For folkene bag John Deere Pulling Team fra Hurup i Thy var den 9. marts 2015 en ganske særlig dag. Det var nemlig dagen, hvor teamets nye dynamometer blev leveret. Dynamometeret er computerstyret og elektrisk, og Michael Galsgaard, der er en af mændene bag teamet, fortæller at dynamometeret er det første, og dermed også det største af sin art i verden.

Stort sats

- Det er det største sats vi har lavet til dato, fortæller Michael Galsgaard om købet det store dynamometer, der er udviklet og konstrueret i USA.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Det er planen, at det danske pulling-team dels skal bruge dynamometeret til test af deres egne maskiner, men samtidig vil de også tilbyde andre europæiske teams muligheden for at benytte sig af dynamometeret og få testet deres traktorer.

- Reelt set ved europæiske tractor pulling-folk ikke om det give 50 hk eller tager 50 hk når der skrues i motoren, forklarer Michael Galsgaard, og uddyber:

- Vi ved faktisk ikke rigtig hvad det giver os, og man kan ikke altid justere som man tror man kan. Vi har manglet afprøvningsmuligheder, ligesom man kender det til biler og lastbiler.

Eneste af sin art

Det danske pulling-team har selv været med til at udvikle deres nye dynamometer.

- Vi har tænkt over det i mange år, og for godt et år siden rejste vi så til USA for at få noget i gang. Det firma vi har samarbejdet med, har over 40 års erfaring med den slags arbejde, og de sagde først nej, fordi de mente at vores idéer ikke kunne lade sig gøre. Men efter de havde regnet på det i tre måneder, så mente de alligevel, at det var muligt, forklarer Michael Galsgaard.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Han fortæller også, at det danske teams dynamometer er unikt, eftersom det er et elektrisk, computerstyret hub dynamometer.

Smart og hurtig

- Den er til at montere direkte på bagakslen - det er det, der er smart - så behøver man ikke tage motoren ud af rammen, forklarer Michael Galsgaard.

Og fordi dynamometeret er elektronisk kan det lave en fuld måling på 10 sekunder. Michael Galsgaard forklarer, at det især når det handler om pulling-traktorer, er en stor fordel, at der kan testes så hurtigt, fordi en test kan slide meget på motoren. Med computersystemet kan man desuden selv designe testforløb, og også kopiere og efterligne forløb.

Det er planen at dynamometeret skal bygges ind i trailer, sådan at det på trods af en vægt på i alt 10 ton bliver transportabelt.

- Så kan vi tage det med på udstillinger og messer, og lave et show, og samtidig give folk et bedre indblik i, hvad vi arbejder med, siger Michael Galsgaard.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Nye muligheder

Lige nu er teamet i fuld sving med at teste og indkøre deres nye udstyr, og i løbet af sommeren skulle teamet gerne være klar til at tilbyde tests til andre.

- Det skulle gerne kunne spænde vidt, så vi kan teste alt fra almindelige traktorer og lastbiler til pulling-traktorer, siger Michael Galsgaard.

Og i forhold til konkurrerende pulling-teams er konceptet også klart:

- De skal kunne komme her, og selv skruer i deres traktorer, og justere deres motorer efter deres egne idéer - så kan de enkelte teams beholde deres "hemmeligheder" for dem selv, forklarer Michael Galsgaard.

Og det danske team glæder sig til for alvor at komme i gang:

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi kan tune motor, transmission, olietype og meget mere - der er mange ting, der kan leges med nu. Vi er det eneste team med sådan en i verden, og vi har mange bestillinger på tests allerede, slutter Michael Galsgaard.