Websitet anvender cookies og lokal lagring bl.a. for at huske dine indstillinger og til statistik.
Ved at bruge sitet accepterer du dette.   Læs mere

OK

L&F: Bæredygtighed er vejen frem

Af Erik Suhr - 26. feb. 2018 KL. 10:32

For Landbrug & Fødevarer, Kvæg går vejen til succes gennem bæredygtighed og øget dialog med forbrugerne.

Hos Landbrug & Fødevarer kvæg er strategien for den kommende periode helt klar.

Der skal øget fokus på dyrevælfærd og en tættere dialog med forbrugerne til for at udvikle fremtidens mælkeproduktion i Danmark. Det var et af hovedpunkterne, da direktør for Landbrug & Fødevarer, Gitte Grønbæk, fremlagde som fremtidens strategi for mælkeproduktionen i Danmark på årets kvægkongres i Herning.

- Vi afsætter det meste af vores produktion på et globalt benhårdt marked. Og samtidig oplever vi en stigende interesse for lokalt producerede varer og lokale fællesskaber. Vores opgave er at kunne håndtere begge markeder, sagde Gitte Grønbæk.

Samtidig har forbrugerne et andet fokus, som de danske mælkeproducenter er nødt til at forholde sig til.

- Bæredygtighed står højt på den globale dagsorden. Uanset om man er i Kina, på New Zealand eller i Danmark, så tales der bæredygtighed. Og det forstærkes af FN's 17 nye verdensmål mod en bæredygtig udvikling. Og sidst men ikke mindst, så løber digitaliseringen hurtigere og hurtigere, siger sektordirektør for Landbrug & Fødevarer Kvæg. Gitte Grønbæk.

Bæredygtighed er ikke bare et luftigt begreb for ledelsen i Landbrug & Fødevarers Kvæg-sektion. En del af opgaven med begrebet har været, at definere, hvordan begrebet skulle bruges i forhold til fremtidsstrategien for dansk mælkeproduktion.

- Inden vi for alvor gik i gang med strategiarbejdet, brugte vi tid på at få en fælles forståelse af, hvad bæredygtighed er i kvægbruget. Vi har også gjort meget ud af at skal kunne forklare bæredygtighed, så det kan forstås uden for kvægbruget, forklarede Gitte Grønbæk.

Det store forarbejde har udmøntet sig i en klar ramme for fremtidens strategi. Og der er et stort fokus på den økonomiske side af produktionen.

- Grundlaget for en bæredygtig produktion er god ledelse og attraktive arbejdspladser - for det er forudsætningen for en god økonomi, understreger direktøren.

Bæredygtighedsbegrebet handler dog også om økonomi og dyrevelfærd.

- Vi passer på dyrene. Vores dyr har høj dyrevelfærd, og vi har ét af de laveste antibiotikaforbrug i verden. Vores dyr går løse i åbne stalde med masser af plads og luft. Vi passer på naturen. Vi laver naturpleje og fremmer biodiversitet. Vi passer på klima og miljø. Det gør vi ved at producere ressourceeffektivt og optimalt. Så vi minimerer tab til omgivelserne. Og det er en rigtig win?win, for på den måde får vi både en bedre økonomisk og miljømæssig bundlinje, siger Gitte Grønbæk.

Dataudnyttelse vigtigt

En af vejene til succes for de danske mælkeproducenter er brugen af data og analyse af de data, man opsamler.

- Data og evnen til at analysere data er lig med magt og penge. Det er en spændende udvikling vi ser ind men også en fremtid med masser af udfordringer. Vores opgave er sammen med jer og hele kvægklyngen at udforske og finde mulighederne for dansk kvægbrug, understregede Gitte Grønbæk.

- Og så skal vi selvfølgelig huske, hvad vi er her for, nemlig at vi producerer mælk og kød, som er byggesten i en sund ernæring, fortsætter Gitte Grønbæk.

Samarbejdet på tværs af kvægklyngen er ekstremt vigtigt for at sikre succes i fremtiden

- Vi er ambitiøse og tror på, at når vi arbejder sammen i hele kvægklyngen, så kan vi rykke på de her seks mål, som er: Konkurrencedygtig produktion, Miljø- og klimavenligt mælk og kød, Høj dyrevelfærd og lavt antibiotikaforbrug, God ledelse, Natur og biodiversitet og Dialog med forbrugere, siger Gitte Grønbæk.

Få nyhederne først!Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og vær på forkant med dagens landbrug.

 

Læs maskinbladet på

Læs maskinbladet på desktop

Desktop

Læs maskinbladet på tablet og smartphone

Tablet & smartphone

Læs maskinbladet på nyhedsbrev

Nyhedsbrev

Læs maskinbladet på print og iPaper

Print og iPaper

reklame