Det er i både landmandens og kontrollørens interesse at samarbejde om en god kontrol, men det kræver klarhed om regler og rammer, så man er enige om, hvad man kan forvente af hinanden.

Sådan skriver Landbrugstyrelsen i en pressemeddelelse.

Artiklen fortsætter efter annoncen

En ny dom fra EU kan desværre give anledning til forvirring om rammerne, men dommen giver ikke anledning til at ændre på dansk praksis.

Den 7. august 2018 afgjorde EU, at de franske myndigheder ikke i EU-reglerne havde de krævede hjemler til at komme på kontrol uden tilladelse hos vinbonden på Château du Grand Bois i 2009.

Dommen slår fast, at hjemler, lovgivning og retningslinjer for gennemførelsen af landbrugskontroller skal udformes i den nationale lovgivning. Det er altså Folketinget i Danmark, der beslutter, på hvilke vilkår vi skal gennemføre kontrollen. Folketinget giver blandt andet beføjelser til, at kontrollørerne kan gennemføre en uanmeldt kontrol ? også uden samtykke, når formålet med kontrollen kræver det.

Det er en lov, vi forvalter med stor respekt for landmandens arbejde og ejendomsret, skriver styrelsen og tilføjer:

- Vi er meget opmærksomme på, at et uanmeldt kontrolbesøg ikke altid kommer belejligt, og vi gør, hvad vi kan for at imødekomme landmandens ønsker om fx at vente på en bisidder. Det er dog altid en vurdering, hvornår ventetiden forhindrer formålet med kontrollen, og kontrolløren kan i sjældne tilfælde se sig nødsaget til at gennemføre kontrollen mod landmandens ønske.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Dommen gør klart, at hvis en landmand afviser kontrollen, kan han risikere at miste den landbrugsstøtte, han ellers ville have fået fra EU,oplyser styrelsen.

Som det fremgår af dommens præmis 26, er det ikke EU-lovgivningen, men dansk lovgivning der skal sætte rammerne for, hvordan kontrollører må komme på kontrolbesøg, skriver styrelsen med følgende henvisning.

- Det følger heraf, at forordning nr. 555/2008 overlader det til medlemsstaterne i national ret at fastsætte regler for de beføjelser, som kontrolpersonalet har, samt i vidt omfang reglerne for, hvordan kontrollen gennemføres, herunder regler om adgang til det sted, der skal kontrolleres.