Den tjekkiske traktorproducent, Zetor, sender producentens egne motor på pension i traktor-programmet fra 75 til 173 hestekræfter og erstatter dem med motorer fra tyske Deutz. Traktorerne fra 75 til 173 hestekræfter fylder cirka 75 procent af traktorproduktionen hos Zetor, så der er tale om en stor del motorer, der skal købes hos tyske Deutz.

David Kolhammer er chef for den tekniske afdeling hos Zetor, og han begrundet valget af Deutz-motor med de strenge emissionskrav:

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Tier 4 Final eller Stage IV-kravene sætter meget strenge krav til motorproduktion, og ved at indlede et samarbejde med Deutz AG, kan vi sætte fuld fokus på produktion af Zetor-traktorerne, og dermed sparer mange kræfter og penge på udvikling af vores egne motorer.

Zetor med AdBlue

Han uddyber, at der i fremtiden vil komme AdBlue på Zetor-traktorerne:

- For at overholde Tier 4 Final-kravene med 0,4 g/kWh udslip af NOx-gasser, benytter Deutz SCR-teknologien, hvilket betyder, at der skal tilsættes AdBlue til udstødningsgassen.

David Kolhammer fortæller yderligere, at der vil komme DPF (Diesel Partikelfilter) på traktorerne.

Deutz AG har i 2014 kunne fejre sit 150 års jubilæum, da motorproduktionen startede tilbage i 1864. Deutz har i mange år været kendt for de luftkølet motorer, og i dag fremstilles der både luftkølet motorer, men også vandkølet dieselmotorer.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Motorproduktionen strækker sig i dag fra 34 til 707 hestekræfter.