I dag er den økologiske andel af foodservice-markedet som cafeer, restauranter og storkøkkener i Tyskland på blot 0,5 procent, hvilket svarer til cirka 350 millioner euro. Det viser tal fra det tyske Miljø- og Landbrugsministerium for Nordrhein-Westfalen.

Sammenlignet med Danmark er det en relativ lille andel, og Landbrug & Fødevarer ser et stort potentiale for at øge andelen. Derfor er erhvervsorganisationen sammen med syv danske virksomheder taget til Berlin for at fremme kendskabet til dansk økologi på foodservice-markedet.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Mette Jasper Gammicchia, der er afdelingsleder hos afsætning, ernæring & markedsudvikling hos Landbrug & Fødevarer, siger:

- Vi ser et rigtig stort potentiale for at eksportere mere dansk økologi til det tyske foodservice-marked. Hvis den begrænsede markedsandel, de har i dag, nærmer sig øko-andelen i tysk detail, taler vi om op til 3,6 milliarder euro.

Tyskland ser mod Danmark

Danmark har med stor succes indført økologi i offentlige kantiner, og det vil tyskerne meget gerne kopiere. Den berlinske delstatsregering ønsker at gå forrest som økologisk forbillede i Tyskland og har i koalitionsaftalen skrevet, at man vil have økologisk mad i offentlige kantiner a la den danske model. Det betyder, at op mod flere hundrede offentlige køkkener og kantiner alene i Berlin i de kommende år vil have fokus på økologi. Også andre delstater i Tyskland har fokus på emnet, og alle steder skeles der til Danmark.

I Berlin mødes de syv danske virksomheder med tyske storkøkkener og grossister. Der bliver i løbet af dagen blandt andet holdt inspirationsoplæg fra både danske og tyske storkøkkener, der med succes har omlagt til økologi.

Kim Glintborg, der er Frilands repræsentant i Tyskland, siger:

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Hos Friland introducerede vi sidste år en række nye produkter, der er målrettet foodservice- og cateringsegmentet i Europa. Vi forventer at skabe nye kontakter til grossister og forhandlere på det tyske foodservice-marked indenfor økologi, og det er oplagt for os at deltage på en dag, hvor hele kæden mødes.

Stort potentiale

Det tyske foodservice-marked spænder vidt fra små cafeer, dyre restauranter, over virksomheds- og studenterkantiner, til hospitals- og daginstitutionskøkkener.

Tanja Asmussen, der er eksportrådgiver hos den danske ambassade i Tyskland, siger:

- Fra tysk side oplever vi en stigende interesse for den danske model. Også når det gælder omlægning til økologi i offentlige køkkener. Det giver gode eksportmuligheder for danske virksomheder.

De syv deltagende, danske virksomheder har alt fra økologisk kød, brød, grøntsager, ingefær-shots og sodavand med til Berlin. De er:

Artiklen fortsætter efter annoncen

Atria Danmark A/S, Horsens. Bangs A/S, Vedbæk. Danish BiOrganic Aps, Hinnerup. Friland, Randers. Gasa Odense. Kohberg, Bolderslev og Nørrebrew Aps, København N.