Websitet anvender cookies og lokal lagring bl.a. for at huske dine indstillinger og til statistik.
Ved at bruge sitet accepterer du dette.   Læs mere

OK

L&F satser på endnu større eksport til Asien

Af MAN - 21. maj. 2019 KL. 08:51

Sydkorea er en af verdens største økonomier, og med over 51 mio. indbyggere er landet et vigtigt marked for danske fødevareproducenter.

Salget af varer fra den danske fødevareklynge til Sydkorea vokser støt og nåede sidste år op på over 1,3 milliarder kroner. Når det også bliver muligt at eksportere dansk oksekød til koreanerne, satser Landbrug & Fødevarer på en endnu større eksport til Asien.

Sydkorea er en af verdens største økonomier, og med over 51 mio. indbyggere er landet et vigtigt marked for danske fødevareproducenter. Det afspejler sig i eksporten af varer fra den danske fødevareklynge, der sidste år nåede op på over 1,3 milliarder kroner.

Der er dog flere årsager til de støt stigende salgstal, siger Asger Krogsgaard, der er næstformand hos Landbrug & Fødevarer:

- Først og fremmest vokser middelklassen eksplosivt, og de sydkoreanske forbrugere får flere og flere penge mellem hænderne. Dernæst er Danmark og danske fødevarer et stærkt brand i Sydkorea, blandt andet på grund af den høje fødevaresikkerhed, siger han.

Ost og oksekød skal øge eksporten

Danmark og resten af EU har gennem de seneste otte år haft en frihandelsaftale med Sydkorea, der giver danske virksomheder mulighed for at eksportere både grisekød, pølser og andre forarbejde produkter af gris til de købestærke, sydkoreanske forbrugere. Den aftale følges forhåbentligt snart op med endnu en aftale:

- Der har i flere år været arbejdet på også at gøre det muligt at eksportere oksekød fra Danmark til Sydkorea. En sådan aftale kan forbedre og forhåbentlig også øge eksporten til Sydkorea betragteligt, siger Asger Krogsgaard.

Det er blandt andet den høje danske fødevaresikkerhed, der gør, at Danmark og landets fødevarer er så eftertragtede i Sydkorea. Derfor kan flere danske produkter med høj sikkerhed godt blive et hit blandt de sydkoreanske forbrugere - herunder ost, som sydkoreanerne første gang blev introduceret for med de amerikanske hjælpepakker, da Koreakrigen sluttede i 1953.

Den danske osteeksport til Sydkorea toppede i 2017 med 263 millioner kroner mod cirka 30 millioner kr. i 2010:

- Der var tale om en stigning i eksporten på mere end 750 procent, og størstedelen af den ost, der eksporteres til Sydkorea fra Danmark, er frisk mozzarellaost, siger Asger Krogsgaard.

Vilde med tæer, ører og haler

For at sikre, at det fremover bliver danske føde- og drikkevarer, de sydkoreanske forbrugere vælger i supermarkedet, er store, danske virksomheder som Danish Crown Beef, Royal Greenland og Carlsberg sammen med Landbrug & Fødevarer i denne uge i Sydkoreas hovedstad, Seoul. Sammen med Kronprisparret skal de på et stort eksportfremstød gøre sydkoreanerne opmærksomme på de danske højkvalitetsprodukter.

Danish Crown har i en årrække haft en stor og succesfuld eksport af grisekød og de såkaldte 'Asien-varer' - altså tæer, ører, haler og lignende, som sydkoreanerne elsker og betaler godt for.

Jacob Rahbek, der er salgsdirektør i Danish Crown Beef, siger:

- Der er både en voksende efterspørgsel på højkvalitetsprodukter og et potentielt marked for dansk oksekød til de sydkoreanske forbrugere, men vi skal huske på, at vi træder ind på amerikansk og australsk domæne, hvor de i gennem mange år har opbygget et stærkt marked og attraktive handelsaftaler, siger han.

Tulip er også med, da de igennem 15 år har afsat pølser til Steffs pølsevogne, som der er over 100 af i Sydkorea. Tulip har været på det sydkoreanske marked i over 30 år og skinke-konserves har været i sortimentet siden begyndelsen.

Convenience boomer i Sydkorea

Sydkoreanerne efterspørger i stigende grad sunde og specialiserede fødevarer og er generelt blevet mindre fokuseret på pris. I stedet går de op i kvalitet, sundhed og fødevaresikkerhed.

- Ligesom herhjemme ses der i Sydkorea en massiv stigning i antallet af single-husstande, og det har fået forbruget af convenience-produkter og færdiglavede retter til at stige. Og det er faktisk en trend, der forventes at vokse i de kommende år, for Sydkoreas befolkning bliver ældre og ældre, og samtidig er der en ekstremt lav fødselsrate i landet, siger Asger Krogsgaard.

Fremstødet varer frem til 23. maj, og følgende virksomheder fra den danske Fødevareklynge deltager:

Carlsberg Breweries A/S, København.

Chr. Hansen A/S, Hørsholm.

Danish Crown Beef, Randers.

Danpo A/S, Give.

Essentia, Gråsten.

Foss Analytical A/S, Hillerød.

KMC, Kartoffelmelcentralen, AMBA, Brande.

Mette Munk A/S, Odense.

Orana A/S, Rynkeby.

Palsgaard A/S, Juelsminde.

Royal Greenland, Svenstrup.

Tulip Food Company A/S, Rand.

Få nyhederne først!Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og vær på forkant med dagens landbrug.

 

Læs maskinbladet på

Læs maskinbladet på desktop

Desktop

Læs maskinbladet på tablet og smartphone

Tablet & smartphone

Læs maskinbladet på nyhedsbrev

Nyhedsbrev

Læs maskinbladet på print og iPaper

Print og iPaper

reklame