Websitet anvender cookies og lokal lagring bl.a. for at huske dine indstillinger og til statistik.
Ved at bruge sitet accepterer du dette.   Læs mere

OK

Ny mælkebørs vil skabe transparens

Af mbl - 7. nov. 2017 KL. 14:29

Platformen gør det muligt for købere og sælgere at handle uden mellemled.

En ny auktionsbaseret mælkebørs skal skabe transparens i mælkeprisen ? og et alternativt marked for handel med råmælk. Bag den nye mælkebørs, der går under navnet Milk2Market, står Adam Estrup.

- Vi har udviklet og nu lanceret en innovativ auktionsplatform, der formidler handel af frimælk, direkte fra større mælkeproducenter til uafhængige købere i hele Europa. Platformen gør det muligt for købere og sælgere at handle uden mellemled, siger Adam Estrup, partner og investor i M2M ? Milk2Market.

Han er med i en dansk-hollandsk gruppe med tilknytning til landbruget, der har sat sig for at skabe en effektiv handelsform for råmælk. Det sker på en fortrolig og skærmet auktionsplatform, hvor godkendte sælgere og købere kan handle direkte.

Udover fuld transparens i prisfastsættelsen på råmælken og en konstant opdateret mælkenotering, byder auktionsplatformen også på fuld og endelig afregning to gange om ugen.

- Afregning to gange om ugen kan have stor betydning for den enkelte producents likviditet, siger Adam Estrup.

Afregningen sker i euro, og den sker endeligt på baggrund af leveret mængde og kvalitet. Alle leveringer tjekkes af Eurofins Steins Laboratorium.

- Den transparente handel vil kunne være til fordel for begge parter. Sælger får den bedst mulige dagspris på frimælken og et bedre cash flow, køber får den vare han eller hun gerne vil have til rette tid, forklarer Adam Estrup.

Adam Estrup peger på, at mejerierne i højere grad kan planlægge indkøb, så de passer med deres individuelle afsætningsmønstre. Det betyder mulighed for bedre kapacitetsudnyttelse og rentabilitet.

Han understreger yderligere, at auktionshandlen kan være med til at skabe bedre symmetri i markedet, der er præget af meget store aftagere og en meget fragmenteret sælgerskare, lyder konklusionerne i EU Landbrugskommissær Phil Hogans rapport fra 2016. I denne efterspørges skridt til at øge transparens og symmetri i landbrugets værdikæder, blandt andet på mælkeområdet.

Få nyhederne først!Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og vær på forkant med dagens landbrug.

 

Læs maskinbladet på

Læs maskinbladet på desktop

Desktop

Læs maskinbladet på tablet og smartphone

Tablet & smartphone

Læs maskinbladet på nyhedsbrev

Nyhedsbrev

Læs maskinbladet på print og iPaper

Print og iPaper

reklame