Efter års intensiv udvikling og test af blandt andet det tyske institut DLG, er Vredestein på Agritechnica klar til at introducere Traxion Optimall, der kommer på markedet fra foråret 2018.

- Traxion Optimall er næste generation VF-dæk udviklet med Vredestein F+ teknologi, der tillader et lavere lufttryk i marken, og som stabiliserer dækket under hurtig transport, skriver Vredestein i en pressemeddelelse.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Større fodaftryk

Ifølge Vredestein efterlader det nye Traxion Optimall et fodaftryk i marken der er 15 procent større end andre VF-dæk og 25 procent større end de IF-dæk, der i øjeblikket præger markedet for traktordæk. I testen konstaterer DLG, at en traktor på 400 hestekræfter udstyret med Traxion Optimall ved jordbearbejdning havde 5,5 procent mindre hjulslip end en tilsvarende traktor monteret med IF-dæk. I eksemplet kan det mindre hjulslip omregnes til en brændstofbesparelse på syv procent.

Kun 0,6 bar i marken

For at vise kapaciteten på det nye dæk, sammenligner Vredestein dækket med to kendte dæktyper. I eksemplet anvendes dæk med dimensionen 710/75R42 og en akselbelastning på 10.300 kg. Når dæktrykket optimeres til markarbejde, kræver et IF-dæk et dæktryk på 1,0 bar for at klare opgaven, mens et VF-dæk kan bære belastyningen med 0,8 bars tryk i dækkene. Det nye Vredestein Traxion Optimall kan imidlertid klare opgaven med et luftryk på kun 0,6 bar.

Vredestein har den nye dæktype klar fra februar 2018 i størrelserne 710/75R42, VF 650/65R34 og VF 650/60R34. Flere størrelser lanceres senere i 2018.