Kombinationen af en enkel og driftsikker traktor samt overskuelige og fastlåste serviceudgifter gjorde udslaget, da Yding Grønt skulle vælge nye traktorer.

Valget faldt på syv nye John Deere-traktorer, der er blevet leveret af Midtjysk Maskincenter. Det drejer sig om syv 5100M-traktorer, der hver har 100 hestekræfter under hjelmen. De syv traktorer skal erstatte syv traktorer af et andet mærke.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi har kigget meget efter størrelse og udstyr, og med 5100M-traktorerne får vi en traktor, der er enkel at betjene, og derfor har vi valgt den, forklarer Søren Flink Madsen, der er ejer og direktør hos Yding Grønt.

Det var vigtigt for Søren Flink Madsen, at de nye traktorer var syv i samme mærke.

- De kommer til at køre med skiftende chauffører, så det er vigtigt, at de kan køre dem alle, når de er blevet introduceret til en af dem. Samtidig kører vi meget henover bede, så vi har brug for en maskine med godt udsyn fra kabinen, og det har 5100M'eren, siger han.

Overskuelige udgifter

En anden ting, der blev afgørende for Yding Grønts valg af traktorer, var John Deeres mulighed for at fastlåse udgifterne.

- Hos John Deere har vi kunne fastlåse vores udgifter til reparation og service på et lavt niveau. Det er en suveræn model, som de tilbyder, og for os var det meget attraktivt, da det gør det lettere at styre økonomien, siger Søren Flink Madsen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Serviceaftalen løber over fem år, og hvis der skulle opstå noget, der ikke er dækket, har Yding Grønt desuden tegnet en forsikring, der dækker resten.

- En periode på fem år passer os godt, da det normalt er efter den tid, at vi skal skifte traktorer. Vi kører mange timer, så efter fem år har traktorerne typisk gået et sted mellem 3.500 og 5.000 timer, siger direktøren.

Nu hvor Yding Grønt har skiftet traktormærke, er der to parametre, som Søren Flink Madsen vurderer på, når han skal afgøre, om det bliver en succes.

- Umiddelbart er vores forventninger allerede indfriet, da vi har fået fikseret omkostningerne. Det næste er, at vi får nogle driftsikre traktorer, som er nemme og gode at køre i. Jeg kan jo ikke være tilfreds, hvis traktorførerne ikke er tilfredse. Vi måler altså på økonomien og tilfredsheden hos medarbejderne, siger han.

Professionel tilgang

Hos Midtjysk Maskincenter nikker man genkendende til forklaringen om, at de fikserede udgifter gjorde udslaget.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Jeg har virkelig oplevet, at Yding Grønt har haft en professionel tilgang til handlen. Det har været en rigtig god oplevelse. Det er min opfattelse, at det var afgørende, at vi kunne sikre omkostningerne og lave en vedligeholdelsesaftale, som gør, at det kun koster dem 15 kroner pr. driftstime at lave eftersyn på traktoren, siger Gordon Pedersen, der er salgschef og medejer hos Midtjysk Maskincenter.