Maskinbladet møder snitterholdet fra Jørgens Maskinstation i noget virkelig fedtet og blødt måjord nær Grindsted, hvor majsmarken nærmest ligner et månelandskab med store spor efter kampen for at få majsen i hus.

Men folkene på Jørgens Maskinstation kæmpede knap så meget med det bløde føre, som andre maskinstationer, da majsen skulle bjerges i det ekstremt våde efterår 2017. Hemmeligheden ligger hverken i bælteundervogn eller store knækstyrede traktorer, men derimod i mekanisk hjultræk på frakørselsvognene:

Artiklen fortsætter efter annoncen

Hvis valget stod mellem en snitter med bælter, eller en vogn med hjultræk, så er jeg ikke i tvivl om hvad jeg vil vælge.

- Jørgen Kristensen, indehaver af Jørgens Maskinstation

- Vognene kører igennem alt, og de har været en utrolig stor hjælp i sæson 2017, fortæller Jørgen Kristensen, indehaver af Jørgens Maskinstation.

Jo større læs jo bedre

Vognene kommer fra hollandske Schuitemaker og rummer 50 kubikmeter. Det kan lyde af en stor og tung vogn i den våde majshøst, men faktisk kører vognene bedre, jo mere der læsses på dem:

- I det bløde efterår fandt vi ud af, at jo mere læs der læsses på vognen, jo bedre kunne de kører igennem de bløde områder, fortæller Jørgen Kristensen.

Vognenes hjultræk drives fra traktorens PTO-aksel, hvor en mekanisk forbindelse til vognens hjul, giver trækket, og som chauffør har man mulighed for at køre i to forskellige gear på hjulmotoren.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Det mekaniske hjultræk betyder også, at vi kan køre med langt mindre traktorer foran vognene, og i sæson 2017 havde jeg én af mine Case IH Puma 230 CVX spændt for én af vognene, og til trods for at traktoren var knap så meget over opgaven, som den Fendt 936, der kørte med en identisk vogn, så gik det ganske fint.

Kun købt til et vådt år

Sæson 2017 var første sæson vognene var ude og arbejde på Jørgens Maskinstation - til trods for, at de blev købt i 2013.

- Efter en våd og besværlig majshøst i 2012 besluttede jeg mig for, at vi skulle have en anden løsning, end at køre og trække frakørselsvognene igennem majsmarkerne med to traktorer. Jeg undersøgte markedet, og da Schuitemaker kunne tilbyde det mekaniske hjultræk, så var beslutningen ikke svær at træffe, da vi i forvejen har gode erfaringer med Schuitemaker-mærket, fortæller Jørgen Kristensen, som faktisk har otte frakørselsvogne fra Schuitemaker.

Merprisen for mekanisk hjultræk er cirka 250.000 kroner pr. vogn.

- Derfor tager vi også dobbeltpris for at køre med disse vogne kontra de almindelige frakørselsvogne, fortæller den midtjyske maskinstationsejer.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Vognene er dog kun indkøbt til at køre i bløde majsmarker, og da de seneste fire majsår har været nogenlunde fornuftig uden en masse bløde majsmarker, så har vognene stået parkeret i maskinhuset og ikke blevet rørt, siden de blev købt.

- Det er der flere grunde til. For det første er de udstyret med meget smalle og høje dæk, for at kunne trække igennem så meget som muligt, og for det andet er de udstyret med traktormønster, som vi ikke vil byde vores kunder at køre med på slætgræsmarkerne.

Jørgen Kristensen fortæller også, at vognene er svære at trække på landevejen uden læs end traditionelle bundkædevogne fra Schuitemaker.

Det skyldes de ekstra gearkasser og aksler, som skal trækkes med, og det er også ét argument for at lade dem stå stille til de efterår, hvor det giver mening at benytte dem.

- Men de har været hele ventetiden værd i sæson 2017. Jeg ville nødigt have undværet det, og vognene har også betydet, at vi er kommet vidt omkring og ensilere majs for flere nabomaskinstationer.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Skal nok klare sig

Da Jørgens Maskinstation de sidste par gange har købt finsnitter har det været af mærket Claas, hvor hjultryks-reguleringen har været et stærkt kort på hånden for at det blev en lyse-grøn finsnitter.

- Hvis valget stod mellem en snitter med bælter, eller en vogn med hjultræk, så er jeg ikke i tvivl om hvad jeg vil vælge, fortæller Jørgen Kristensen.

- Når vi har dæktryksregulering på finsnitteren så kan vi køre næsten overalt, og det er meget sjældent, at det er finsnitteren, som køre fast.

Han fremhæver også argumentet for mere skånsom kørsel i græsmarker, hvor lufttryksreguleringen på finsnitteren vil være at foretrække frem for gummibælter på finsnitteren.

Jørgen Kristesen fortæller også, at en stor fordel, ved at vognene er selvhjulpet igennem de bløde marker er det faktum, at der ikke skal ekstra traktor til at hjælpe med at slæbe vognen, som kan give udfordringer, når der skal begyndes på et nyt majsstykke, hvor den ekstra traktor pludselig kan komme til at køre mange majsplanter ned, på grund af pladsmangel.