International Food Contest 2018 er nok en af de begivenheder, man vil huske længe på Thise Mejeri. Hele fire gange måtte repræsentanter fra mejeriet i Salling på scenen i MCH Messecenter Herning for at hente præmier, oplyser Landbrug & Fødevarer i en pressemeddelelse.

I den klassiske mejeridyst, International Dairy Contest, med deltagere fra 10 lande vandt Thise Mejeri ostekategorien med en 50+ Thybo Økologisk (11 kg, modnet i 40 uger), mens mejeriet Dybbækdal (som er ejet af Thise Mejeri) vandt konsummesterskabet med en skyr 2 procent med fersken. I gourmetkonkurrencen røg mejeriet til tops i begge ostekategorier: Fyrtårnsost, økologisk vandt kategorien 'hård ost', mens Blå Grubé var bedst blandt de bløde oste i kampen om Mejeribrugets Gourmetpris.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Produktionschef Nick Nørreby fra Thise Mejeri var da også meget tilfreds med dagens præmiehøst:

- At vi vinder i fire ud af syv kategorier er selvfølgelig megafedt og en stor anerkendelse af vores dygtige og passionerede mejerister. Det er deres høje faglighed, vi skal bygge på. Den sikrer os en placering der, hvor vi skal ligge i den danske mejeribranche, som er præget af en høj standard, fortalte Nick Nørreby, der er produktionschef hos Thise Mejeri.

Han understregede, at IFC-succesen ikke bygger på en særlig kraftpræstation rettet mod konkurrencen i Herning;

- Den store anerkendelse til ICF bygger på, at de produkter, vi leverer til daglig, er i orden. Derfor er de fire priser først og fremmest en stor cadeau til vores medarbejdere.

Behov for innovation i verdensklasse

International Food Contest blev åbnet af Mejeriforeningens formand, Steen Nørgaard Madsen, som i sin tale til de mange fremmødte gæster kunne konstatere, at fødevarebranchen er et spændende sted med henvisning til årets sommer.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- En langvarig tørke lagde et hårdt pres på mange bedrifter. Samtidig var tørken en reminder til os alle sammen om, at klimaet spiller en vigtig rolle, og at vi alle sammen har indflydelse på, hvordan klimaet udvikler sig i de næste årtier. Den opgave må branchen tage på sig, fortalte Steen Nørgaard Madsen.

- Og det gør vi selvfølgelig også. Rigtig mange steder i landbruget og fødevareindustrien arbejdes der på at udvikle nye teknikker og finde nye, klimavenlige måder at gøre tingene på. Ofte i tæt samarbejde med dygtige fagfolk og forskere på vores universiteter og andre vidensinstitutioner. Vi er på vej - og det skal vi også være. Her er virkelig behov for innovation i verdensklasse, sagde Steen Nørgaard Madsen.

Efter talen overrakte Steen Nørgaard Madsen og brandmanager i Landbrug & Fødevarer Lisbeth Olsgaard præmier til fagfolkene bag de vindende produkter.