Websitet anvender cookies og lokal lagring bl.a. for at huske dine indstillinger og til statistik.
Ved at bruge sitet accepterer du dette.   Læs mere

OK

Frankrig venter god høst i kvalitet og kvantitet

Af MAN - 20. jun. 2019 KL. 10:30

Jyske Markets: De globale hvedepriser slog i går bak for anden dag i træk, på fortsatte positive udsigter for produktionen i Europa og i Sortehavsregionen.

De globale hvedepriser slog i går bak for anden dag i træk, på fortsatte positive udsigter for produktionen i Europa og i Sortehavsregionen. Specielt Rusland ventes at høste en stor produktion, men også udsigterne for den europæiske produktion tegner positivt, med favorable vejrprognoser for de store hvedeproducerende nationer, skriver Jyske Markets.

Produktionen i Frankrig ventes at blive den største siden rekordhøsten i 2015, hvor høsten indbragte 40,9 millioner tons hvede. Cerevia, en sammenslutning af franske planteavlere, forventer denne sæson en hvedehøst i niveauet 37-38 millioner tons, hvilket er på niveau med franske Agritel, der har sat forventningerne til 37 millioner tons.

"Vi forventer en godt høst i både kvalitet og kvantitet", udtaler vicedirektøren for Cerevia. De positive udsigter bakkes op af europæiske afgrødeovervågningsenhed, Mars, som i deres junioutlook hævede de europæiske udbytteestimater til 6,1 tons/hektar, mod et fem-års gennemsnit på 5,94 tons/hektar.

Hård tørke

Den europæiske produktion vil komme til at stå i kontrast til sidste sæson, hvor udbytterne var plaget af hård tørke henover foråret og sommeren. Udsigterne til en bedre europæisk høst, vil begrænse importen fra Sortehavet, som ligeledes har udsigt til en god høst, og på den baggrund venter vi det sætter sig i priserne. Egypten købte i går 5 laster hvede til levering i slut juli, men da vi stadig er på grænsen til gammel høst, var der ingen franske bud med i opløbet, hvor russiske og rumænske varer løb med sejren. Sortehavs hveden forbliver den billigste oprindelse.

Prisdriveren for korn denne sæson har den seneste 1-1½ måned været det amerikanske majsmarked, hvor usikkerheden forsat hersker. Men også majsen måtte i går se lavere noteringer på gevinsthjemtagning og mere positive vejrprognoser. De amerikanske majsarealer og udbytter forbliver et risikoparamenter, men som altid i et forsyningsdrevet marked, så er det nyhedsstrømmen der driver prisstigningerne, og de seneste par dages mangel på nyt brænde til bålet, har fået stigningerne til at stagnere.

Vejret bliver bedre

Vigtigst af alt, for de amerikanske landmænd, tenderer vejret mere favorabelt for det centrale USA i slutningen af juni og starten af juli, men forvirringen over den amerikanske forsyningsbalance synes total. Først og fremmest er der ikke overblik over, hvor store arealer der vil gå tabt, og dernæst lyder udbytteestimaterne på helt ned til 135 bushels/acre, mod USDAs 165 bushels/acre. Men sagen er, at der er mange ubesvarede spørgsmål på nuværende tidspunkt, og der er mange ting markedet ikke ved. De første indikationer får vi fredag næste uge, hvor kvartalsrapporten fra USDA kommer med en opdatering på den amerikanske forsyningsbalance og arealestimater.

De stigende majspriser forlyder allerede at have fået konsekvenser for den indenlandske amerikanske efterspørgsel, hvor de animalske producenter er begyndt at minimere indholdet af majs i deres foderrationer, som i stedet substitueres med hvede. Den amerikanske majs er på omtrent en måned steget 30 procent, og på den baggerund kan der godt argumenteres for at stigningerne trænger til en pause. Der er som minimum allerede indregnet et produktionstab på 2-2,2 miilloner tons. Spørgsmålet er om det er lavere udbytter eller lavere arealer end de nuværende indregnede forventninger, der skal drive priserne højere herfra.

Få nyhederne først!Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og vær på forkant med dagens landbrug.

 

Læs maskinbladet på

Læs maskinbladet på desktop

Desktop

Læs maskinbladet på tablet og smartphone

Tablet & smartphone

Læs maskinbladet på nyhedsbrev

Nyhedsbrev

Læs maskinbladet på print og iPaper

Print og iPaper

reklame