Websitet anvender cookies og lokal lagring bl.a. for at huske dine indstillinger og til statistik.
Ved at bruge sitet accepterer du dette.   Læs mere

OK

Arla indgår cheddar-partnerskab

Af esu - 23. mar. 2016 KL. 10:45

Arla Foods indgår nyt joint-venture med Dairy Farmers of America (DFA)

Arla indgår et nyt joint venture med Dairy Farmers of America (DFA) om etableringen af et mindre produktionsanlæg for cheddarost i USA. I deres første samarbejde nogensinde vil de to landmandsejede andelsselskaber undersøge, om der er et marked for premium-cheddar på verdens største ostemarked.

En tredjedel af den ost amerikanske forbrugere køber er cheddar. Hvis man gerne vil købe cheddar, hvor producenten bruger mælk af den højeste kvalitet på markedet og har forpligtet sig til ikke at bruge væksthormoner eller kunstige ingredienser, er udvalget imidlertid begrænset.

citat startcitat start

- Det vil gøre os mere attraktive for detailhandelen, at vi har cheddar i vores amerikanske sortiment,

Peder Tuborgh, adm. direktør i Arla Foods.

citat slutcitat slut

- Sammen med Dairy Farmers of America og otte af deres landmænd, som skal stå for leveringen af den rå mælk, vil vi undersøge mulighederne for at tilføre nye kvalitetsstandarder til cheddarkategorien gennem vores Arla varemærke. Det vil gøre os mere attraktive for detailhandelen, at vi har cheddar i vores amerikanske sortiment, og dermed kan vi samtidig øge salget af vores europæiske produkter fremstillet af vores andelshaveres mælk, siger Peder Tuborgh, adm. direktør i Arla Foods.

- Vi er glade for at have indgået dette samarbejde med Arla. Arla og DFA ønsker begge at levere produkter af højeste kvalitet til forbrugerne på basis af mælk fra mælkeproducenter, som driver deres landbrug på en bæredygtig og transparent måde, siger Rick Smith, administrerende direktør i DFA.

En del af joint venture-aftalen går ud på at etablere et produktionsanlæg i den vestlige del af staten New York. Landmændene, der skal levere mælken til produktionen, er alle medlemmer af DFA, og de skal årligt levere omkring 70.000 tons rå mælk, som opfylder de kvalitetsstandarder, der er opstillet i Arlas eget kvalitetsprogram Arlagården.

Det amerikanske marked har en meget restriktiv kvoteordning for import af cheddar. Dermed har Arla begrænsede muligheder for at importere europæisk cheddar, og derfor er det en bedre idé at satse på lokal produktion baseret på amerikansk mælk.Den fælles investering udgør 58 millioner dollars (53 millioner Euro), heraf står Arla for 20 procent, svarende til 11,6 millioner. dollars (10,3 millioner Euro).

Mål om at blive blandt de 10 største ostemærker

Det amerikanske marked er en af seks strategiske vækstregioner i Arlas strategi "Good Growth 2020". Målet er at fordoble omsætningen fra salget af forbrugerprodukter i USA frem mod 2020 (ifht 2014-niveau) samt at blive blandt de ti største aktører inden for ost på detailmarkedet. Et vigtigt element er at udbygge forretningen fra delikatesse-segmentet til den almindelige mejerihylde, hvor 92 procent af den amerikanske detailhandels ostesalg foregår. Arla i USA har for nyligt lanceret en Arla flødeost, som skiller sig ud fra markedet ved at være uden væksthormoner, kunstige ingredienser og smagsstoffer.

- Amerikanerne efterspørger i stigende grad sunde fødevarer, som de kan føle sig trygge ved at spise og servere for familien. Den position, vi har skabt for Arla-varemærket, er netop kendetegnet ved autenticitet, transparens og fantastisk smag. Det er en attraktiv position, som i øjeblikket ikke findes i stor stil hverken på mejerihylden eller i cheddarost-kategorien. Vores forventning er, at de nye cheddarprodukter også kan bane vejen for vores flødeost og andre Arla produkter, siger Don Stohrer, som er direktør for Arla Foods USA.

DFA får ledelsesansvaret og vil eje 70 procent af joint venture-selskabet, mens Arla ejer 20 procent, og de otte landmænd, der leverer mælken, ejer 10 procent. Joint venture-selskabet forventes at få 30 medarbejdere. Etableringen af produktionsanlægget går i gang i efteråret 2016, og produktionen forventes at starte i efteråret 2017.

Få nyhederne først!Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og vær på forkant med dagens landbrug.

 

Læs maskinbladet på

Læs maskinbladet på desktop

Desktop

Læs maskinbladet på tablet og smartphone

Tablet & smartphone

Læs maskinbladet på nyhedsbrev

Nyhedsbrev

Læs maskinbladet på print og iPaper

Print og iPaper

reklame