Det er ingen hemmelighed, at den lave mælkepris for tiden rammer de danske mælkeproducenter med stor kraft. Situationen er den samme i Sverige, men et nyt inititativ, hvor butikkerne selv forhøjer prisen på mælk til gavn for mælkeproducenterne, ser ud til at være faldet i god jord hos forbrugerne. Det skriver svenske Lantbrukets Affärstidning.

Således har flere butikker succes med at sælge mælken en krone dyrere og lade merprisen gå ubeskåret til de lokale mælkeproducenter. Mælkesalget er ovenikøbet steget som en følge af den dyrere mælk, og nu overvejer endnu flere butikker at kopiere initiativet.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

Det er en kampagne med navnet Mælkeløftet, der ligger til grund for butikkernes højere mælkepriser, og håbet er, at ideen vil brede sig til butikker i hele Sverige.

Vil gerne betale mere

- Vi er overbevist om, at rigtig mange svenskere gerne vil betale en krone mere for mælken, hvis de ved, at den krone sikrer, at den lokale mælkebonde kan fortsætte med at levere mælk i årene fremover, siger politikeren Eskil Erlandsson, som er initiativtager til Mælkeløftet.

Kampagnen vækker glæde hos mælkeproducenterne.

- Det bliver ikke til kæmpesummer, men det føles rart, at der er fokus på problemerne med indtjeningen i svensk mælkeproduktion, siger Bo Karlsson, som er talsmand for Vänersborgs mælkeproducenter.

I Torpahallen i Vänersborg, en butik i den landsdækkende Hemköp-kæde, vurderer butiksbestyreren, at han efter at have haft forhøjet mælkeprisen gennem et års tid nu kan sende mellem 100.000 og 200.000 svenske kroner videre til de 26 mælkeproducenter i lokalområdet.