Hvor går man hen og finder en 33 år gammel Laverda med 14 fods skærebord? Eller måske burde man rettere spørge: Hvem vil gerne finde en 33 år gammel Laverda med 14 fods skærebord? Svaret på det sidste spørgsmål er ?Pakistan? og det første spørgsmål skal besvares med ?Vridsted Traktorimport?, og bindeleddet mellem de to er naturligvis internettet.

- Internettet er vejen frem. Man kan få hele verden som sin handelsplads på den måde, og var det ikke for internettet, havde de aldrig fundet os, siger Michael Søgaard fra Vridsted Traktorimport og nikker ud mod gårdspladsen, hvor den gamle og orange Laverda M132 er i færd med at blive skåret til af de nye pakistanske ejere, så de kan passe den ind i en container og sende den til Antwerpen, hvorfra den sejles videre til Pakistan.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Den oprindelige ejer købte den i 1983 og høstede med den på Sjælland frem til og med i år, hvor han byttede den til en New Holland på 20 fod fra 2004, som var på lager hos Vridsted Traktorimport. Han fandt også vej til forhandleren på Skive-egnen via internettet.

Landbrugsrevolution

Vridsted Traktorimport gør sig nu mest i traktorer. Det var Michael Søgaards far, Peder Søgaard, som stiftede firmaet for 56 år siden, nærmere bestemt i 1959. Her begyndte han at sælge brugte udgaver af den legendariske grå Ferguson, som var med til at starte den moderne danske landbrugsrevolution. Traktorerne var importeret fra England, og Peder Søgaard tog landmændenes heste i bytte. På det tidspunkt var der ikke noget brugtmarked i Danmark, og da Marshall-hjælpen havde fyldt England med traktorer, så Peder Søgaard muligheder i at sælge dem videre i Danmark. Dengang gik der nærmest ikke en dag, uden der blev solgt en traktor. Gårdspladsen var plastret til med de grå traktorer, og der trillede 300 af dem ud fra matriklen årligt.

I dag står maskinerne i de tilhørende haller, og der er en til de nyere brugte traktorer, som stadig kommer fra England, og så er der en til de gamle traktorer, som kan have 30-40 år på bagen.

- Fiaterne ryger ofte til Grækenland, for der er de vilde med Fiat. Ford ryger til Mellemøsten og Thailand, mens IH ofte bliver sendt til Østeuropa. De gamle traktorer er der ikke nogen danske landmænd, der vil bruge. Det skulle da lige være hobbylandmænd, siger Michael Søgaard, der som barn tjente lommepenge i virksomheden efter skole og har arbejdet fast i firmaet de sidste 10-12 år.

New Holland

Hans far, Peder Søgaard, passer mest kontoret, mens Michael Søgaard har flere kasketter på og både tager sig af reparation, levering og salg.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Sådan er det i et lille firma, siger han.

Selv om man også kan finde en gammel traktor hos Vridsted Traktorimport, så er det New Holland-traktorerne årgang 2008-2012, der er i centrum for forretningen, og det er stadig vandvejen fra England, der udgør hovedfærdselsåren for importen. Foruden traktorerne bliver der også solgt brugte New Holland- og Massey Ferguson-mejetærskere ligesom Vridsted-firmaet også har nysalg af brakpudsere fra den italienske producent Agricom. Dem ryger der en 20-30 stykker af om året. For ikke så længe siden røg der også en del skovvogne til Sverige, men den dårlige vekselkurs har gjort et pænt indhug i det salg.

De fleste salg bliver lavet på baggrund af annoncer på nettet, og her er der to ting, der er altafgørende for, at kunden fatter interesse for en maskine.

- Der skal være både foto og pris på en annonce. Ellers er den spildt, for så ringer kunderne ikke, og så får man ikke solgt noget. De vil se traktoren, og de vil også vide, hvad den koster. Det virker også, hvis de kan se, at vi selv bruger traktoren, for hvis den er god nok til os, så er den også god nok til dem, siger Michael Søgaard, som sammen med sin far også driver lidt landbrug ved siden af arbejdet hos Vridsted Traktorimport.

Bedre afskrivninger

At det kan betale sig at importere traktorer fra England og sælge dem i Danmark hænger ifølge Michael Søgaard sammen med, at man siden opstarten har haft gode kontakter i England, samt at afskrivningsreglerne er mere fordelagtige for landmændene, og at de derfor hurtigere bytter den brugte traktor til en ny.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi kan sælge de brugte traktorer, fordi finanskrisen har betydet, at der er et efterslæb på nyere, brugte traktorer. Som regel kan man heller ikke bare lige få en ny traktor, hvis man er kørt i stykker, og i den situation laver vi også nogle salg, siger Michael Søgaard.

Traktorerne, der er på lager i Vridsted har mellem 65 og 270 hestekræfter, og det er dem med 120 hestekræfter og opefter, der går flest af herhjemme, hvilket naturligvis skyldes udviklingen i landbruget.

- Landbrugene bliver jo bare større og større. Der er ikke lige så mange landbrug i dag som for bare ti år siden. Det er de færreste landbrug, der har syv traktorer i dag. De fleste har to, tre eller måske fire, og så kører de til gengæld meget mere end tidligere, siger Michael Søgaard.

I dag ryger der mellem 130 og 180 traktorer igennem Vridsted Traktorimport om året. Når det gælder de allerældste traktorer, ved Michael Søgaard godt, at han risikerer, at de kan have fejl og mangler, han ikke opdager med det samme. Men det er en del af gamet.

- Hvis ikke du får en nitte indimellem, så handler du for lidt, slutter Michael Søgaard med et smil.