Websitet anvender cookies og lokal lagring bl.a. for at huske dine indstillinger og til statistik.
Ved at bruge sitet accepterer du dette.   Læs mere

OK

Dansk kvalitetskød er blevet en stor succes

Af Mads Blenker - 27. nov. 2017 KL. 12:44

  • ww271143_1
  • ww271143_2
  • ww271143_3
  • ww271143_4
  • ww271143_5

Frygten for kogalskab i 1996 var startskuddet til, at Kildegaarden fik succes med at sælge oksekød af høj kvalitet fra kødkvæg til danskerne.

På nordsiden af Mariager Fjord ligger Kildegaarden, der med hårdt arbejde og gode produkter har formået at skabe en succes ved at sælge kvalitetsoksekød fra kødkvæg til danskerne.

I bund og grund lyder det enkelt, når Erik Skovsgaard, der sammen med hustruen Gitte står bag Kildegaarden, forklarer opskriften på succesen:

- Vi tror på, at man kan smage på kødet, hvordan dyrene har haft det under opvæksten.

Men selvom det lyder lige til, så har vejen til succes langt fra været en dans på roser. Da Erik Skovsgaard startede som landmand i 1985, var der nemlig stort set ingen efterspørgsel efter dansk kød fra kødkvæg.

- Dengang var det sådan, at alt vores bedste kød blev sendt ud af landet. Der var simpelthen ikke tradition i Danmark for at spise den slags kød, forklarer Erik Skovsgaard.

I dag ser det heldigvis meget anderledes ud, og Kildegaarden har udviklet sig til - udover at være et landbrug med kødkvæg - også at være et velkendt varemærke, som aftager og sælger kødkvæg fra mange danske producenter over hele landet.

Tankerne bag

Forretningsdelen vender vi tilbage til, for selvom forretningen fylder mange af timerne i Erik Skovsgaards døgn, så er han stadig landmand.

- Jeg fungerer vel som driftsleder, men jeg har nærmest ikke tid til det praktiske længere. Jeg har været med til at udstikke linjerne for, hvordan vores landbrug skal drives, og hvilke principper, vi skal følge, men jeg savner da at være mere ude ved dyrene, forklarer Erik Skovsgaard.

Kildegaarden råder over 600 hektar planteavl, hvor man blandt andet dyrker hvede, maltbyg, vinterraps og frøgræs. Landbruget er konventionelt, og udover de 600 hektar landbrugsjord, har Erik og Gitte Skovsgaard også godt 100 hektar jord, som bruges som græsningsarealer til de 250 stykker limousinekvæg, som er kronjuvelen på bedriften.

- Jorden er meget kuperet, hvor kvæget går, og det ville gro fuldstændig til, hvis ikke det blev afgræsset. Samtidig betyder bakkerne også, at dyrene bevæger sig mere, og jeg er sikker på, at det giver sundere dyr, end hvis de bare står i en stald året rundt, siger Erik Skovsgaard.

Græsningsarealerne ned mod Mariager Fjord ligger så naturskønt, at de fleste ejendomsmæglere ville slikke sig om munden - og hvis man tror på, at omgivelserne har stor betydning for kødets kvalitet, så har dyrene på Kildegaarden ganske gode forudsætninger.

På Kildegaarden lever kødkvæget hovedsagligt af græs, og de er på græs i mindst ni måneder om året, hvis vejret tillader det. I vinterperioden har køerne ligeledes mulighed for at gå ud, hvis de har lyst.

- Den måde vi har kødkvæg på, er så tæt på naturen, som det nærmest kan komme. Kalvene går med moderen og drikker hendes mælk, men de bliver også sammen, når kalven begynder at spise græs, siger Erik Skovsgaard.

Kalvene vejer omkring 500 kg, når de bliver slagtet, og de er mellem 12 og 30 måneder gamle. På Kildegaarden har man en ambition om at beholde køerne så længe som muligt, og i flokken er der dyr, der har fået 20 kalve.

Fælles tilgang

Da Erik Skovsgaard overtog Kildegaarden i 90'erne, var der som nævnt ikke synderlig efterspørgsel efter det danske kød. Vendepunktet kom dog i 1996, da frygten for kogalskab lammede markedet for oksekød i Europa.

- Jeg tænkte, at nu måtte der da være nogen, der ville købe det gode danske kød. Jeg fik kontakt til en nordjysk supermarkedskæde, der tog vores kød ind. Det blev lynhurtigt en succes, forklarer Erik Skovsgaard.

Det gik faktisk så hurtigt, at man på Kildegaarden havde brug for flere dyr, end gården selv kunne levere. Derfor gik Erik Skovsgaard i gang med at finde leverandører, der kunne leve op til de kvalitetskrav, som man arbejder med hos Kildegaarden. Her var det heldigt, at der ifølge Erik Skovsgaard ikke er noget særligt ved måden, som dyrene behandles på Kildegaarden.

- Sådan ser det heldigvis ud de fleste steder, hvor man holder kødkvæg, siger han.

Derfor lykkedes det også Kildegaarden at finde en lang række producenter, der nu leverer dyr, der sælges under Kildegaardens navn.

