Websitet anvender cookies og lokal lagring bl.a. for at huske dine indstillinger og til statistik.
Ved at bruge sitet accepterer du dette.   Læs mere

OK

Behagelig trinløs transport

Af Morten Damsgaard - 11. dec. 2015 KL. 10:31

  • ww177597_1
  • ww177597_2
  • ww177597_3
  • ww177597_4
  • ww177597_5
  • ww177597_6
  • ww177597_7
  • ww177597_8
  • ww177597_9
  • ww177597_10
  • ww177597_11
  • ww177597_12
  • ww177597_13
  • ww177597_14
  • ww177597_15
  • ww177597_16
  • ww177597_17
  • ww177597_18
  • ww177597_19
  • ww177597_20

Til transportopgaver er Claas Cmatic det oplagte valg med trinløs transmission og god affjedring. Maskinbladet har testet den specielle PowerGear-traktor under majsensilering, og der er få ønsker til forbedringer på den helt unikke traktor.

Når vi skriver, at PowerGear-traktoren er unik, så mener vi det. Der findes kun én traktor i verden, som har den flotte sølvgrå lakering med lædersæder, hvor Maskinbladet, PowerGear, og Claas-logo er broderet på.

Maskinbladet har testet PowerGear-traktoren, som under den flotte sølvlakering gemmer på en lysegrøn franskmand i form af Claas Axion 830 Cmatic.

PowerGear-traktoren var udstillet under Agromek 2014 ved Maskinbladets stand, og i anledning af PowerGears 25 års jubilæum udloddede vi traktoren til en heldig vinder i 500 timer.

Jeg møder nu traktoren efter knap 500 timer på bedriften Moesgaard i det østlige Jylland under ensilering af bedriftens majs.

Vi har valgt at teste den helt unikke traktor under transportopgave, da traktoren har tilnavnet 'Cmatic'. Cmatic betyder, at traktoren har trinløs transmission, og netop den trinløse transmission kommer virkelig til sin ret ved blandet markarbejde og vejtransport, og derfor har vi i denne lidt specielle udgave af PowerGear besluttet os for at afprøve traktoren under netop transportopgaver.

Hurtigt af sted

Maskinbladets PowerGear afprøvede en af de første Claas Axion, som kom til landet i 2013, under markarbejde, og her var testpiloten positiv over oplevelserne i marken.

Det samme gælder denne gang, hvor jeg afprøver traktorens hurtighed, både på marken og på vejen. Det slår mig hurtigt, hvor let traktoren er at sætte sig op i og køre, hvilket kan være en stor fordel på maskinstationer med til tider skiftende chauffører.

Traktoren kan styres på tre forskellige måder - enten ved hjælp af kørepedalen, ved hjælp af kørehåndtaget, som Claas kalder for Cmotion, eller i en manuel-mode, hvor fartpedalen fungere som en gaspedal, og farten stilles med Cmotion-håndtaget.

Jeg har prøvet begge dele ved frakørsel af majsen, og ved brug af Cmotion-håndtaget, kommer der en udfordring, når cruise-hastigheden er aktiveret. På vejen har jeg eksempelvis sat traktoren til at kører 40 kilometer i timen, men ligeså snart, at jeg rykker tilbage i kørehåndtaget, så ændres cruise-hastigheden også ned ad. Det er en anelse irriterende, og det kan helt sikkert løses med en softwareopdatering.

Det er dog en fordel, at der er hele tre forskellige cruise-hastigheder, som kan gemmes og kaldes frem.

Nye foraksler

Køreroplevelsen er rigtig god i Claas Axion-serien, da affjedringen er på et absolut højt niveau. Kabinen er med mekanisk firepunktsaffjedring, som mekanisk kan sættes i tre forskellige niveauer. Som udgangspunkt står traktoren i den midterste position, og denne medium affjedring passer mig ganske godt. Forakslen er affjedret på midten, og til trods for kun fem smørenipler, så får forakslen også toppoint under transportopgaven i denne PowerGear.

Til sæson 2016 opdateres Axion-serien med en ny foraksel, hvor Dana-forakslen erstattes af en Carraro, men Claas fortæller, at vedligeholdelsen med fem smørenipler forbliver det samme.

Godt udsyn

Kabinen på Axion 800-serien er også kendt fra Axion 900 og Arion 600-serien. Kabinen er rummelig, og med kun fire stolper, hvor de bagerst er rykket en anelse frem, og der er godt udsyn til finsnitteren, når jeg kigger over min højre skulder. Jeg glædes samtidigt over, at viskemotoren er placeret i venstre side, så udsynet til finsnitteren og op i frakørselsvognen er helt frit.

