Websitet anvender cookies og lokal lagring bl.a. for at huske dine indstillinger og til statistik.
Ved at bruge sitet accepterer du dette.   Læs mere

OK

Vilofoss-indtog i USA: Verden vil have dansk topkvalitet

Af Louise Gregersen - 9. feb. 2019 KL. 10:07

Når DLG's Vilofoss træder ind på det nordamerikanske marked, er det et udtryk for en tendens, hvor dansk topkvalitet er efterspurgt, forklarer Kenneth Lindharth Madsen, der er handelspolitisk chef i L&F.

Det går godt for DLG's eksport af mineraler og vitaminer til husdyrfoder.

Det fremgik af de nyligt fremlagte årsregnskab for selskabet, som i 2018 har leveret det bedste resultat nogensinde på 135 millioner kroner mod 127,5 millioner kroner i 2017.

Det går faktisk så godt, at Vilofoss har valgt at oprette to nye salgssteder i Nordamerika og Canada i januar i år, skriver DLG i årsrapporten.

Og det er en tendens, som Vilofoss er en del af. Det fortæller Kenneth Lindharth Madsen, der er handelspolitisk chef i Landbrug og Fødevarer.

- Det er klart en del af en tendens, at vi er begyndt at eksportere mere ind til fodersiden, såsom ingredienser og enzymer til foderet, så foderet bliver hurtigere optaget i dyret og på den måde bliver hurtigere omsat, siger han til Maskinbladet og nævner flere eksempler:

- Vilofoss er blot ét eksempel på dem, som eksporterer på fodersiden. Virksomheder som blandt andre Hamlet Protein og European Protein er også eksempler på, at vi leverer mere og mere ind til den del, lyder det.

Hardware og fødevarer

For den danske erfaring og know-how er efterspurgt, ifølge Kenneth Lindharth Madsen, fordi vi kan tilbyde mere end blot ét produkt.

- Vi har mange års erfaring med at samarbejde på tværs af værdikæden, og så er vi gode til at samle op på den viden og erfaring, vi har, og til at omsætte den til forbedringer i produktionen, forklarer han.

Det betyder, at Danmark kan levere det meste i værdikæden, og det er også, hvad Landbrug og Fødevarer arbejder for.

- Det er en del af en trend, at vi eksporterer i alle aspekter af landbruget lige fra hardware til fødevareprodukter. Vi ser det sådan, at det ene går hånd i hånd med det andet. Vi er kendt for at kunne levere kvalitetsløsninger på tværs af værdikæden, siger Kenneth Lindharth Madsen.

Pakkeløsninger åbner for mere

Sådan er det blevet en tendens, at lande kigger til danske løsninger, der breder sig ud over flere dele af produktionen. Det gælder især Mexico, Brasilien og Kina, ifølge Kenneth Lindharth Madsen. Og en fod inden for når det gælder rådgivning om foder, kan betyde en åben dør for at Danmark kan lancere et nyt produkt på markedet.

- Vi ser, at flere markeder begynder at efterspørge pakkeløsninger, hvor vi både leverer staldløsninger, foderblandinger og slagteriløsninger. Hvis vi kan levere det hele, så er vi godt stillet, for så oplever vi også, at man er mere villige til at åbne for at købe fødevarer også, fortæller han og tilføjer, at det er derfor, at samarbejdet i fødevareklyngen betyder, at Danmark står stærkt.

Stort skulderklap

USA og Canada er ikke nye markeder for dansk landbrugseksport, for i forvejen eksporterer Danmark godt og vel for fem milliarder kroner årligt til landene, ifølge Landbrug og Fødevarer. Men derfor kan Vilofoss godt tage det som et stort skulderklap, når de oplever succes på de markeder, mener Kenneth Lindharth Madsen.

- Vi er i Danmark førende, når det gælder topkvalitet, og det er det, vi er kendt for ude i verden. Når store, førende lande som USA og Canada efterspørger produkter fra Danmark, så er det fordi, de ved, at de får gode produkter, der lever op til krav om fødevaresikkerhed og kvalitet, siger han.

Vilofoss har 15 fabrikker i seks lande i Europa og seks fabrikker i Kina og producerer 375.000 tons vitaminer og mineraler om året. Det er produkterne X-Zelit, Stalosan og PeckStone, der har oplevet fremgang med større salg både til nye og eksisterende markeder i 2018, ifølge DLG's årsrapport.

Få nyhederne først!Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og vær på forkant med dagens landbrug.

 

Læs maskinbladet på

Læs maskinbladet på desktop

Desktop

Læs maskinbladet på tablet og smartphone

Tablet & smartphone

Læs maskinbladet på nyhedsbrev

Nyhedsbrev

Læs maskinbladet på print og iPaper

Print og iPaper

reklame