Har en landmand brug for et kursus i transport af kemi, diesel og gasflasker?

Ja, det må man vist have lov at mene. I hvert fald pålægger man sig selv nogle heftige begrænsninger, hvis man ikke har et gyldigt kursusbevis. Det skriver Sagro i en pressemeddelelse.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

- Du kan klare dig uden kurset, hvis du aldrig nogensinde selv henter faremærkede stoffer ved foderstoffen, hvis du aldrig har brug for at køre en tankfuld diesel eller benzin ad offentlig vej ud til for eksempel en mejetærsker, der er ved at køre tom ude på marken, og hvis du heller aldrig transporterer en gasflaske.

Det fortæller energi- og teknikrådgiver Gunnar Schmidt fra Byggeri & Teknik. Han er underviser på de såkaldte ADR-kurser, som Sagro tilbyder. I 2017 fik cirka 150 landmænd et kursusbevis, og Sagro har også i vinter kørt kurser i Holstebro, Herning, Billund og Esbjerg. Har man ikke været med, køres der også kurser hos Sagro til maj.

Og uden et kursusbevis vil man nemt få hede ører, hvis man møder politiet.

Dobbelt bøde til arbejdsgiveren

Er det nye transportregler, der er årsag til, at Byggeri & Teknik udbyder kurset?

- Nej, tværtimod. Reglerne er gamle og internationale. Men færdselspolitiet har på det seneste generelt sat mere fokus på transport af faremærkede stoffer, ikke kun med lastbiler, for reglerne omfatter alle, der er involveret i transporten. Dermed også landmanden, truckføreren samt den, der udfylder transportdokumenterne.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Alle, der har set TV2, kender til færdselspolitiets kontrol af lastbiler, og landmænd har på egen krop mærket, at kontrollen også rammer dem, når de kommer kørende i pickup'en - eller varevognen. Har man uorden i sagerne, får man som chauffør mellem 4.000 og 7.000 kroner i bøde - og arbejdsgiveren får en bøde på det dobbelte.

I denne sammenhæng er en halv dag på et ADR-kursus for 750 kroner plus moms givet godt ud.

Kursusbevis gælder fem år

På kurserne som får man undervisning i, hvordan man skal forholde sig til lovens tekst, og det er Gunnar Schmidts erfaring, at kursisterne går hjem og retter op, så der ikke mangler mærkning af faremærkede stoffer og så transportdokumenterne altid er i orden.

- Jeg underviser folk i, hvordan man så nemt som muligt overholder reglerne, og hvordan man klarer de mange dokumenter, uden at drukne i papir, siger han. Fastgøring af de faremærkede stoffer er et andet fokusområde, for under transporten må især farligt gods ikke kunne forskubbe sig eller falde af.

Kursisterne bliver til sidst udstyret med et kursusbevis, der gælder i fem år. Derefter skal man på den igen for at få tjek på ændrede regler og nye paragraffer.