- Vi arbejder sammen med rigtig mange leverandører i hele landet igennem en slagteaftale med Hjalmar Nielsen i Aalestrup. De har typisk besætninger mellem 15 og 150 dyr, forklarer Erik Skovsgaard.

I årene efter 1996 var der gang i forretningen, og Kildegaarden leverede på skift til forskellige supermarkeder, mange Slagtebutikker og restauranter. I dag leverer Kildegaarden blandt andre til Coops butikker, Magasin på Kgs. Nytorv, mange restauranter og slagterforretninger. I år 2000 slagtede man omkring 1500 dyr om året, men det tal er nu oppe på 4-5000 dyr.

Dyrene bliver primært slagtet i Aalestrup hos Hjalmar Nielsen, og kødet bliver efterfølgende skåret op i Padborg og Svendborg, inden det sendes ud til forhandlerne og restauranterne.

Hele dyr

Selvom Kildegaarden har oplevet stor vækst i antallet af dyr, så har konceptet dog hele tiden været det samme - Kildegaarden slagter hele dyr, der har haft et godt og naturligt liv.

- Når man arbejder med hele dyr, så er en af udfordringerne, at man skal få mest muligt ud af dyrene. Det var selvfølgelig lettere, hvis man bare kunne bestille det antal mørbrader eller ribeyes, man skulle bruge, uden at tænke på resten af dyret, siger Erik Skovsgaard.

Den udfordring har Kildegaarden løst ved at udvikle en serie af produkter, der supplerer bøfferne. Eksempelvis laver Kildegaarden forskellige pølser, spegepølser og tapaspølser med oksekød fra kødkvæg. Pølsesalget går strygende, og der er solgt mange ton pølser hvert år. I 2015 vandt Kildegaardens gourmetpølse såmænd også dagbladet Børsens Smagspris, og det er blot én pris i rækken af mange, der er tilgået produkterne fra Kildegaarden. Tidligere i år vandt en ribeye fra Kildegaarden ligeledes prisen som Årets Bøf ved et arrangement afholdt af rederiet DFDS. Når produkterne vinder priser, skyldes det ifølge Erik Skovsgaard, at man hele tiden har kvaliteten i tankerne.

- Det handler om, at dyrene lever på en måde, som er så naturlig som muligt. De spiser græs, og det giver mere smag til kødet. Vi går meget op i kvalitet, og det vi sender ud, er også noget, vi gerne selv vil spise, siger han.

Stort potentiale

Historien om Kildegaarden er historien om, at man med hårdt arbejde og et godt produkt kan nå langt, hvis man tør tænke ude af boksen, når produkterne skal sælges.

- Vi gør det her, fordi vi tror på, at vi kan være med til at gøre en forskel for omdømmet af dansk kødkvæg. Det er blevet en livsstil for os, men selvom det er gået godt, har det bestemt ikke været let. Mange har prøvet at kvæle projektet, men vi har troet på vores ide, og det er lykkes for os, siger Erik Skovsgaard, der mener, at andre dele af dansk landbrug også kan bruge samme fremgangsmåde som Kildegaarden.

- Jeg ser et stort potentiale i fåreavl. Dyrene går ude og lever et naturligt liv, og samtidig er kødet utroligt lækkert. Jeg er sikker på, at det kan blive en succes, hvis de formår at fortælle den gode historie om deres produkter, siger han og fortsætter:

- Generelt vil jeg sige, at hvis man som landmand laver et godt produkt, som man tror på, og som kan indbringe en højere pris, så skal man prøve det af.

Hos Kildegaarden er man da heller ikke færdige med at udvikle forretningen, så vi leverandører kan få den bedste pris for kødkvæget. Det seneste skud på stammen af produkter er nogle færdiglavede hakkebøffer, der tilberedes i sous vide-vandbad, så de beholder saft og smag. Bøfferne er udviklet i samarbejde med firmaet Su`vi:t i Nyborg og bruges i dag bl.a.i burgere på Circle K-tankstationer, og for Kildegaarden er det et godt produkt, da hakkebøfferne laves af det småkød, der ikke kan bruges til de normale udskæringer.

- Vi arbejder hele tiden med at finde de rigtige udskæringer, som folk efterspørger. Senest har vi været med til at introducere nyretapper til danskerne, hvor vores nyretapper i øvrigt vandt titlen som årets bøf i 2016. Det er et dejligt stykke kød, som også kaldes Butchers Cut, fordi slagterne selv tog det før i tiden. Jeg tror på, at vi i fremtiden vil se flere af de amerikanske udskæringer, som flat iron-steak og teres major vinde indpas hos danskerne, og det er med til at hæve værdien af dyrene, siger Erik Skovsgaard.

Få nyhederne først!Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og vær på forkant med dagens landbrug.

 

Læs maskinbladet på

Læs maskinbladet på desktop

Desktop

Læs maskinbladet på tablet og smartphone

Tablet & smartphone

Læs maskinbladet på nyhedsbrev

Nyhedsbrev

Læs maskinbladet på print og iPaper

Print og iPaper

reklame