- Det har ikke bare været et udfordrende år, det har også vist hvor smidig Arla egentlig er, konstaterede bestyrelsesformand og mælkeproducent, Jan Toft Nørgaard på Arlas pressemøde, hvor årsresultaterne for 2018 blev fremlagt.

For året startede hårdt, med både Brexit og faldene mælkepriser.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Det var effekterne af Brexit og svingende valutakurser, som producerede en betydelig modvind, som påvirkede bundlinjen i første kvartal, fortalte CEO Peder Tuborgh til pressemødet og understregede, at man senere på året kom efter det.

Sjældent mulighed

Så ramte tørken, men alligevel formåede Arla at komme ud af 2018 med, hvad bestyrelsesformand Jan Toft Nørgaard kalder et ?robust resultat', hvor omsætningen steg til 10,4 milliarder kroner sammenlignet med 10,3 milliarder i 2017.

Sammen med en stærk balance giver det en særlig gunstig mulighed for at sende landmændene en hjælpende hånd, for bestyrelsen har foreslået at hele overskuddet på 290 millioner Euro udbetales til andelshaverne.

- Det er første gang, det sker i de 19 år, jeg har været her. Og det sker ikke igen, kan jeg godt love, siger Jan Toft Nørgaard.

Stigende salg af varemærker

Arlas øgede omsætning i 2018 er primært drevet af en stærk vækst i salg af varemærke-produkter, der steg med 3,1 procent.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Et samarbejde med cafékæden Starbucks, et nyt sukkerfrit brand, der hitter i Tyskland og miljøvenlige mælkekartoner i Danmark og Sverige er bare nogle af de tiltag, som gav Arla et skub i det ellers modvindsprægede forgangne år.

Det kommende år forventer Arla at skabe yderligere vækst både i Europa og internationalt, og at nå en omsætning på 10,2 - 10,6 milliarder Euro.

Brexit skal ikke skræmme

Det er fortsat usikkert, hvordan Brexit ender og dermed også, hvordan det kan påvirke regnskabet i løbet af året. Arla holder som så mange andre også vejret, og mener, der bør være fri bevægelighed over grænserne af både varer og medarbejdere.

Men ifølge CEO Peder Tuborgh har man i Arla en klar strategi om ikke at bidrage med gisninger.

- Vi ønsker ikke at være en del af nogen skræmmekampagne i forhold til Brexit. Vi taler med landmændene og sammen i bestyrelsen, og det er der, vi tager den proces op, lød det fra Peder Tuborgh.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Fokus på bæredygtighed

Bæredygtighed vil fylde en del det kommende år, afslørede Peder Tuborgh til pressemødet. En lancering af en bæredygtighedspakke er på vej.

- Vi taler om, hvad vi kan gøre for at blive mere bæredygtige gennem hele værdikæden. Landmændene har i Danmark siden 1990 nedbragt CO2-udledningen med 24 procent, og der kan vi se på bundlinjen, at der er et direkte link mellem, hvor bæredygtig man er og hvor effektiv man er, fordi det handler om ressourcer, lød det fra Peder Tuborgh, der dog ikke ønskede at komme ind på de nærmere detaljer om planen.

Arlas årsrapport vil blive offentliggjort 28. februar, når Arlas Repræsentantskab godkender, hvordan overskuddet skal fordeles.