Websitet anvender cookies og lokal lagring bl.a. for at huske dine indstillinger og til statistik.
Ved at bruge sitet accepterer du dette.   Læs mere

OK

Stor efterspørgsel på jordprøver

Af kfp - 10. apr. 2018 KL. 10:10

SAGRO oplever så stor efterspørgsel på jordprøver, at de må ansætte vikarer og snart også håver på kunder på Sjælland.

SAGRO oplever så stor efterpørgsel på at få lavet jordbundsprøver for at kunne fastlægge det præcise behov for tildeling af kalk, at de er blevet nødt til at ansætte vikarer. For det er populært at vide, hvor sur jorden er, så man kan kalke og gøde det nødvendige og hverken mere eller mindre.

Normalt arbejder SAGRO primært i Midt- og Vestjylland, men efterspørgslen er så stor, at de er at finde i hele landet.

Især blandt kartoffelavlere er jordprøverne populære, da de også afslører behovet for næringsstofferne fosfor, kalium og magnesium, som er vigtige byggesten i planternes vækst.

Kan måle endnu mere præcist

- En stor del af jordprøverne udtages umiddelbart efter høst, mens prøverne lige nu også giver dugfriske kali-tal. Kalium er ret flygtigt, og forårsudtagningen fastligger det rette niveau af kalium i jorden, hvilket er specielt vigtigt ved dyrkning af kartofler, siger Erik Kjeldsen, planterådgiver ved SAGRO.

Skal det være endnu mere præcist end det klassiske, så tilbyder SAGRO gps-jordprøver. Her er der tale om udtagning af et langt hyppigere antal prøver, end ved de traditionelle jordbundsprøver. Prøverne ender ud med en gps-fil, som landmanden kan indlæse i traktorcomputeren. Herefter kan kalken tilføres præcist, der hvor jorden mangler det. Ud fra gps-jordprøverne udarbejdes også tildelingsfiler til præcis kaliumtildeling. Det skriver SAGRO i en pressemeddelelse.

Få nyhederne først!Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og vær på forkant med dagens landbrug.

 

Læs maskinbladet på

Læs maskinbladet på desktop

Desktop

Læs maskinbladet på tablet og smartphone

Tablet & smartphone

Læs maskinbladet på nyhedsbrev

Nyhedsbrev

Læs maskinbladet på print og iPaper

Print og iPaper

reklame