Efterspørgslen efter traktorer med trinløs transmission har været stærkt stigende, da disse transmissioner rummer en række fordele.

Det gælder blandt andet og ikke mindst muligheden for at få en mere behagelig betjening og dermed større komfort på lange arbejdsdage.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Men der kan også være en fordel med hensyn til forbruget af brændstof i forhold til de velkendte powershift-transmissioner.

- Vi har valgt at udvikle Valtras egen CVT-transmission, forklarer Sam Freesmeyer, direktør for Valtras udviklingsafdeling.

Er det en transmission med både mekaniske og hydrauliske komponenter?

- Ja, der er tale om en kombination af de to, men på vores egen måde, som er tilpasset de kolde forhold, mange Valtra-traktorer skal arbejde i, forklarer han til Maskinbladet.

Dermed kommer Valtra ikke til at køre med de trinløse transmissioner, som Agco anvender i Fendt og Massey Ferguson benytter.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Et kompromis

At udvikle en transmission er altid en konflikt mellem blandt andet køreegenskaber og udnyttelse af motorens effekt.

- Vil man have en traktor, der er behagelig at køre med, kan det blive nødvendigt at gå på kompromis.

- Et brutalt skift mellem gear giver højere udnyttelse af motorens effekt, men det er jo uacceptabelt for brugeren, siger Sam Freesmeyer.

Helt præcist hvordan Valtra har lavet sin nye, trinløse transmission, vil han dog ikke afsløre.

- Men der er tale om et miks mellem vores egne og indkøbte komponenter, konstaterer han.

Artiklen fortsætter efter annoncen

De nye trinløse transmissioner fra Valtra er alle langt i praktisk afprøvning, og de vil efter alt at dømme blive vist på Sima-udstillingen i Paris i begyndelsen af marts i år.

Senest i første kvartal af 2008 vil de kunne leveres på nogle af modellerne i den nye T-serie.