Websitet anvender cookies og lokal lagring bl.a. for at huske dine indstillinger og til statistik.
Ved at bruge sitet accepterer du dette.   Læs mere

OK

Fremtiden er selvkørende men langt væk

Af Kate Frank Pommer - 13. maj. 2018 KL. 12:00

  • ww289387_1
  • ww289387_2
  • ww289387_3
  • ww289387_4
  • ww289387_5

Selvkørende traktorer er tættere på, men venter på lovgivning.

Selvkørende biler og landbrugsmaskiner er fremtiden inden for præcisionslandbrug. Det har Mikkel Fly Kragh opdaget i sin nyligt forsvarede Ph.d. om selvkørende traktorer med fokus på øget sikkerhed med 3D-detektion ved Aarhus Universitet.

- Det var lidt tilfældigt, at det lige blev noget om landbrug, men det er endt med, at jeg er begyndt at brænde for at kunne optimere landbruget ved hjælp af robotteknologi, siger Mikkel Fly Kragh.

Ph.d.'en, som han arbejdet på i næsten fire år, handler om, hvordan man kan øge sikkerheden ved brug af selvkørende traktorer, der bruger Lidar-teknologien, der går ud på at måle afstande mellem punkter ved hjæp af laserlys. Det pågældende system består af en række lasere, der konstant måler afstande til omgivelserne ved at scanne 360° horisontalt 10 gange i sekundet. For hver rotation laves der en 3D-punktsky med 70.000 afstandsmålinger. Mikkel Fly Kragh har udviklet analysemetoder til dette.

Mange bække små

Teknologien med deep-learning-algoritmer, som skal være så god, at robotten kan kende forskel på et fodboldmål og et lille barn, så den ved, at målet må den godt køre tæt på, mens den skal være varsom tæt på et barn.

- Det dur ikke, at de stopper hele tiden, siger han og uddyber:

- Vi skal kunne bevise, at robotterne kan tage klogere beslutninger.

Systemet består ikke kun af lasere. På traktoren sidder der forskellige sensorer, der består af et almindeligt kamera, lidar-lasere, et termisk kamera, et farvekamera og et stereokamera, der består af to kameraer, der kan se dybde.

- Konklusionen var blandt andet, at det altid er bedst at bruge flere sensorer, for det er mere præcist og især nyttigt, hvis solen skinner ind i det ene kamera eller hvis der er ekstremt meget støv i luften, siger han.

Sne og ekstrem regn kan også være et problem, fordi laserne rammer vandpartiklerne, og det vil give nogle forkerte data.

Mindre maskiner

Den nuværende lovgivning er en hæmsko, da der ikke må køre førerløse køretøjer på offentlig vej. Men også maskinparken på bedriften vil drage fordel af ændringer.

- Hvis der skal være selvkørende landbrugsmaskiner, så skal de være mindre, og der skal istedet være flere af dem. Det er også en fordel, da de store og tunge maskiner presser jorden sammen på en uhensigtmæssig måde, siger Mikkel Fly Krag.

På Fyn fik frugtavler Niels Mortensen for snart to år siden landets første selvkørende traktor under navnet Probotic, der slår græs mellem træerne, men som kræver opsyn. Selvom der i flere år er blevet sagt snart til spørgsmålet om, hvornår der kommer selvkørende traktorer og mejetærskere på markerne, så er Mikkel Fly Kragh mere skeptisk.

- Jeg tror, at de selvkørende biler vil komme først. Bilindustrien er langt større og er langt foran. Men dernæst vil det gå hurtigt med landbrugsmaskinerne. Så måske om 10 år, siger han.

Teknologisk set kunne man gå i gang i morgen, men lovgivning og købelyst kan spænde ben.

- Teknikken er klar i dag, men det kræver, at man har et område, hvor man kan garantere, at området hvor maskinen skal køre er helt lukket, og hvor der ikke kan komme udefrakommende ind, og det er svært, siger han.

- Desuden er prisen for høj. Lige nu ligger prisen på en halv million kroner bare for sensorerne. Og 200.000 krober for Lidar-delen og på sigt, vil det formentlig kunnne komme ned på 100 dollars for Lidar-delen, siger han.

Mikkel Fly Kragh har allerede fået nyt job som Postdoc, hvor han skal optimere mulighederne for kunstig befrugtning på Aarhus Universitet.

- Det er på sin vis noget helt andet, men alligevel det samme, hvor man skal træne en algoritme til at kunne forudsige om det bliver til en graviditet, siger han.

Få nyhederne først!Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og vær på forkant med dagens landbrug.

 

Læs maskinbladet på

Læs maskinbladet på desktop

Desktop

Læs maskinbladet på tablet og smartphone

Tablet & smartphone

Læs maskinbladet på nyhedsbrev

Nyhedsbrev

Læs maskinbladet på print og iPaper

Print og iPaper

reklame