Svend Aage Christensen har nu i flere år haft tre af de grønne Fendt Katana-finsnittere kørende på nordjyske marker, som den første i Danmark.

Erfaringerne er nu ved at være i hus hos både maskinstation og forhandler, og Fendt Danmark vil derfor starte lanceringen af Fendt Katana på det danske marked i 2017.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Hos den nordjyske maskinstation er der både ris og ros til finsnitterne, som netop har afsluttet den tredje majssæson.

- Finsnitterne er spredt i de forskellige afdelinger vi har, og her i Jerslev, øst for Brønderslev, har den ene Katana-finsnitter været over 1.000 hektar majs uden driftsstop, fortæller Niels Jørgen Sørensen, daglig leder af Jerslev-afdelingen hos Svend Aage Christiansen.

Han fortæller, at finsnitterne generelt har haft en god sæson i 2016.

- Naturligvis skulle både vi og servicemontørerne vænne os til de nye maskiner det første år, men det er faktisk gået fornuftigt, siger den nordjyske driftsleder.

Ønske om lettere service

Maskinbladet møder én af Fendt Katana-finsnitterne i marken ved Aalestrup i Himmerland, hvor Michael Fristrup er fast chauffør på den finsnitter, som til dagligt hører til i Terndrup-afdelingen, mellem Aalborg og Hadsund.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Han har kørt med maskinen, siden den var ny, og kender den efterhånden ud og ind.

- Kabinen er i særklasse med et lavt lydniveau og godt udsyn, fortæller Michael Fristrup fra førersædet i Katana-finsnitteren, mens den suser af sted med knap syv kilometer i timen med det 10 rækkede Kemper-bord i majsen, som når et godt stykke op på vinduerne på finsnitteren.

Michael Fristrup kunne dog godt tænke sig, at serviceadgangene blev en smule lettere på den grønne finsnitter:

- Når vi skal skifte knive, skal hele forsatsen løftes af, og ikke nok med det, så sidder der en stor oliemotor på højre side af indføringen, som vi også skal løfte af - og den er meget tung.

Michael Fristrup har dog været med til at lave flere forbedringer på maskinen:

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Den måde slibestenen udskiftes på, var heller ikke helt optimal, men det har vi ændret på eget værksted, ligesom vi har ændret udformningen på den tredje indføringsvalse, som fra fabrikken godt kunne aflevere materialet meget uens ind i knivcylinderen, når man kører i græs.

Betjening i særklasse

Michael Fristrup roser brugervenligheden i kabinen på Fendt Katana-finsnitteren.

- Især terminalen er virkelig rar at arbejde med i det daglige, fortæller den jyske snitter-pilot, mens han viser, hvor let snittelængden eller den hydrauliske indføring ændres - blot ved at dreje på en rulleknap.

Terminalen er kendt fra Fendt-traktorerne, og kan både betjenes med touch samt med trykknapper og rulleknap.

- Kørehåndtaget er fjedre-påvirket, og det krævet en anelse tilvænning, ligesom betjening af tuden var modsat af det jeg tidligere kørte med, men til trods for det, så er jeg blevet rigtig glad for betjeningen på Fendt-finsnitteren, fortæller Michael Fristrup.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Fra kørehåndtaget har man også mulighed for selv at bestemme en række funktioner fra valgfrie knapper.

- Jeg kan også godt lide muligheden for at lægge to skærebords-automatikker til eksempelvis majsskærebordet, som meget let kan ændres med rulleknappen, fortæller Michael Fristrup.

Stumper er altafgørende

Niels Jørgen Sørensen fremhæver også dieselforbruget på finsnitteren.

- Vi har i majssæsonen 2016 brugt 21 liter brændstof pr. hektar majs, som er kørt igennem finsnitteren, og det er vi egentligt ret godt tilfredse med, fortæller han.

Finsnitterne har selv i sæson 2016, der i det nordjyske har været en sæson med gode majsudbytter, nået 40 hektar majs om dagen, og det har både været i fodermajs og biomajs.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi har valgt en knivcylinder med 28 knive, hvilket giver en snittelængde fra 3,7 til 20,7 millimeter, og vi oplever, at finsnitteren ikke har problemer med at nå fem millimeter snittelængde til biomajs.

Serviceringen af finsnitterne har foregået fra Hjallerup Maskinforretning, og her har der ikke været noget at klage over:

- Servicefolkene går meget op i det, og det er rart, da servicering af en finsnitter typisk er aften- og weekend-arbejde, men det kræver også, at reservedelene ligger inden for 'rækkevidde', og det har knebet en smule i perioder. Men mon ikke det bliver bedre, jo flere finsnittere der kommer ud på markedet, fortæller Niels Jørgen Sørensen.

Han fortæller også, at man har kørt med Idas-pickup indtil sæson 2016, hvor man fik monteret Kemper-pickupper på maskinerne.

- Materiale-flowet er langt bedre nu, og finsnitterne går langt bedre i græsset, påpeger han.