Når skårlægger, rive og finsnitter skal køre mellem de semifaste kørespor for hver 24. meter, kan det være en fordel at tænke på dæktrykket og dermed trædefladen på traktor, redskab og finsnitter.

- Vi leverer som ekstraudstyr lufttryksregulering på både for- og bagaksel som en integreret løsning på Jaguar-finsnitterne, fortæller Iwer Dall, produktchef for græsmaskiner hos den danske Claas-importør, Danish Agro Machinery A/S.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Fra kabinen har chaufføren mulighed for at stille præcis det dæktryk han ønsker i for- og bagdæk.

- Iwer Dall, produktchef for Claas-græsmaskiner.

- Fra kabinen har chaufføren mulighed for at stille præcis det dæktryk, han ønsker i for- og bagdæk, på den integeret Cebis-terminal, som sidder for enden af højre armlæn. At systemet er integeret betyder også, at chaufføren får en advarsel, hvis man forsøger at køre på vejen med lavt dæktryk.

Trædeflade øges

Når luften reduceres på marken, så stiger trædefladen med over en tredjedel.

- Hvis finsnitteren er udstyret med 800 millimeter brede fordæk og 600 millimeter brede bagdæk, så øges trædefladen med 36 procent på fordækkene og 38 procent på bagdækkene, hvis lufttrykket reguleres på marken kontra vejen, fortæller Iwer Dall. Han fortæller desuden, at det ikke blot er en fordel i græsmarker:

- Flere kunder fortæller os, at på våde majsmarker er det også en stor fordel. Der er ingen tvivl om, at en finsnitter nok skal komme igennem bløde og fedtede forhold, men når trædefladen øges på finsnitteres hjul, så bliver det efterfølgende lettere for frakørselvognen at klarer sig igennem fedtede områder.

Artiklen fortsætter efter annoncen

To-kreds system

Systemet er bygget op som et to-kreds system med to ledninger: En stor luftpåfyldnings-og afløbsledning samt en mindre styreledning. Claas fortæller, at systemet gør det muligt at udskifte luften meget hurtigt, hvor styreledningen styrer fælgventilerne og kontrollerer det indstillede lufttryk.

- Dermed sikres det, at lufttrykket, som dækproducenten foreskriver, overholdes både ved markarbejde og især ved vejkørsel. Inden arbejdet påbegyndes, indstiller føreren dæktrykket for kørehjulene og styrehjulene separat.

Sparer diesel

Iwer Dall fortæller, at cirka halvdelen af de nye finsnittere som leveres på det danske marked er med integreret lufttryksreguleringssystem.

- Vi får god respons for de kunder, som kører med systemet. Flere kan blandt andet fortælle om besparelse i dieselforbruget på cirka fem procent, og det skyldes, at finsnitteren altid kører med det mest optimale dæktryk på vejen og marken.