Websitet anvender cookies og lokal lagring bl.a. for at huske dine indstillinger og til statistik.
Ved at bruge sitet accepterer du dette.   Læs mere

OK

300 hestekræfters komfort i kompakte mål

Af Morten Damsgaard - 1. jun. 2018 KL. 07:00

  • ww294148_1
  • ww294148_2
  • ww294148_3
  • ww294148_4
  • ww294148_5
  • ww294148_6
  • ww294148_7
  • ww294148_8
  • ww294148_9
  • ww294148_10
  • ww294148_11
  • ww294148_12
  • ww294148_13
  • ww294148_14
  • ww294148_15
  • ww294148_16
  • ww294148_17
  • ww294148_18
  • ww294148_19
  • ww294148_20

John Deere 5R-serie rummer ekstrem højt udstyrsniveau i en meget kompakt klasse. Traktoren er gennemført, men frontlæsseren trækker ned i helhedsvurderingen.

Hvis man er på udkig efter en traktor i effektklassen fra 90 til 125 hestekræfter, og ønsker at opnå samme komfortniveau, som man kender det fra traktorer på 300 hestekræfter, så er den nye 5R-serie fra John Deere et godt bud.

Vi har testet den nye 5R-serie både i marken samt under læsseopgaver, for i mange tilfældevil man sikkert vælge at få sin 5R-udstyret med en frontlæsser til at klare de mindre løfteopgaver på bedriften eller maskinstationen.

citat startcitat start

Traktoren rykker sig op i en komfortklasse, som ellers er forbeholdt traktorer på 200 til 300 hestekræfter.

- Morten Damsgaard, PowerGear-testpilot

citat slutcitat slut

5R-serien levers i flere forskellige udstyrsniveauer, og i denne udgave af PowerGear er vi afsted i den absolutte topudstyret version, hvor der både er elektriske fjernudtag, lift samt styring af frontlæsseren. Vi er tilmed afsted med topmodellen i serien: 5125R med 125 nomielle hestekræfter og 135 hestekræfter med boost.

Komfort i særklasse

Traktoren er produceret i USA, og det mærker man tydeligt, da 5R-serien har arvet alle finesserne fra 7R- og 8R-serien fra John Deere, som eksempelvis informationerne samlet i en terminal på højre A-stolpe, en pedal til at klappe ratstammen op og ned, samt gode solide trin, når kabinen forlades.

Det er alt sammen med til at sætte niveauet højt, hvad angår komfort i den nye 5R-serie, og da traktoren tilmed kan leveres med en opdelt foraksel med individuelt affjedring af hvert forhjul samt kabineaffjedring, så rykker traktoren sig pludselig op i en komfortklasse, som ellers er forbeholdt traktorer på 200 til 300 hestekræfter.

Prikken over i'et sættes med muligheden for CommandArm-armlænet, som også leveres i 9R-8R-7R samt 6R-serien med samtlige knapper placeret på armlænet - både lift, hydraulik, PTO-kontakt og lignende.

Desuden er der masser af aflægningspladser i den ellers lille kabine på 5R-serien. Der er både opbevaringsrum og plads til at lægge tablet, papir eller lignende fra sig. Desuden sidder værktøjskassen placeret ved indgangen til kabinen - præcis som den skal, så handsker, træknavler, splitter og lignende kan afleveres i værktøjskassen, og ikke ligge og fylde i bunden af kabinen.

Jeg bemærker desuden, at trinene er flot lyst op med belysning efter mørkets frembrud.

Skræddersyet transmission

5R-serien leveres med to forskellige transmissionstyper - enten CommandQuad med 16/16, hvor der er fire powershift gear i hver af de fire grupper, eller Command8 med 32/16 gear, hvor der i fremadgående retning er otte powershiftgear i hver af de fire grupper. Testtraktoren er udstyret med Command8, og hele transmissionen styres fra højre armlæn samt i terminalen på højre A-stolpe.

På højre armlæn kan jeg med trykknapper vælge, hvilken gruppe jeg ønsker at køre i, og ved at vippe den legendariske orange rullehåndtag fra John Deere, skifter jeg mellem powershiftgearene.

Jeg kan også skubbe håndtaget til højre og lade traktoren skifte mellem powershift-gearene automatisk, og faktisk kan den også skifte mellem gruppegearene afhængig af, hvilken skifteautomatik jeg tillader. Det kan være automatisk skift fra B til D-gruppe eller mellem C og D gruppen.

