Websitet anvender cookies og lokal lagring bl.a. for at huske dine indstillinger og til statistik.
Ved at bruge sitet accepterer du dette.   Læs mere

OK

Arla sænker prisen

Af SSV - 23. nov. 2018 KL. 13:30

Arlas acontopris for konventionel mælk reduceres med 1 eurocent fra 1. december 2018. Prisen på økologisk mælk forbliver uændret.

Arlas acontopris for konventionel mælk falder med 7,4 DK øre/kg fra 1. december 2018.

Dermed er Arlas acontopris for konventionel mælk, baseret på non-GM foder, og for dem der har indberettet data til Arlagården Plus, 261,8 DK øre/kg.

Arlas acontopris for økologisk mælk er uændret fra 1. december 2018.

Dermed er Arlas acontopris for økologisk mælk, for dem der har indberettet data til Arlagården Plus, 326,2 DK øre/kg.

Såfremt det økologiske medlem har besluttet at benytte EU's undtagelser til at bruge ikke-økologisk foder, nedjusteres acontoprisen med 22,3 DK øre/kg til 303,9 DK øre/kg.

De europæiske mælkemængder er mere stabile end forventet, og de globale mængder er steget med 1%-2% i løbet af de seneste 12 måneder. Det indebærer at udbuddet af produkter er højere end forventet. Dette har påvirket fedtpriserne negativt, især de seneste få måneder. Sammenkoblet med et stærkt udbud af WMP og et svækket ostemarked, har dette reduceret markedspriserne over alt. På nuværende tidspunkt forbliver priserne relativt stabile, på grund af sæsonpræget efterspørgsel.

Mængderne af økologi er stadig under pres på nogle markeder, som en konsekvens af tørken. Udenfor disse berørte markeder, ser det nu ud til at priserne har stabiliseret sig, som følge af de seneste prisstigninger.

Udsigten for mælkeprisen for de kommende måneder er sandsynligvis en fortsat negativ udvikling.

Få nyhederne først!Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og vær på forkant med dagens landbrug.

 

Læs maskinbladet på

Læs maskinbladet på desktop

Desktop

Læs maskinbladet på tablet og smartphone

Tablet & smartphone

Læs maskinbladet på nyhedsbrev

Nyhedsbrev

Læs maskinbladet på print og iPaper

Print og iPaper

reklame