Websitet anvender cookies og lokal lagring bl.a. for at huske dine indstillinger og til statistik.
Ved at bruge sitet accepterer du dette.   Læs mere

OK

Kampagner sætter dyrevelfærd i fokus

Af esu - 29. jan. 2018 KL. 13:00

Klassiske kontrolpunkter er med i tilsynstasken, når Fødevarestyrelsen tager på kampagnekontrol i 2018.

Der skal tages hånd om dyrene hele vejen fra staldgulvet til slagteriet. Det fremgår af Fødevaretyrelsens kampagneplan for veterinærkontrollen i 2018. Det skriver Fødevarestyrelsen i en pressemeddelelse.

Fem målrettede kampagner skal i år blandt andet sætte lup på, om landmanden tager sig ordentligt af sine dyr. Kampagnerne kommer som et supplement til de almindelige kontroller, som foregår i udvalgte besætninger hvert år.

En af årets første kampagner skal se på, om kalve får det foder, der passer til deres sarte maver, så de undgår diarre, og i øvrigt får stimuleret deres naturlige behov. En anden kampagne kaster et blik ind i besætningernes medicinskab for at se, om landmanden anvender zink til grisene korrekt, og om forbruget bliver bogført efter bogen.

- Vi har med årets kampagner valgt at sætte fokus på nogle helt centrale indsatsområder, som en moderne landmand bare skal have styr på. Det har langt de fleste landmænd da heldigvis også, forklarer veterinærdirektør Per Henriksen.

Fødevarestyrelsen besøger omkring 200 kvægbesætninger og 600 slagtesvinebesætninger. Endvidere vil cirka 100 transporter til samlesteder få kontrol. Her skal Fødevarestyrelsen kontrollere, om de svin og kvæg, der er på vej til slagteriet, er egnede til transport, eller om dyrene måske skulle have været længere tid i sygeboksen hjemme på gården, inden den sidste rejse.

Få nyhederne først!Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og vær på forkant med dagens landbrug.

 

Læs maskinbladet på

Læs maskinbladet på desktop

Desktop

Læs maskinbladet på tablet og smartphone

Tablet & smartphone

Læs maskinbladet på nyhedsbrev

Nyhedsbrev

Læs maskinbladet på print og iPaper

Print og iPaper

reklame