Omvendt så er bagskærmene ret voldsomme, og jeg tror måske, at der kan komme lidt problemer med udsyn til redskaber, som er under seks meter i bredden.

På højre siderude har Claas placeret en vinduesvisker, og det er en rigtig god detalje, desværre er viskeren placeret meget langt nede på sideruden, og et ønske vil være, at Claas flytter viskeren længere op, så det passer med, at ruden viskes ren i chaufførens øjenhøjde.

Kørehåndtag med muligheder

Cmotion kalder Claas kørerhåndtaget, som er placeret på højre armlæn. Fra kørehåndtaget jeg har mulighed for at gemme op til fire valgfrie funktioner, foruden skift af kørselsretning, betjening af liften, cruisecontrol, valg af gemte motoromdrejninger, og betjening af foragerautomatik.

Når jeg kører med frakørselsvognen har jeg flyttet alle hydrauliske funktioner op i kørerhåndtaget, og dermed forbliver min højre hånd på håndtaget, og jeg kan kontrollere samtlige funktioner herfra. Det er rigtig rart.

Desuden ligger kørehåndtaget rigtig godt i chaufførens hånd.

Foran kørehåndtaget sidder Cebis-terminalen, hvorfra jeg kan kontrollere og justere på traktorens mange funktioner.

En rigtig god detalje er, at den sidst brugte funktion på traktoren gemmes på en genvejstast. Det betyder, at hvis jeg eksempelvis netop har benyttet det grønne hydraulikudtag og ønsker at øge olie-flowet, så skal jeg ikke klikke mig igennem en masse menuer, for at finde det grønne udtag - jeg trykker blot på genvejstasten og kommer direkte ind i undermenuen for netop det grønne udtag.

Cebis-terminalen er ikke touch-følsom, og Claas har lagt en toskærms strategi, hvor autostyring eksempelvis kræver endnu en terminal i traktorkabinen. I den afprøvede traktor var der monteret en S10-terminal fra Claas, som både har touch og trykknapper. Det er et ønske til Cebis-terminalen - nu har Claas bevist, at det kan laves.

I øvrigt er S10 en terminal, som har en fantastisk flot opsætning, og er legende let at finde rundt i, sammenlignet med konkurrerende GPS-terminaler på markedet.

Frontlift forvirring

Da vi for to år siden afprøvede de første modeller af den anden generation Axion-serie, da påpegede vi den lidt mystiske funktion af den ellers flotte integrerede frontlift.

Frontliften har ikke sin egen ventilblok, og det betyder, at den kører sammen med det blå udtag nummer 1 på traktoren.

Der er ingen funktion, så olien blokeres til det eventuelle redskab, som er monteret i det blå udtag på traktoren, og derfor løber olien derned, hvor det er lettest. Med en traktor i 200 effektklassen, som i forvejen er flot gennemført, så falder denne detalje helt igennem, og Claas skal snarest have rettet det ind, da jeg hurtigt kan se ulykker, med et redskab bag traktoren, som klappes ud, mens chaufføren er fokuserede på frontliften foran traktoren.

Det mest mystiske er, at er de hydrauliske udtag trukket frem til frontliften, så har de deres egen midt-monteret ventilblok, hvor man elektrisk kan skifte mellem udtagene foran og bag på traktoren.

Desuden kan chaufføren ved at dreje en stor hane bag på traktoren bestemme, om frontliften skal være enkelt- eller dobbeltvirkende. Det er også mystisk, at netop denne funktion skal foregå mekanisk, når stort set alt andet foregår elektrisk fra førersædet.

Fuld effekt

Axion-serien strækker sig fra knap 200 hestekræfter op til næsten 300 hestekræfter i den nye 870 topmodel. Alle modeller, på nær topmodellen, yder deres maksimale effekt uden brug af boost. Al effekt er til rådighed hele tiden, og det betyder, at man ikke nødvendigvis behøver PTO-arbejde eller transportopgaver, for at få fuld effekt fra traktoren. Det er et stort plus.

Effekten leveres fra en 6,7 liters Fiat Powertrain Technologies (FPT) motor, som lever op til de strenge Stage 4-krav med ren SCR-teknologi. Det vil sige, at der ikke benyttes recirkulering af udstødningsgassen, med partikelfilter til følge, men chaufføren skal blot fylde AdBlue på traktoren, og alle katalysatorer er vedligeholdesfrie.

