AGRITECHNICA

Den nye svanehalsvogn fra Zunhammer rummer 18,5 kubikmeter og kører på en enkelt aksel, der kan monteres med dæk i dimensionen 710/70R38, 800/70R38 eller 900/60R38. Vognen er designet til Claas Xerion traktorer, og tilkoblingen sker med en kuglekobling bag førerkabinen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Den nye gyllevogn fra den tyske producent har en egenvægt på kun 6,500 kg. Den lave vægt skyldes ikke kun anvendelse af glasfiber, men også en teknisk fin løsning hvor vognens chassis anvendes som rørføring til gyllen. Ud over at spare vægt, giver det også vognen et kompakt design. Samtlige funktioner på vognen drives af traktoren hydraulik og kontrolleres via Isobus.

Todelt tank

Vognen er med trepunktslift, og for at bevare den fornødne vægt på traktoren, når der monteres et tungt redskab i liften, er tanken todelt. Et automatisk kredsløb sikrer, at den bagerste del af tanken tømmes, før der åbnes for gylle i den forreste del af tanken. Ifølge Zunhammer giver det makismal vægtoverføring til traktoren under tømningen af hele tanken.

Fyldes med to pumper

Tanken fyldes med en kranarm foran på Claas traktoren. På traditionel tysk vis, dokkes den i en tragt på enten lastvognen, der transporterer gyllen til marken, eller ved gylletanken. Dokken ansuges af to Vogelsang VX186 eller 184D pumper. Pumperen har en kapacitet på enten 2 x 4.000 eller 2 x 6.000 liter /minut. På læssearmen er der monteret en centrifugalpumpe, og lige så snart den er fyldt med gylle, øger den læssekapaciteten.

Lige som de øvrige vogne fra den bayerske gyllespecialist kan også Zuni-Swan monteres med VAN-Control 2.0, der er et system med en NIR-sensor, der registrerer gyllens indhold af blandt andet tørstof, kvælstof, fosfor og kali. Med udstyret kan gyllen tildeles optimalt i forhold til indholdet af nærringsstoffer.