Transmissionsskifte-automatikker fungerer rigtig godt på både landevej og i marken. Under testen kørte jeg med en syv meter såbedsharve, og traktoren var ikke mærkbart under belastning, så hvordan transmissionens skifteautomatikkerne arbejder under belastning, havde vi ikke mulighed for at afprøve.

Fra højre A-stolpe har jeg mulighed for at justere transmissionen. Det gælder både startgear, og hvilket gear traktoren skal skifte til, når der skiftes mellem frem og bak. Desuden kan jeg justere aggressiviteten i vendegearet.

Det hele styres fra et lille kontrolcenter forrest på højre armlæn, hvor jeg bladrer igennem menuerne med en rulleknap, eller springer direkte til de enkelte menuer med trykknapper.

Lette læsseopgaver

5R-serien har desuden auto-clutch, hvilket betyder, at traktoren automatisk kobler ud, når bremsepedalerne betrædes. Jeg opdagede desværre i marken, at denne funktion kun ligger på venstre bremsepedal. Det opdagede jeg, da jeg låste bremsepedalerne op, så jeg kunne bruge enkelthjulbremsen på forageret ? til trods for at traktoren som standard har en udmærket venderadius.

Når traktoren drejes til højre med enkelthjulsbremsen aktiveret gik det fint, men så snart jeg drejede til venstre med enkelthjulsbremsen, så koblede traktoren ud. Her ville det være smart, hvis John Deere lavede systemet således, at man skulle træde på begge bremsepedaler for at aktivere auto-clutch-funktionen.

Da John Deere 603R-frontlæsseren blev spændt på traktoren, bemærkede jeg naturligvis intet problem med udkobling, da begge bremsepedaler her var låst sammen, og lige så irriterende funktionen var i marken, lige så behageligt var det med frontlæsseren.

Samtidigt er 5R-serien med CommandArm-armlænet udstyret med et krydshåndtag, som kan benyttes til frontlæsseren, og her er der både op- og nedgearing samt skift af kørselsretning.

Det betyder, at under læsseopgaver var min venstre hånd på rattet hele tiden, mens højre hånd styrede læsseren, samt skiftede kørselsretning på traktoren - det hele fra samme håndtag. Virkelig behageligt.

Desuden gør 5R-seriens panoramatag, at man har fuld kontrol over frontlæsseren hele vejen op til maksimal læssehøjde. En lækker detalje er her, at hvis 5R-serien udstyres med autostyring, så skal den gule GreenStar-hat monteres på venstre side af traktorens kabine. Det betyder, at den ikke sidder midt på traktorens tag og tager udsynet, når der arbejdes med frontlæsseren. Det er virkelig godt tænkt - og i princippet skal traktoren blot have at vide i terminalen, hvor antennen er placeret på traktoren, så det burde ikke give udfordringer under brug af autostyringen.

Besværet udsyn

Lige så godt udsynet til frontlæsseren er, når frontlæsseren er i topstilling, lige så elendigt er det desværre, når frontlæsseren sænkes helt til jorden.

Den helt store udfordring kommer, når der skal skiftes redskab på frontlæsseren. Fra førersædet havde jeg ikke en jordisk chance for at se, hvornår jeg ramte eksempelvis skovlen.

Desuden var det heller ikke en gennemført opgave til at afmontere frontlæsseren fra traktoren - om det var, fordi den var så ny, vil jeg være usagt, men håndtagene til den hurtige lås, når traktoren griber frontlæsseren, gik imod skærmene på test-traktoren. Dette skyldes måske, at test-traktoren var udstyret med større og højere hjul end standard-udgaven.

Det er lidt synd, at frontlæsseren skal være med til at trække minusser frem i testen, for resten af traktoren er yderst gennemført, og det er også det indtryk, man sidder tilbage med efter to testdage.

Komfort-niveauet kan desuden trækkes yderligere op med justeringer af armlænet i længde retning samt højdejustering. Desuden synes jeg også, at rattet kan justeres langt ned, men ikke ret langt op. Jeg er ikke en ret stor person, men jeg tror faktisk, at en stor person vil kunne have det svært ved at sætte sig ordentligt til rette i sædet på baggrund af ratjusteringen ikke kan komme ret langt op.

