Websitet anvender cookies og lokal lagring bl.a. for at huske dine indstillinger og til statistik.
Ved at bruge sitet accepterer du dette.   Læs mere

OK

Regnorme forrest i klimakampen

Af MAN - 22. maj. 2019 KL. 18:05

Conservation Agriculture-landmænd fortæller om deres erfaring og udbytte på Roskilde Dyrskue.

På Roskilde Dyrskue findes et lille telt med store ambitioner. Her tager man valgkampens fokus på klima helt bogstaveligt sammen med en gruppe danske landmænd og deres regnorme. De har nemlig forsøgt sig med omlægning til Conservation Agriculture og fået værdi på bundlinjen.

- Vi kommer ikke uden om, at fremtidens planteavl bliver udfordret af mere ekstreme klimaforhold, som vi i landbruget er nødt til at forberede os på. Vi så et 2017, som var meget vådt, et 2018 der var meget tørt, og også i 2019 kommer vi til at forholde os til, at klimaet ændrer sig, siger Hans Henrik Fredsted, afdelingsleder i Agrovi Planteavl.

Fede regnorme

På Agrovis stand kan man derfor komme på besøg i tema-teltet for projektet Grønne Marker, Stærke Rødder og møde de altafgørende, fede regnorme og høre meget mere om fordele og forskelle på dyrkningssystemerne inden for pløjning, pløjefri og Conservation Agriculture samt de økonomiske fordele, der er ved at arbejde med efterafgrøder.

- Hos Agrovi er vi på forkant med løsninger, inden vores kunder bliver mødt af påbud og krav, der kan være svære og omkostningstunge at opfylde. Det indebærer blandt andet også de stigende krav til bæredygtig produktion, hvor vi finder den rette balance mellem udbytte og økonomisk bæredygtighed og hensynet til klima og miljø sammen med vores kunder. Derfor er vi meget stolte over vores projekt om Conservation Agriculture, siger Niels Peter Ravnsborg, direktør i Agrovi.

Få nyhederne først!Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og vær på forkant med dagens landbrug.

 

Læs maskinbladet på

Læs maskinbladet på desktop

Desktop

Læs maskinbladet på tablet og smartphone

Tablet & smartphone

Læs maskinbladet på nyhedsbrev

Nyhedsbrev

Læs maskinbladet på print og iPaper

Print og iPaper

reklame