Lunde Maskincenter i Nr. Nebel har benyttet Agromek til at lancere to enkle løsninger, som ifølge indehaver Leo V. Pedersen bør have en meget stor fremtid foran sig til landbrugets maskiner og vogne.

Den ene løsning er en enkel alarm til overvågning af dæktryk, som blot skrues på dækkets ventil og advarer, så snart dæktrykket falder under et angivet niveau - eksempelvis fire til seks psi.

Artiklen fortsætter efter annoncen

En lille diode under en rød prop i enden af alarmen begynder at blinke synligt, når dæktrykket bliver for lavt.

Alarmen vejer kun 13 gram, hvilket ifølge leverandøren af udstyret, Søren Hannibal, direktør i firmaet Loadmaster, er uden betydning på store landbrugsdæk.

- Det er nok tvivlsomt om chauffører får tjekket dæktryk en kold februarmorgen, inden de begynder at køre gylle, men med dette system, kan de nemt tjekke, om dæktrykket er i orden ved at gå en runde om køretøjet. Systemet er også supergodt til at opdage sive-punkteringer, for hvis det blinker rødt hver morgen i et par dage, er der noget galt, siger Leo V. Pedersen.

Sparer på dæk

På Agromek er systemet fra Lunde Maskincenter monteret på en Demmler-vogn, hvor hvert dæk koster cirka 20.000 kroner, og da hver alarm koster langt under et par hundrede kroner, kan anskaffelsen hurtigt tjene sig selv ind, fordi rigtigt dæktryk sikrer længere levetid og i nogle tilfælde forebygger skader på dækkene.

- Normalt ser man ikke med det blotte øje, at dæktrykket falder i så store dæk. Faktisk bliver det først tydeligt, når trykket er nede på det halve, siger Søren Hannibal fra firmaet Loadmaster, der er med på Lunde Maskincenters stand. Landbrugsmarkedet er nyt for Søren Hannibal, som har et stort marked for udstyret i lastbilbranchen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Enkel vejning

Leo V. Pedersens samarbejde med Søren Hannibal opstod gennem en fælles samarbejdspartner, som anvender et system fra Loadmaster, der på en meget enkel måde kan veje lastbilers vægt.

Dette system består af en vejecelle i en sensor, som limes på trækstangen på en vogn og ud fra vrid og træk i stangen og aksler kan sensoren omsætte dataene og angive vognens vægt.

- Systemet kan sættes på selv meget gamle vogne, og vi har kørt med det i et år og kan se, at det fungerer, og at kalibreringen holder her et år ewfter. Andre kendte vægtsystemer er til gengæld svære at holde kalibrerede, siger Leo V. Pedersen.

Han fortæller, at mange allerede bruger systemet, for eksempel til at kalibrere vægten på finsnittere, som ellers ofte kræver en tur forbi en brovægt og dermed koster tid.

- Her sidder der en boks på siden af vognen, som snitteren kan aflæse og bruge til at kallibrere efter. Det er en stor fordel, for det er drønvigtigt at vide, hvad de store maskiner laver, siger Leo V. Pedersen.