper

reklame