Websitet anvender cookies og lokal lagring bl.a. for at huske dine indstillinger og til statistik.
Ved at bruge sitet accepterer du dette.   Læs mere

OK

Høstfrist kan udsættes

Af MAN - 16. aug. 2019 KL. 11:14

Fristen for høste hovedafgrøder med MFO-græsudlæg nærmer sig. Men Landbrugsstyrelsen åbner for udsættelse.

For at MFO-græsudlæg i korn kan tælle med til opfyldelsen af MFO, skal hovedafgrøden være høstet senest 20. august. Kan man ikke nå at høste, kan du få udsat fristen ved at skrive til Fødevarestyrelsen.

- Du må ifølge EU-reglerne ikke bruge plantebeskyttelsesmidler i MFO-græsudlæg i en periode på minimum otte uger efter høst af hovedafgrøden. For at muliggøre destruktion af græsudlægget til den generelle destruktionsfrist 20. oktober, er der derfor krav om, at hovedafgrøden er høstet senest 20. august, skriver styrelsen i en pressemeddelelse.

Udsat høstfristen

- Kan du ikke nå at høste senest 20. august, kan du få to ugers udsættelse af høstdatoen, hvis du skriver til os senest 20. august. Når du skriver til os, udsættes den seneste høstdato af hovedafgrøden til 3. september. Bemærk, at det samtidig er nødvendigt at udskyde den tidligste destruktionsdato for dine MFO-græsudlæg til 29. oktober, skriver Landbrugsstyrelsen.

- Udsættelsen vil altid være to uger, og den vil gælde for alle dine marker med MFO-græsudlæg. Dette er uanset, om du kun måtte have brug for udsættelsen på nogle af dine marker med MFO-græsudlæg. Hvis du ikke kan nå at så MFO-efterafgrødeblandinger eller andre efterafgrøder senest 20. august, kan du gøre brug af de fleksible etableringsfrister, skriver Landbrugsstyrelsen.

Hvis du vil have udsat høstfristen for hovedafgrøder med MFO-græsudlæg, skal du skrive til mfofrist@lbst.dk.

Få nyhederne først!Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og vær på forkant med dagens landbrug.

 

Læs maskinbladet på

Læs maskinbladet på desktop

Desktop

Læs maskinbladet på tablet og smartphone

Tablet & smartphone

Læs maskinbladet på nyhedsbrev

Nyhedsbrev

Læs maskinbladet på print og iPaper

Print og iPaper

reklame