Ydelsesmæssigt ligger den testede traktor bestemt på et niveau, som John Deere kan være stolt af. Som altid afprøver Landbrugs Traktorafprøvning test-traktoren, og her fandt vi et maksimalt effekt på 129 hestekræfter målt på PTO-udtaget samt 960 newtonmeter ved 1.900 motoromdrejninger. Presses motoren til 1.400 motoromdrejninger finder vi 1.110 newtonmeter. Brændstofmæssigt ligger traktoren på 229 g/kWh ved maksimalt effekt over 1.900 motoromdrejninger, og i denne klasse er det bestemt i den lave ende.

I motorrummet er det i øvrigt en 4,5 liters firecylindret John Deere-motor som hersker - og man er fri for at hælde AdBlue på traktoren for at overholde de seneste emissionskrav. Traktoren lever op til Stage IV ved brug af EGR (genbrug af udstødningsgassen red,) og DOC (en katalysator, som er vedligeholdelsesfrit) samt DPF. I den sidste katalysator brændes stodpartiklerne op med dieselolie - ligesom John Deere også bruger på de øvrige traktorer i 6R, 7R, 8R og 9R-serien.

Tekniske specifikationer

Motor: John Deere

Volumen, l: 4,5

Nominel effekt kW/hk: 91/125

Maksimal effekt, kW/hk: 99/135

Moment, nm: 534

Egenvægt i alt, kg: 4,3

Transmission: Command 8

Brændstoftank, l: 117

Hydraulikydelse, l/min: 150(220)

Maksimal løftekap. i bag, kg: 3.262

Totallængde, m: 3,6

Højde, m: 2,6

Akselafstand, m: 2,2

Venderadius, m: 3,7

Fordæk:

Bagdæk: 540/65 R38

Plusser:

Ekstrem højt førerkomfort

Godt udsyn

Aflægningsplads

Højre armlæn

Transmissionens skifteautomatikker

Minusser:

Manglende armlæn indstilling

Traktoren kobler ud, når venstre bremsepedal aktiveres

Rat indstilling i toppen

Udsyn til frontlæsseren ved redskabsskift

Afmontering af frontlæsseren

Prisliste

Pris på afprøvet teleskoplæsser inkl. udstyr: 775.00 kr.

Uddrag af ekstraudstyr

på afprøvet traktor: 117 l/min hydraulikpumpe 8.500 kr.

CommandArm med 3 elektriske udtag: 20.000 kr.

Muligt yderligt ekstraudstyr:

Fronftligt: 20.950 kr.

Front-PTO: 22.150 kr.

Lydniveau:

Tomgang, uden blæser: 63,6 dB(A)

Tomgang, m. blæser fuld styrke: 74 dB(A)

Tomgang, max omdrejninger: 66,4 dB(A)

Landevej, 40 m/t: 75 dB(A)

Kommentar fra producenten:

Af Anders Terres, salgschef for John Deere i Danmark:

Hos John Deere er vi stolte af at kunne leverer en traktor til kunder i dette segment, hvilket viser, at John Deere ikke kun leverer store traktorer, men også er tilstede i markedet for tre- og fire cylindrede traktorer.

Tre kodeord beskriver 5R-serien: Komfort, kompakthed og kapacitet. Vi tilbyder udstyr som affjedret foraksel, kabineaffjedring og en god kabine størrelse med godt udsyn til frontlæsseren. Vi har sænket motorhjelmen med 70 millimeter i fronten og gjort udsynet bedre til frontlæsseren ved at lave Panorama-forruden. Med 2,25 meter akselafstand og en lille venderadius er der en god manøvredygtighed i 5R-serien.

Der er 10 hestekræfter i boost i transport-mode samt i marken. AutoClutch-funktionen kan kobles til og fra i displayet, og når traktoren startes, vil AutoClutch altid være koblet til. Ved brug af enkelte bremsepedaler vil AutoClutch være aktiv uanset omdrejninger og hastighed.

NyhedsbrevFå nyhederne først!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og vær på forkant med dagens landbrug.

 

Læs maskinbladet på

Læs maskinbladet på desktop

Desktop

Læs maskinbladet på tablet og smartphone

Tablet & smartphone

Læs maskinbladet på nyhedsbrev

Nyhedsbrev

Læs maskinbladet på print og iPaper

Print og iPaper

reklame