Første januar 2012 overtog Peter Bech Johansen Anbæk Maskinstation ved Hammel, og knapt to år senere overtog han også landbrugsdelen fra Terp Maskinstation, som ligger ved Ulstrup. Der er 25 kilometer imellem de to maskinstationer, der beskæftiger cirka 20 medarbejdere, og som fortsætter fra to adresser.

- Efter syv år som sælger, skulle der ligesom ske noget andet, og med uddannelse som landmand lå det ligesom i kortene, at det skulle have noget med landbrug at gøre. Det er en stor udfordring at drive maskinstation, og derfor er jeg også glad for, at de tidligere ejere af Anbæk Maskinstation, Ejvind og Anders Rasmussen, fortsat er i firmaet som henholdsvis driftsleder og kloakmester, siger Peter Bech Johansen, TA-Agro A/S, som er det nye navn for de to maskinstationer.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

Kunderne med på råd

Siden Peter Bech Johansen overtog de to maskinstationer, er der indkøbt rigtig mange nye maskiner. Blandt redskaberne i maskinhuset er der nu ikke mindre end tre Horsch såmaskiner, der alle har en arbejdsbredde på seks meter. Såmaskinerne, og de redskaber som de er bygget sammen med, kan noget forskelligt lige fra at lave det flotte såbed med rotorharve i pløjet jord og til at løsne i dybden samtidig med, at der etableres enten raps eller korn.

- Vi havde i forvejen en Horsch Pronto, og sættet med rotorharven købte vi af Terp Maskinstation, mens Focus-såmaskinen er købt hos importøren. Før vi købte såmaskinen, var vi i kontakt med en hel del kunder, og det er med baggrund i deres ønsker og behov, at vi investerede i de tre såmaskiner, forklarer Peter Bech Johansen og tilføjer:

- Jeg har det bedst, når vi har det grej, som kunderne efterspørger og samtidig har sikkerhed for, at kunderne også vil have os til at udføre opgaven. De to ting hænger ligesom sammen, for er der ingen kunder, har vi ikke økonomi til at investere i nye redskaber.

Vil samarbejde

Mange maskinstationer kæmper med en for lav indtjening, og Peter Bech Johansen er godt klar over, at der skal ydes en ekstraordinær indsats for at få tingene til at lykkedes.

- Det drejer sig om at være skridtet foran med planlægningen, og med at indkøbe det grej, som kunderne efterspørger. Begge maskinstationer er velrenommerede virksomheder med trofaste kunder. Dem vil vi gerne fortsætte med at betjene, og samtidig vil vi også gøre os fortjent til nye kunder. Det sker ved at udføre førsteklases arbejde og ved at have en planlægning, så kunderne kan have tillid til, at vi udfører opgaverne til tiden, siger Peter Bech Johansen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Frem for at konkurrere med de øvrige maskinstationer på egnen, ønsker den nystartede maskinstationsmand at samarbejde.

- Jeg investerer ikke i specielle maskiner blot for at konkurrere med mine kollegaer. Jeg håber i stedet på at lave alliancer, så de specialiserede maskiner kan udnyttes over et større område. Det skaber rentabilitet, og samtidig kan vi tilbyde kunderne den nyeste teknologi inden for alle felter, siger Peter Bech Johansen, der har indrettet kontor på Anbæk Maskinstation.

Herfra varetager han de administrative opgaver, og i hverdagen agerer han også blæksprutte, der udfører forfalden opgaver.

I starten havde han en drøm om selv at deltage i den praktiske pasning af de cirka 100 hektar jord, som maskinstationen forpagter. Men specielt efter overtagelsen af Terp Maskinstation må han erkende, at der er rigeligt at se til, når de mange medarbejdere skal serviceres.