Skal der laves vedligehold på traktor eller redskab, så har Claas nok markedets bedste integreret værktøjskasse under venstre trinbræt, hvor der er plads til en fuld størrelses værktøjskasse, uden det er gået ud over tankkapaciteten. Virkelig godt.

Tekniske Specifikationer

Motortype: FPT

Slagvolumen, l: 6,7

Nominel effekt kW/hk: 225

Maksimal effekt, kW/hk: 235

Moment, nm: 1.016

Egenvægt i alt, kg: 8.912

Transmission: Trinløs, ZF

Brændstoftank, l: 455

AdBlue tank, l: 42

Hydraulikydelse, l/min: 110

Maksimal løftekap. i bag, kg: 9.676

Maksimal løftekap. i front, kg: 4.600

Totallængde, m: 5,212

Højde, m: 3,260

Akselafstand, m: 2,980

Venderadius, m: 5,19

Fordæk: 540/65 R30

Bagdæk: 650/65 R42

Lydniveau

Ved tomgang i stilstand, blæser slukket: 61 dBA (800 omdr/min)

Ved tomgang i stilstand, blæser fuld tryk: 71 dBA (800 omdr/min)

Ved maksimal gas i stilstand: 70 dBA (2.200 omdr/min)

Ved landevej, 40 km/t: 71 dBA (1.300 omdr/min)

Plusser

Lydniveau i kabinen

Aflægningsplads

God affjedring

Overskuelig terminal

God værktøjskasse

Ingen boost

Minusser

Frontlift lægger beslag på hydr. udtag

Udsyn over bagskærme ved markarbejde

Siderudevisker dækker ikke et stort areal

Ændring af cruise-control ved deaccerlation og kørsel med kørehåndtag

Listepriser

Basispris på Claas Axion 830 Cmatic: 1.180.000 kr.

Pris på afprøvet traktor inkl. udstyr: 1.375.910 kr.

Uddrag af udstyr på test-maskine:

Affjedret foraksel: 38.740 kr.

Frontlift: 31.110 kr.

1.500 kg frontvægte: 24.640 kr.

2 Xenon lygter bag, 2 for: 11.250 kr.

Importørkommentar

Af Morten Jørgensen, marketing og support LMB Danmark A/S.

Claas Axion 830 var i 2014 tredjebedst sælgende enkelt model, og denne PowerGear-test viser fint hvorfor. Listen af positive betragtninger er lang: "Hurtigt af sted, Godt udsyn, Kørehåndtag med muligheder, Fuld effekt"

Minusser, som vi mener, skal have en kommentar med på vejen er blandt andet "Frontlift lægger beslag?" Ja, det er korrekt, men vi vælger at se det, som et ekstra udtag, når man ikke skal bruge frontliften eller blot har en vægtklods i frontliften. Skal man brug frontliften til en pakker eller lignende, så kan man ikke også bruge udtag et bagud samtidigt, men der er stadigt op til fem udtag ledige bagud.

Et andet minus i testen er udsynet over bagskærmene ved markarbejde. Nu blev traktoren jo testet under en transportopgave, så her er tale om en antagelse, som ikke underbygges af en tidligere PowerGear test af Axion 850 fra 2013: "De to bagerste stolper i kabinen er rykket langt frem, og sammen med den buede bagrude giver det et super udsyn til den brede harve".

Der nævnes også, at cruise-hastigheden ændres, når der rykkes tilbage i Cmotion-håndtaget. Kommer man fra et andet traktormærke vil der være ting der betjeningsmæssigt er anderledes! På en Claas traktor kan man justere/ændre cruise-hastigheden direkte på Cmotion håndtaget, når den er aktiveret. Det vil sige at man ikke nødvendigvis skal ind i menuen på terminalen for at ændre cruise-hastigheden, det har dog den ulempe at man skal deaktivere cruise-controllen (knappen sidder ved pegefingeren på Cmotion), når man vil ændre sin kørehastighed (ikke cruise-hastighed).

Alt i alt er vi rigtig godt tilfredse med testen og den ros traktoren får, og de små minusser er i vores øjne mest udtryk for, at testpiloten ligesom alle os andre er en vanedyr, som er præet af de traktorer han er vant til at betjene.

NyhedsbrevFå nyhederne først!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og vær på forkant med dagens landbrug.

 

Læs maskinbladet på

Læs maskinbladet på desktop

Desktop

Læs maskinbladet på tablet og smartphone

Tablet & smartphone

Læs maskinbladet på nyhedsbrev

Nyhedsbrev

Læs maskinbladet på print og iPaper

Print og iPaper

reklame